Samenvatting
De oudercursus Incredible Years leert ouders vaardigheden voor het omgaan met opstandig en agressief gedrag bij jonge kinderen, om probleemgedrag te voorkomen of verminderen. Uit een eerste onderzoek in Nederland bleek dat Incredible Years als preventieve interventie het opvoedgedrag van deelnemende ouders verbetert en het probleemgedrag van kinderen vermindert. Bovendien is Incredible Years kosteneffectief: de kosten van deelname wegen ruim op tegen kosten die het probleemgedrag met zich meebrengt. Inmiddels loopt een onderzoek naar Incredible Years als behandeling bij gezinnen met een lager opleidingsniveau en gezinnen met een niet-westerse migratieachtergrond.
Verder lezen
Brotman, L.M. e.a. (2008). Preventive Intervention for Preschoolers at High Risk for Antisocial Behavior. Long Term Effects on Child Physical Aggression and Parenting Practices. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, jaargang 37, nummer 2, pagina 386–396.
Gardner, F., Burton, J. & Klimes, I. (2006). Randomised controlled trial of a parenting intervention in the voluntary sector for reducing child conduct problems. Outcomes and mechanisms of change. Journal of Child Psychology and Psychiatry, jaargang 47, nummer 11, pagina 1123–1132.
Loeber, R., & Hay, D. (1997). Key Issues in the Development of Aggression and Violence from Childhood to Early Adulthood. Annual Review of Psychology, jaargang 48, pagina 371–410.
Matthys, W. (2011). Gedragsstoornissen bij kinderen (in druk). Amsterdam, Hogrefe Uitgevers.
McCart, M.R., Priester, P.E., Davies, W.H., & Azen, R. (2006). Differential Effectiveness of behavior Parent-Training and Cognitive Behavioral Therapy for Antisocial Youth. A Meta-Analysis. Journal of Abnormal Child Psychology, jaargang 34, nummer 4, pagina 527–541.
Patterson, G.R. (1982). Coercive family process. Eugene, Castilia.
Posthumus, J.A. (2009). Preventive effects and cost-effectivenenss of the Incredible Years program for parents of preschoolers with aggressive behavior (proefschrift). Utrecht, Universiteit Utrecht.
Posthumus, J.A., Raaijmakers, M.A.J., Maassen, H.H., Engeland, H.van, & Matthys, W. (2011). Sustained effects of Incredible Years as a preventieve intervention in preschool children with conduct problems (ingediend).
Scott, S., Knapp, M., Henderson, J., & Maughan, B. (2001). Financial costs of social exclusion. Follow-up study of antisocial children into adulthood. British Medical Journal, jaargang 323, nummer 7306, pagina 191–194.
Tremblay, R.E. ea. (2004). Physical aggression During Early Childhood. Trajectories and Predictors. Paediatrics, jaargang 114, nummer 1, pagina 43–50.
Webster-Stratton, C. (2007). Pittige jaren. Praktische gids bij het opvoeden van jonge kinderen. Houthem, Bohn Stafleu van Loghum.
Webster-Stratton, C., Reid, M.J., & Hammond, M. (2004). Treating Children with Early- Onset Conduct Problems. Intervention Outcomes for Parent Child, and Teacher Training. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, jaargang 33, nummer 1, pagina 105–124.
Webster-Stratton, C. (2002). The Incredible Years. Parents and Children Videotape Series. A Parenting Course (ADVANCE). Seattle, Incredible Years.
Webster-Stratton, C. (2001). The Incredible Years. Parents and Children Videotape Series. A Oprenting Course (BASIC). Seattle, Incredible Years.
Author information
Authors and Affiliations
Additional information
hoogleraar Experimentele Psychopathologie
hoogleraar Kinder- en Jeugdpsychiatrie
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Leijten, P., Raaijmakers, M.A., de Castro, B.O. et al. Oudertraining Incredible Years effectief bij gedragsprobleem jong kind. JEUGD CO KENNIS 5, 17–23 (2011). https://doi.org/10.1007/s12450-011-0026-3
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s12450-011-0026-3