Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg 1/2012

01-02-2012

Risicotaxatie en E-MOVO binnen de Amsterdamse JGZ

Auteurs: ir. C.L. van Vuuren, L. van Dieren, M.F. van der Wal

Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg | Uitgave 1/2012

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

JGZ Amsterdam wil door invoering van risicotaxatie binnen het contactmoment in de tweede klas van het voortgezet onderwijs extra tijd vrijmaken voor het bieden van advies, ondersteuning en lichte hulpverlening aan risicogroepen. Risicotaxatie vindt plaats op basis van vier bronnen: 1) het dossier, 2) consultaanvraag door de school, de ouders en/of de jongere zelf, 3) afwijkende meet- en weeggegevens en/of 4) zorgwekkende score in de E-MOVO-medewerkersmodule. Vernieuwend hierbij is dat E-MOVO voor het eerst in Nederland, naast als monitorinstrument, ook is gebruikt als bron voor risicotaxatie en als leidraad voor het gesprek door de JGZ-medewerkers met de jeugdige. Een pilot, met daaraan gekoppeld een procesevaluatie, is uitgevoerd. De resultaten van de procesevaluatie laten zien dat invoering van risicotaxatie op vmbo-t (binnen een scholengemeenschap), havo- en vwo-scholen haalbaar is. E-MOVO lijkt bruikbaar en betrouwbaar om risicokinderen te signaleren en om het consult van JGZ vorm te geven. Bovendien resulteert deze nieuwe werkwijze in meer tijd voor risicokinderen. Het verdient wel de aanbeveling het oproeppercentage en het effect van de nieuwe werkwijze na te blijven gaan.

Literatuur
  1. Nooijer J de, Vries NK de. Monitoring health risk behavior of Dutch adolescents and the development of health promoting policies and activities: the E-MOVO project. Health Promot Int 2007 Mar;22(1):5-10.PubMedView Article
  2. Inventgroep. Helpen bij opgroeien en opvoeden: eerder, sneller, beter. Een advies over vroegtijdige signalering en interventies bij opvoed- en opgroeiproblemen. Utrecht: Julius Centrum; 2005.
  3. Bezem J, Hund E, Thomas M. Het kwetsbare kind centraal: samen voor het resultaat. Een herpositionering van de jeugdgezondheidszorg.Arnhem: Hulpverleningsdienst Gelderland Midden; 2006.
  4. Hulpverleningsdienst Gelderland Midden. Eindrapportage project risicokind centraal. Arnhem: Hulpverleningsdienst Gelderland Midden; 2008.
  5. Vuuren CL van. Factsheet gezondheid, welzijn en en leefstijl van leerlingen in de tweede klas van het voortgezet onderwijs in Amsterdam; schooljaar 2005-2006 en 2006-2007. Amsterdam: GGD Amsterdam; 2008.
  6. Dieren L van, Vuuren CL van, Hazeveld Y. Procesevaluatie naar de invoering van risicotaxatie; Een nieuwe werkwijze van de JGZ Amsterdam voor het contactmoment in de 2e klas van het VO. Amsterdam: GGD Amsterdam; 2010.
  7. Fleuren M, Wiefferink K, Paulussen T. Determinants of innovation within health care organizations: literature review and Delphi study. Int J Qual Health Care. 2004 Apr;16(2):107-23.PubMedView Article
  8. Baranowski T, Stables G. Process evaluations of the 5-a-day projects. Health Educ Behav. 2000 Apr;27(2):157-66.PubMedView Article
  9. Linnan L, Steckler A. Process evaluation for public health interventions and research. San Francisco (CA): Jossey Bass; 2002.
Metagegevens
Titel
Risicotaxatie en E-MOVO binnen de Amsterdamse JGZ
Auteurs
ir. C.L. van Vuuren
L. van Dieren
M.F. van der Wal
Publicatiedatum
01-02-2012
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg / Uitgave 1/2012
Print ISSN: 1567-8644
Elektronisch ISSN: 1876-598X
DOI
https://doi.org/10.1007/s12452-012-0004-1

Andere artikelen Uitgave 1/2012

JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg 1/2012 Naar de uitgave