Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap 3/2012

01-03-2012 | Onderzoek

Ervaringen van huisartsen op de huisartsenpost

Auteurs: dr. M Smits, E Keizer, L Huibers, dr. P Giesen

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 3/2012

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

 

Smits M, Keizer E, Huibers L, Giesen P. Ervaringen van huisartsen op de huisartsenpost. Huisarts Wet 2012;55(3):102-5.

Doel

Ongeveer tien jaar geleden zijn de huisartsenposten ontstaan, vooral om de werkdruk van huisartsen te verminderen. We hebben onderzocht welke motiverende en belastende aspecten huisartsen ervaren tijdens het dienst doen, welk deel van de diensten ze en uitbesteden en waarom ze dat doen.

Methode

Methode We namen een webenquête af bij alle huisartsen van vijf huisartsenposten, die in het oosten, zuiden en westen van Nederland liggen.

Resultaten

De respons was 58% (n = 326). Belangrijkste motieven voor het dienst doen waren behoud van registratie (78%) en deskundigheid in de acute zorg (74%). Huisartsen ervoeren de piekbelasting (79%), het aantal patiëntcontacten (73%), veeleisend patiëntengedrag (65%) en laagdrempelige toegang (64%) als het meest belastend. Ze deden de meeste diensten zelf: 84% besteedde tot maximaal een kwart van de diensten uit. De belangrijkste redenen om diensten uit te besteden waren behoefte aan vrije tijd (76%) en werkbelasting (overdag 71%; tijdens de dienst 49%).

