Abstract
This study focuses on the factors that determine study progress and numerical success rate in higher education. Study progress is influenced at three levels, namely the student level, course/institute level and government level. It is expected that various groups of economic, social, psychological and organisational factors will together influence the study progress. This study uses a multi-level and multi-disciplinary framework, in so far as it considers all of these factors at the different levels. The database contains about 9,000 students and 60 courses at the institutional level. The results show the relative importance of student level and institutional factors on study progress.
Similar content being viewed by others
References
J.P. Bean B.S. Metzner (1985) ArticleTitle‘A conceptual model of nontraditional undergraduate student attrition’ Review of Educational Research 55 IssueID4 485–540
G.S. Becker (1964) Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis, with Special Reference to Education National Bureau of Economic Research (NBER) New York
G.S. Becker (1967) Human Capital and the Personal Distribution of Income, an Analytical Approach University of Michigan Ann Arbor
M.N. Berg Particlevan den W.H.A. Hofman P. Wensveen Particlevan (1999) Studeren en werken in het wetenschappelijk onderwijs (tweede onderzoeksmeting), een onderzoek naar de relatie tussen werken, lenen en studievoortgang RISBO/EUR Rotterdam
M.N. Berg Particlevan den J. Boom Particlede W.H.A. Hofman (2000) Studeren en werken in het wetenschappelijk onderwijs (derde onderzoeksmeting), een onderzoek naar de relatie tussen werken, lenen en studievoortgang RISBO/EUR Rotterdam
M.N. Berg Particlevan den J. Boom Particlede W.H.A. Hofman (2001) Studeren in het wetenschappelijk onderwijs. Trends in de tweede helft van de jaren negentig Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen Zoetermeer
R.J. Bijleveld (1993) Numeriek rendement en studiestaking Universiteit Twente/CSHOB Enschede
P.M. Blau O.D. Duncan (1967) The American Occupational Structure Wiley New York
Bloom B.S. (1971). ‘Learning for mastery’. In: Bloom B.S. (ed), Handbook on Formative and summative Evaluation of Student Learning. New York.
B.S. Bloom (1976) Human Characteristics and School Learning McGraw Hill New York
J. Boom Particlede W.H.A. Hofman P. Wensveen Particlevan M.N. Berg Particlevan den (1998) Studeren en werken in het wetenschappelijk onderwijs, een onderzoek naar de relatie tussen werken, lenen en studievoortgang RISBO/EUR Rotterdam
R. Boudon (1974) Education, Opportunity and Social Inequality Wiley New York
J.B. Carroll (1963) ArticleTitle‘A model of school learning’ Teachers college record 64 723–733
InstitutionalAuthorNameCentraal Bureau voor de Statistiek (1983) Studieresultaten van de studentencohorten 1961–1963 en 1970 CBS Voorburg
InstitutionalAuthorNameCentraal Bureau voor de Statistiek (2001) Jaarboek onderwijs in cijfers 2001 CBS Voorburg
Centraal Bureau voor de Statistiek (2002). WO cohort 1983/1984: de stand na negen jaar. [University education cohort 1983/1984] CBS statline: Voorburg/Heerlen.
K.D.J.M. Drift Particlevan der P. Vos (1987) Anatomie van een leeromgeving: Een onderwijseconomische analyse van het universitaire onderwijs Swets en Zeitlinger Lisse
H. Goldstein (1995) Multilevel Statistical Models Edward Arnold, Wiley London, New York
InstitutionalAuthorNameHochschul Informations System (2002) Euro Student: Social and Economic Conditions of Student Life in Europe 2000 HIS Hannover
A. Hofman U. Jong Particlede M. Leeuwen Particlevan M. Berg Particlevan den J. Boom Particlede J. Graaf Particlede J. Roeleveld (2001) Studentenmonitor 2000 Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen De Haag
E.P.W.A. Jansen (1996) Curriculumorganisatie en studievoortgang GION/COWOG Groningen
U. Jong Particlede J. Roeleveld H.D. Webbink A.E. Verbeek (1997) Het Amsterdamse schoolloopbaanmodel NV SDU Den Haag
Marx, E.C.H. (1983). ‘Theoretisch overzicht van contingentie benaderingen’, in Creemers, B.P.M. et al. (eds.), Handboek Schoolorganisatie en Onderwijs Management. [Handbook school organisation and school management] Alphen aan de Rijn, Samson.
J. Mincer (1974) Schooling, Experience and Earnings National Bureau of Economic Research (NBER) New York
InstitutionalAuthorNameOECD (2000) Education at a Glance: OECD Indicators 2000 Organisation for Economic Cooperation and Development Paris
H. Oosterbeek H. Ophem Particlevan (1995) Human Capital Technology and Schooling Choices Tinbergen Institute Rotterdam
E.T. Pascarella P.T. Terenzini (1983) ArticleTitle‘Predicting voluntary freshman year persistence/withdrawal behavior in a residential university: A path analytic validation of Tinto’s model’ Journal of educational psychology 75 IssueID2 215–226 Occurrence Handle10.1037//0022-0663.75.2.215
InstitutionalAuthorNameReinink Committee (1949) Rapport van de Staatscommissie tot Reorganisatie van het Hoger Onderwijs SDU Den Haag
H.G. Schmidt P.A.J. Bouhuijs (1980) Onderwijs in taakgerichte groepen Het Spectrum Utrecht
S. Severiens G. Joukes (2001) Studenten in het hoger technisch onderwijs. Verschillen in leerstrategieen, motivatie en positie Stichting Axis Delft
Sewell W.H., Hauser R.M. (1980). ‘The Wisonsin longitudinal study of social and psychological factors in aspirations and achievements’. In: Kerckhoff A.C. (ed) Research in Sociology of Education and Socialization 1. JAI Press Inc, Greenwich, Connecticut, pp. 59–99.
T. Snijders R. Bosker (1999) Multilevel Analysis, an Introduction to Basic and Advanced Multilevel Modeling Sage London
W. Spady (1970) ArticleTitle‘Dropouts from higher education: An interdisciplinary review and synthesis’ Interchange 1 64–85
V. Tinto (1987) Leaving College: Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition The University of Chicago Press Chicago
V. Tinto (1992) ‘Student attrition and retention’ B.R. Clarke G. Neave (Eds) The Encyclopedia of Higher Education 3 (analytical perspectives) Pergamon Press Oxford 1697–1709
V. Tinto (1998) ArticleTitle‘Colleges as communities: Taking research on student persistence seriously’ Review of Higher Education 21 167–177
R. Tyler (1950) Basic Principles of Curriculum and Instruction University of Chicago Press Chicago
Wilkerson L., Gijselaers W.H. (eds.), Bringing Problem-Based Learning to Higher Education: Theory and Practice. San Francisco: Jossey-Bass.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Berg, M.N.V.D., Hofman, W.H.A. Student Success in University Education: A Multi-measurement Study of the Impact of Student and Faculty Factors on Study Progress. High Educ 50, 413–446 (2005). https://doi.org/10.1007/s10734-004-6361-1
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s10734-004-6361-1