Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap 10/2014

01-10-2014 | Onderzoek

Verminderen van zorgconsumptie op huisartsenposten

Auteurs: Ellen Keizer, Irene Maassen, Marleen Smits, Paul Giesen

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 10/2014

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Keizer E, Maassen I, Smits M, Giesen P. Verminderen van zorgconsumptie op huisartsenposten. Huisarts Wet 2014;57(10):510-4.

Doel

Op huisartsenposten (HAP’s) is de werkdruk hoog en stijgen de kosten sterk, terwijl de helft van de hulpvragen uiteindelijk weinig urgent blijkt. Het is dus belangrijk aanknopingspunten te zoeken om de zorgconsumptie op HAP’s – en daarmee de werkdruk en de kosten – in de hand te houden.

Methode

Wij voerden een crosssectioneel vragenlijstonderzoek uit onder een aselecte steekproef van 800 huisartsen.

Resultaten

Van de 428 respondenten (53,5%) bevestigde 86,5% dat de werkdruk op de HAP is toegenomen en was 91,8% van mening dat de zorgconsumptie kan worden teruggedrongen. Volgens de huisartsen zijn de belangrijkste redenen om bij een laagurgente klacht niet op de eigen huisarts te wachten de 24-uurs maatschappij (75,4%), ongerustheid of angst (65,8%) en de laagdrempelige toegang tot de HAP (60,1%). Een grote meerderheid van de respondenten (83,9%) vond dat de telefonische triage strenger kan: te veel patiënten met laagurgente hulpvragen krijgen een consult of visite. De meest effectieve maatregelen om de zorgconsumptie te verminderen zijn volgens de respondenten: een eigen bijdrage van de patiënt, strengere triage en een grotere rol voor de telefoonarts. Minder effectief, maar even wenselijk, zijn patiëntenvoorlichting, betere telefonische bereikbaarheid van de huisartsenpraktijk, spreekuurtijd reserveren om patiënten dezelfde dag te zien en terugkoppeling van gegevens over de zorgconsumptie op HAP’s naar praktijken en triagisten.

