Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Gerontologie en Geriatrie 2/2011

01-04-2011 | Commentaar

Indicatoren voor kwaliteit van zorg. Wie worden er wijzer van, de patiënten of de managers?

Auteurs: M. Olaroiu, W.J.A. van den Heuvel

Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Gerontologie en Geriatrie | Uitgave 2/2011

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Indicators for quality of care: Who profits: patients or managers?

In the Netherlands and abroad detailed indicators are developed to measure quality of care for a variety of treatments and care systems. These days the development of quality indicators is a profession and business in itself. The significance of these indicators is often not related to the primary care process, but based on (administrative) data for ‘quality management’. The consequence is a gap between ‘real’ and ‘measured’ quality of care. Improvement in quality of care is therefore problematic. There is a need to return to the essence of care, i.e. the patient and the care professional, to develop appropriate indicators for quality of care.
Literatuur
go back to reference Tweede Kamer der Staten Generaal. Kwaliteit van zorg. Brief van de Minister en Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Den Haag, 31oktober 2008 Tweede Kamer der Staten Generaal. Kwaliteit van zorg. Brief van de Minister en Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Den Haag, 31oktober 2008
go back to reference Shaw C, Groene O, Mora N, Sunal R. Accreditation and ISO certification: do they explain differences in quality management in European hospitals? International Journal for Quality in Health Care. 2010; 22:445–451PubMedCrossRef Shaw C, Groene O, Mora N, Sunal R. Accreditation and ISO certification: do they explain differences in quality management in European hospitals? International Journal for Quality in Health Care. 2010; 22:445–451PubMedCrossRef
go back to reference Shaw CD. External quality mechanisms for health care: summary of the ExPeRT project on visitatie, accreditation, EFQM and ISO assessment in European Union countries. International Journal for Quality in Health Care. 2000; 12: 169–175PubMedCrossRef Shaw CD. External quality mechanisms for health care: summary of the ExPeRT project on visitatie, accreditation, EFQM and ISO assessment in European Union countries. International Journal for Quality in Health Care. 2000; 12: 169–175PubMedCrossRef
go back to reference Frijters DHM, Carpentier GI, Bos JT, Bernabel R. Berekenen van kwaliteitsindicatoren voor de thuiszorg: voorbeeld uit het ADHOC project, een vergelijking tussen thuiszorgorganisaties uit 11 Europese landen. Tijdschrift voor Gerontologie en Geriatrie. 2008; 39: 44–54PubMedCrossRef Frijters DHM, Carpentier GI, Bos JT, Bernabel R. Berekenen van kwaliteitsindicatoren voor de thuiszorg: voorbeeld uit het ADHOC project, een vergelijking tussen thuiszorgorganisaties uit 11 Europese landen. Tijdschrift voor Gerontologie en Geriatrie. 2008; 39: 44–54PubMedCrossRef
go back to reference Het meten van vooruitgang: Indicatoren voor verpleeg- en verzorgingshuizen. PROGRESS. European Centre for Social Welfare Policy and Research, Wenen, 2010 Het meten van vooruitgang: Indicatoren voor verpleeg- en verzorgingshuizen. PROGRESS. European Centre for Social Welfare Policy and Research, Wenen, 2010
go back to reference Lisby M, Nielsen LP, Brock B, Mainz J. How are medication errors defined? A systematic literature review of definitions and characteristics. International Journal for quality in Health Care. 2010; 22: 507–518PubMedCrossRef Lisby M, Nielsen LP, Brock B, Mainz J. How are medication errors defined? A systematic literature review of definitions and characteristics. International Journal for quality in Health Care. 2010; 22: 507–518PubMedCrossRef
go back to reference Heuvel-Olaroiu M van den. Genoeg handen, maar niet de juiste. Medisch Contact, 2007; 62: 1543–1545 Heuvel-Olaroiu M van den. Genoeg handen, maar niet de juiste. Medisch Contact, 2007; 62: 1543–1545
go back to reference Gerritsen DL, Dröes RM, Ettema TP, Boelens E, Bos J, Meihuizen L, Lange J de, Schölzel-Dorenbos CJM, Hoogeveen F. Kwaliteit van leven bij dementie. Tijdschrift voor Gerontologie en Geriatrie. 2010; 41: 241–255PubMedCrossRef Gerritsen DL, Dröes RM, Ettema TP, Boelens E, Bos J, Meihuizen L, Lange J de, Schölzel-Dorenbos CJM, Hoogeveen F. Kwaliteit van leven bij dementie. Tijdschrift voor Gerontologie en Geriatrie. 2010; 41: 241–255PubMedCrossRef
Metagegevens
Titel
Indicatoren voor kwaliteit van zorg. Wie worden er wijzer van, de patiënten of de managers?
Auteurs
M. Olaroiu
W.J.A. van den Heuvel
Publicatiedatum
01-04-2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Tijdschrift voor Gerontologie en Geriatrie / Uitgave 2/2011
Print ISSN: 0167-9228
Elektronisch ISSN: 1875-6832
DOI
https://doi.org/10.1007/s12439-011-0010-9

Andere artikelen Uitgave 2/2011

Tijdschrift voor Gerontologie en Geriatrie 2/2011 Naar de uitgave

Announcement

Signalementen