Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Denkbeeld 4/2016

01-08-2016

Eén praktijk, twee talen

De onmisbare ‘tweetaligheid’ van casemanagers dementie

Auteurs: Marlies van Bemmel, Jan s. Jukema, Nicole Ketelaar

Gepubliceerd in: DementieVisie | Uitgave 4/2016

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In hun werk om mensen met dementie en hun naasten zo goed mogelijk te ondersteunen en te begeleiden staan casemanagers voortdurend in het spanningsveld tussen de unieke leefwereld van hun cliënten en de systeemwereld van de betrokken zorgorganisaties. Deze werelden hebben ieder een eigen taal met unieke woorden, codes en regels van communiceren. In het dagelijks werk van casemanagers dementie komen beide werelden samen en dit vraagt van hen ‘tweetaligheid’, de kundigheid om beide talen adequaat te gebruiken en zo de leefwereld van de cliënt te verbinden met de systeemwereld van de organisatie.
Literatuur
go back to reference Ketelaar, N., J.S. Jukema, M. van Bemmel, M. Adriaansen, C.H.M. Smits (2015). Casemanagement dementie. Methodisch werken en positionering in de keten. Zwolle: Kenniscentrum Gezondheid & Welzijn, Hogeschool Windesheim. Ketelaar, N., J.S. Jukema, M. van Bemmel, M. Adriaansen, C.H.M. Smits (2015). Casemanagement dementie. Methodisch werken en positionering in de keten. Zwolle: Kenniscentrum Gezondheid & Welzijn, Hogeschool Windesheim.
Metagegevens
Titel
Eén praktijk, twee talen
De onmisbare ‘tweetaligheid’ van casemanagers dementie
Auteurs
Marlies van Bemmel
Jan s. Jukema
Nicole Ketelaar
Publicatiedatum
01-08-2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
DementieVisie / Uitgave 4/2016
Print ISSN: 2950-2713
Elektronisch ISSN: 2950-2721
DOI
https://doi.org/10.1007/s12428-016-0052-4

Andere artikelen Uitgave 4/2016

Denkbeeld 4/2016 Naar de uitgave