Conclusie

Het overgrote deel van de ondervraagde huisartsen acht maatregelen noodzakelijk om de zorgconsumptie op HAP’s te verminderen. Het invoeren van een eigen bijdrage, strengere triage en een grotere rol voor de telefoonarts verdienen nader onderzoek, met aandacht voor het effect op de zorgconsumptie en de patiëntveiligheid.
Literatuur
1.
go back to reference Giesen P, Smits M, Huibers L, Grol R, Wensing M. (2011) Quality of after-hours primary care in the Netherlands: a narrative review. Ann Intern Med 155:108–113CrossRefPubMed Giesen P, Smits M, Huibers L, Grol R, Wensing M. (2011) Quality of after-hours primary care in the Netherlands: a narrative review. Ann Intern Med 155:108–113CrossRefPubMed
2.
go back to reference Van Uden CJ, Giesen PH, Metsemakers JF, Grol RP. (2006) Development of out-of-hours primary care by general practitioners (GPs) in The Netherlands: from small-call rotations to large-scale GP cooperatives. Fam Med 38:565–569PubMed Van Uden CJ, Giesen PH, Metsemakers JF, Grol RP. (2006) Development of out-of-hours primary care by general practitioners (GPs) in The Netherlands: from small-call rotations to large-scale GP cooperatives. Fam Med 38:565–569PubMed
3.
go back to reference Vereniging Huisartsenposten Nederland (VHN). Benchmarkbulletin 2012. Utrecht: VHN, 2013. Vereniging Huisartsenposten Nederland (VHN). Benchmarkbulletin 2012. Utrecht: VHN, 2013.
4.
go back to reference Wammes J, Verhoef L, Westert G, Assendelft P, Jeurissen P, Faber M. Onnodige zorg in de Nederlandse gezondheidszorg, gezien vanuit het perspectief van de huisarts. Nijmegen: Celsus, 2013 Wammes J, Verhoef L, Westert G, Assendelft P, Jeurissen P, Faber M. Onnodige zorg in de Nederlandse gezondheidszorg, gezien vanuit het perspectief van de huisarts. Nijmegen: Celsus, 2013
5.
go back to reference Giesen P, Mokkink H, Ophey G, Drijver R, Grol R, Van den Bosch W. (2005) Hoe urgent is de gepresenteerde morbiditeit op de Centrale Huisartsenpost? Huisarts Wet 48:207–210CrossRef Giesen P, Mokkink H, Ophey G, Drijver R, Grol R, Van den Bosch W. (2005) Hoe urgent is de gepresenteerde morbiditeit op de Centrale Huisartsenpost? Huisarts Wet 48:207–210CrossRef
6.
go back to reference Smits M, Keizer E, Huibers L, Giesen P. (2012) Ervaringen van huisartsen op de huisartsenpost. Huisarts Wet 55:102–105CrossRef Smits M, Keizer E, Huibers L, Giesen P. (2012) Ervaringen van huisartsen op de huisartsenpost. Huisarts Wet 55:102–105CrossRef
7.
go back to reference College voor zorgverzekeringen (CVZ). Zorgcijfers, huisartsenzorg: Avond-, nacht-, en weekenddiensten 2008 t/m 2012. Zorginstituut Nederland, 2013. www.zorgcijfersdatabank.nl, geraadpleegd augustus 2013 College voor zorgverzekeringen (CVZ). Zorgcijfers, huisartsenzorg: Avond-, nacht-, en weekenddiensten 2008 t/m 2012. Zorginstituut Nederland, 2013. www.​zorgcijfersdatab​ank.​nl, geraadpleegd augustus 2013
8.
go back to reference Smits M, Lenos M, Giesen P. (2014) Zorgconsumptie op huisartsenposten. Huisarts Wet 57:13–7CrossRef Smits M, Lenos M, Giesen P. (2014) Zorgconsumptie op huisartsenposten. Huisarts Wet 57:13–7CrossRef
9.
go back to reference Giesen P, Hammink A, Mulders A, Oude Bos A. (2009) Te snel naar de huisartsenpost: ‘Spoedbeleving’ van patiënt amper te beïnvloeden. Med Contact 64:239–242 Giesen P, Hammink A, Mulders A, Oude Bos A. (2009) Te snel naar de huisartsenpost: ‘Spoedbeleving’ van patiënt amper te beïnvloeden. Med Contact 64:239–242
10.
go back to reference Heikens BA, Hogervorst SL, De Groot MM, Van Steenbergen C, Bosveld HEP, De Haan J. Avondspreekuur (2002) vloek of zegen? Huisarts Wet 45:598–600CrossRef Heikens BA, Hogervorst SL, De Groot MM, Van Steenbergen C, Bosveld HEP, De Haan J. Avondspreekuur (2002) vloek of zegen? Huisarts Wet 45:598–600CrossRef
11.
go back to reference Verheij R, Van den Hoogen H. (2006) Vooral kinderen op de huisartsenpost. Huisarts Wet 49:23–3CrossRef Verheij R, Van den Hoogen H. (2006) Vooral kinderen op de huisartsenpost. Huisarts Wet 49:23–3CrossRef
12.