Conclusie

Huisartsen doen het overgrote deel van de diensten op de huisartsenpost zelf. Werkbelasting tijdens de dienst en overdag zijn belangrijke redenen om diensten uit te besteden. Het grote aantal (niet-urgente) patiënten ervaren de huisartsen als het meest belastend. Om de betrokkenheid van huisartsen met de 7 * 24-uurszorg te optimaliseren, is het van belang de werkbelasting binnen de perken te houden.
Literatuur
1.
go back to reference Van Uden C, Giesen P, Metsemakers J, Grol R. Development of out-of-hours primary care by general practitioners (GP’s) in The Netherlands: From small-call rotations to large-scale GP cooperatives. Fam Med 2006;38:565-9.PubMed Van Uden C, Giesen P, Metsemakers J, Grol R. Development of out-of-hours primary care by general practitioners (GP’s) in The Netherlands: From small-call rotations to large-scale GP cooperatives. Fam Med 2006;38:565-9.PubMed
2.
go back to reference Giesen P, Haandrikman L, Broens S, Schreuder J, Mokkink H. Centrale huisartsenposten: wordt de huisarts er beter van? Huisarts Wet 2000;43:508-10. Giesen P, Haandrikman L, Broens S, Schreuder J, Mokkink H. Centrale huisartsenposten: wordt de huisarts er beter van? Huisarts Wet 2000;43:508-10.
3.
go back to reference Giesen P, Mokkink H, Van den Bosch W, Bottema B, Grol R. Hoe functioneren de huisartsenposten in Nederland? Huisarts Wet 2008;51:219-23.CrossRef Giesen P, Mokkink H, Van den Bosch W, Bottema B, Grol R. Hoe functioneren de huisartsenposten in Nederland? Huisarts Wet 2008;51:219-23.CrossRef
4.
go back to reference Grol R, Giesen P, Van Uden C. After-hours care in The United Kingdom, Denmark, and The Netherlands: New models. Health Aff 2006;25:1733-7.CrossRef Grol R, Giesen P, Van Uden C. After-hours care in The United Kingdom, Denmark, and The Netherlands: New models. Health Aff 2006;25:1733-7.CrossRef
5.
go back to reference Van Uden C, Nieman R, Voss G, Wesseling G, Winkens R, Crebolder H. General practitioners’ satisfaction with and attitudes to out-of-hours services. BMC Health Serv Res 2005;5:27. Van Uden C, Nieman R, Voss G, Wesseling G, Winkens R, Crebolder H. General practitioners’ satisfaction with and attitudes to out-of-hours services. BMC Health Serv Res 2005;5:27.
6.
go back to reference Engels Y, Mokkink H, Van den Hombergh P, Van den Bosch W, Van den Hoggen H, Grol R. De werkbelasting van de huisarts neemt af. Huisarts Wet 2003;46:482-7.CrossRef Engels Y, Mokkink H, Van den Hombergh P, Van den Bosch W, Van den Hoggen H, Grol R. De werkbelasting van de huisarts neemt af. Huisarts Wet 2003;46:482-7.CrossRef
7.
go back to reference Leibowitz R, Day S, Dunt D. A systematic review of the effect of different models of after-hours primary medical care services on clinical outcome, medical workload, and patient and GP satisfaction. Fam Pract 2003;20:311-7.PubMedCrossRef Leibowitz R, Day S, Dunt D. A systematic review of the effect of different models of after-hours primary medical care services on clinical outcome, medical workload, and patient and GP satisfaction. Fam Pract 2003;20:311-7.PubMedCrossRef
8.
go back to reference Salisbury C. Evaluation of a general practice out of hours cooperative: a questionnaire survey of general practitioners. BMJ 1997;314:1598-9.PubMedCrossRef Salisbury C. Evaluation of a general practice out of hours cooperative: a questionnaire survey of general practitioners. BMJ 1997;314:1598-9.PubMedCrossRef
9.
10.
go back to reference Nieber T, Hansen EH, Bondevik GT, Hunskår S, Blinkenberg J, Thesen J, et al. [Organization of Norwegian out-of-hours primary health care services]. Tidsskr Nor Lægeforen 2007;127:1335-8.PubMed Nieber T, Hansen EH, Bondevik GT, Hunskår S, Blinkenberg J, Thesen J, et al. [Organization of Norwegian out-of-hours primary health care services]. Tidsskr Nor Lægeforen 2007;127:1335-8.PubMed
11.
go back to reference Philips H, Remmen R, Van Royen P, Teblick M, Geudens L, Bronckaers M, et al. ‘What’s the effect of the implementation of general practitioner cooperatives on caseload? Prospective intervention study on primary and secondary care. BMC Health Serv Res 2010;10:222. Philips H, Remmen R, Van Royen P, Teblick M, Geudens L, Bronckaers M, et al. ‘What’s the effect of the implementation of general practitioner cooperatives on caseload? Prospective intervention study on primary and secondary care. BMC Health Serv Res 2010;10:222.
12.
go back to reference Huibers L, Giesen P, Wensing M, Grol R. Out-of-hours care in western countries: assessment of different organizational models BMC Health Serv Res 2009;9:105. Huibers L, Giesen P, Wensing M, Grol R. Out-of-hours care in western countries: assessment of different organizational models BMC Health Serv Res 2009;9:105.
13.
go back to reference Giesen P, Mokkink H, Ophey G, Drijver R, Grol R, Van den Bosch W. Hoe urgent is de gepresenteerde morbiditeit op de centrale huisartsenpost? Huisarts Wet 2005;48:207-10.CrossRef Giesen P, Mokkink H, Ophey G, Drijver R, Grol R, Van den Bosch W. Hoe urgent is de gepresenteerde morbiditeit op de centrale huisartsenpost? Huisarts Wet 2005;48:207-10.CrossRef
14.
go back to reference Giesen P, Huibers L, Krol M. Patiëntencontacten op de huisartsenpost. Huisarts Wet 2011;54:5-6. Giesen P, Huibers L, Krol M. Patiëntencontacten op de huisartsenpost. Huisarts Wet 2011;54:5-6.
15.
go back to reference Dijkers M, Korving K, Van Exel J. Wat vindt de huisarts belangrijk tijdens een dienst? Huisarts Wet 2006;49:447-53.CrossRef Dijkers M, Korving K, Van Exel J. Wat vindt de huisarts belangrijk tijdens een dienst? Huisarts Wet 2006;49:447-53.CrossRef
16.
go back to reference Giesen P, Mokkink H, Hensing M, Van den Bosch W, Grol R. Rude or aggressive patient behaviour during out-of-hours GP care: Challenges for communications with patients. Patient Educ Couns 2008;73:205-8.PubMedCrossRef Giesen P, Mokkink H, Hensing M, Van den Bosch W, Grol R. Rude or aggressive patient behaviour during out-of-hours GP care: Challenges for communications with patients. Patient Educ Couns 2008;73:205-8.PubMedCrossRef
17.
go back to reference Pickin DM, O’Cathain A, Fall M, Morgan AB, Howe A, Nicholl JP. The impact of a general practice co-operative on accident and emergency services, patient satisfaction and GP satisfaction. Fam Pract 2004;21:80-2.CrossRef Pickin DM, O’Cathain A, Fall M, Morgan AB, Howe A, Nicholl JP. The impact of a general practice co-operative on accident and emergency services, patient satisfaction and GP satisfaction. Fam Pract 2004;21:80-2.CrossRef
18.
go back to reference O’Dowd TC, McNamara K, Kelly A, O’Kelly F. Out-of-hours co-operatives: general practitioner satisfaction with governance and working arrangements. Eur J Gen Pract 2006;12:15-8.PubMedCrossRef O’Dowd TC, McNamara K, Kelly A, O’Kelly F. Out-of-hours co-operatives: general practitioner satisfaction with governance and working arrangements. Eur J Gen Pract 2006;12:15-8.PubMedCrossRef
19.
go back to reference Giesen P, Halink D. Smeerolie van de huisartsenpost: patiënten en hulpverleners tevreden over de regiearts. Med Contact 2007;69:371-3. Giesen P, Halink D. Smeerolie van de huisartsenpost: patiënten en hulpverleners tevreden over de regiearts. Med Contact 2007;69:371-3.
20.
go back to reference Geue C, Skåtun D, Sutton M. Economic influences on ‘GPs’ decisions to provide out-of-hours care. Br J Gen Pract. 2009;59:e1-7.PubMedCrossRef Geue C, Skåtun D, Sutton M. Economic influences on ‘GPs’ decisions to provide out-of-hours care. Br J Gen Pract. 2009;59:e1-7.PubMedCrossRef
21.
go back to reference Drennan V. Out of hours and unscheduled primary care: Making it safer. London: The ‘King’s Fund, 2010. Drennan V. Out of hours and unscheduled primary care: Making it safer. London: The ‘King’s Fund, 2010.
Metagegevens
Titel
Ervaringen van huisartsen op de huisartsenpost
Auteurs
dr. M Smits
E Keizer
L Huibers
dr. P Giesen
Publicatiedatum
01-03-2012
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 3/2012
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/s12445-012-0054-2

Andere artikelen Uitgave 3/2012

Huisarts en wetenschap 3/2012 Naar de uitgave

Journaal

Flost u?