go back to reference Schers H, Borghuis M. Huisartsenpost geen tweede keus. Med Contact 2007:35:1391. Schers H, Borghuis M. Huisartsenpost geen tweede keus. Med Contact 2007:35:1391.
13.
go back to reference Keizer E, Peters Y, Smits M, Giesen P. Motieven van patiënten met laag urgente klachten die contact zoeken met de huisartsenpost. Nijmegen: Nederlands Kennisnetwerk Spoedzorg, IQ healthcare, Radboudumc, 2013 Keizer E, Peters Y, Smits M, Giesen P. Motieven van patiënten met laag urgente klachten die contact zoeken met de huisartsenpost. Nijmegen: Nederlands Kennisnetwerk Spoedzorg, IQ healthcare, Radboudumc, 2013
14.
go back to reference Peters Y, Smits M, Giesen P. Zorgconsumptie op de huisartsenpost: wat is de samenhang met huisarts- en praktijkkenmerken? Nijmegen: Nederlands Kennisnetwerk Spoedzorg, IQ healthcare, Radboudumc, 2013 Peters Y, Smits M, Giesen P. Zorgconsumptie op de huisartsenpost: wat is de samenhang met huisarts- en praktijkkenmerken? Nijmegen: Nederlands Kennisnetwerk Spoedzorg, IQ healthcare, Radboudumc, 2013
15.
go back to reference Giesen P, Ferwerda R, Tijssen R, Mokkink H, Drijver R, Van den Bosch W et al. (2007) Safety of telephone triage in general practitioner cooperatives: do triage nurses correctly estimate urgency? Qual Saf Health Care 16:181–184CrossRefPubMedCentralPubMed Giesen P, Ferwerda R, Tijssen R, Mokkink H, Drijver R, Van den Bosch W et al. (2007) Safety of telephone triage in general practitioner cooperatives: do triage nurses correctly estimate urgency? Qual Saf Health Care 16:181–184CrossRefPubMedCentralPubMed
16.
go back to reference Derkx HP, Rethans JJ, Muijtjens AM, Maiburg BH, Winkens R, Van Rooij HG et al. (2008) Quality of clinical aspects of call handling at Dutch out of hours centres: cross sectional national study. BMJ 337:a126–4CrossRef Derkx HP, Rethans JJ, Muijtjens AM, Maiburg BH, Winkens R, Van Rooij HG et al. (2008) Quality of clinical aspects of call handling at Dutch out of hours centres: cross sectional national study. BMJ 337:a126–4CrossRef
17.
go back to reference Huibers L, Keizer E, Giesen P, Grol R, Wensing M. (2012) Nurse telephone triage: good quality associated with appropriate decisions. Fam Pract 29:547–552CrossRefPubMed Huibers L, Keizer E, Giesen P, Grol R, Wensing M. (2012) Nurse telephone triage: good quality associated with appropriate decisions. Fam Pract 29:547–552CrossRefPubMed
18.
go back to reference Huizinga J, Nobel H. (2012) Enquête HuisartsVandaag wijst uit: Huisartsen willen eigen bijdrage HAP. Med Contact 67:1544–1546 Huizinga J, Nobel H. (2012) Enquête HuisartsVandaag wijst uit: Huisartsen willen eigen bijdrage HAP. Med Contact 67:1544–1546
20.
go back to reference Brabers A, Reitsma M. (2013) Minder naar de huisarts bij eigen bijdrage. Huisarts Wet 56:18–7CrossRef Brabers A, Reitsma M. (2013) Minder naar de huisarts bij eigen bijdrage. Huisarts Wet 56:18–7CrossRef
21.
go back to reference Reitsma-van Rooijen M, De Jong J. (2010) Betalen voor de SEH schrikt af. Med Contact 65:1479–1481 Reitsma-van Rooijen M, De Jong J. (2010) Betalen voor de SEH schrikt af. Med Contact 65:1479–1481
22.
go back to reference Giesen P, Halink D. (2007) Smeerolie van de huisartsenpost: Patiënten en hulpverleners tevreden over regiearts. Med Contact 62:371–373 Giesen P, Halink D. (2007) Smeerolie van de huisartsenpost: Patiënten en hulpverleners tevreden over regiearts. Med Contact 62:371–373
23.
go back to reference Van Hassel DTP, Kenens RJ. Cijfers uit de registratie van huisartsen. Peiling 2012. Utrecht: Nivel, 2013. Van Hassel DTP, Kenens RJ. Cijfers uit de registratie van huisartsen. Peiling 2012. Utrecht: Nivel, 2013.
Metagegevens
Titel
Verminderen van zorgconsumptie op huisartsenposten
Auteurs
Ellen Keizer
Irene Maassen
Marleen Smits
Paul Giesen
Publicatiedatum
01-10-2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 10/2014
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/s12445-014-0263-y

Andere artikelen Uitgave 10/2014

Huisarts en wetenschap 10/2014 Naar de uitgave