Zusammenfassung
Der Begriff Metatarsalgie bezeichnet lokalisierte oder generalisierte Schmerzen im Bereich der Metatarsaleköpfchen. Die gezielte Anamnese und klinische Untersuchung vermag meist relativ einfach die Diagnose einer Metatarsalgie zu stellen, die zugrundeliegende Ursache ist aber häufig erst durch entsprechende Erfahrung und weiterführende Bildgebung nach gründlicher Abwägung möglicher Differentialdiagnosen zu identifizieren. Neben konservativen Therapiemöglichkeiten unter Einbeziehung der Orthopädietechnik und Physiotherapie können unterschiedlichste operative Maßnahmen in Abhängigkeit der zu Grunde liegenden Pathologie meist Abhilfe der Beschwerden erreichen. Auch hier gilt, wie für alle Fußpathologien, begleitende Deformitäten im kausalen Zusammenhang mit einer Metatarsalgie zu behandeln, um ein Rezidiv der Beschwerden und eine dauerhafte Ausheilung der Metatarsalgie zu erreichen. Die profunde Kenntnis relevanter Differentialdiagnosen und Begleitpathologien ist hierbei für eine erfolgreiche Behandlung ebenso notwendig wie eine differenzierte und individualisierte Behandlungsstrategie.
Summary
Metatarsalgia refers to localized or generalized forefoot pain in the region of the metatarsal heads. Symptoms can be isolated or in combination with accompanying deformities occurring in the forefoot and/or hindfoot. Anamnesis and clinical investigation usually yield to the diagnosis, the underlying cause on the other hand is not always easy to identify. In the foreground of the treatment is the exhaustion of conservative forms of therapy to minimize the symptoms of local pressure increase and callus under the metatarsal heads. In addition, various surgical methods are available, such as corrective osteotomy of the metatarsale bone, soft tissue interventions and the correction of associated deformities. The indications for surgical intervention should be made with caution in order to avoid failures and complaints persisting after surgery. The most common problems are an inadequate indication for surgery, technical problems and insufficient postoperative treatment.
Abbreviations
- IMTR:
-
Intermetatarsalraum
- MFK:
-
Mittelfußknochen o. Mittelfußköpfchen
- MRT:
-
Magnet Resonanz Tomographie
- MT:
-
Metatarsale
- PVNS: Pigmentierte villo:
-
noduläre Synovialitis
Literatur
Arie EK, Moreira NS, Freire GS, et al. Study of the metatarsal formula in patient with primary metatarsalgia. Rev Bras Ortop. 2015;50:438–44.
Barouk P. Recurrent metatarsalgia. Foot Ankle Clin. 2014;19:407–24.
Haque S, Kakwani R, Chadwick C, et al. Outcome of Minimally Invasive Distal Metatarsal Metaphyseal Osteotomy (DMMO) for Lesser Toe Metatarsalgia. Foot Ankle Int. 2016;37(1):58–63.
Fuhrmann RA, Roth A, Venbrocks RA. [Metatarsalgia. Differential diagnosis and therapeutic algorithm]. Orthopade. 2005;34:767–8, 769–72, 774–5.
DiPreta JA. Metatarsalgia, lesser toe deformities, and associated disorders of the forefoot. Med Clin North Am. 2014;98:233–51.
Maceira E, Monteagudo M. Transfer metatarsalgia post hallux valgus surgery. Foot Ankle Clin. 2014;19:285–307.
Wingenfeld C, Arbab D, Abbara-Czardybon M. [Treatment options for brachymetatarsia]. Orthopade. 2013;42:30–7.
Smolle E, Scheipl S, Leithner A, et al. Management of congenital fourth brachymetatarsia by additive autologous lengthening osteotomy (AALO): a case series. Foot Ankle Int. 2014;36(3):325–9.
Chang CH, Kumar SJ, Riddle EC, et al. Macrodactyly of the foot. J Bone Joint Surg Am. 2002;84-A:1189–94.
Zimmermann A, Müller DF, Biemer E. Der interessante Fall: Makrodaktylie. Fuß Sprunggelenk. 2005;3(3):156–8.
Frascone ST, Patel DC, Kowalchick EJ. Polymetatarsia as an etiology for Tailor’s bunion deformity: a surgical approach. J Foot Ankle Surg. 1994;33:492–7.
Ishii T, Kawabata H, Kuratsu S, et al. Two cases of complete polymetatarsia without polydactyly. Br J Plast Surg. 2005;58:267–70.
Viladot A. Metatarsalgia due to biomechanical alterations of the forefoot. Orthop Clin North Am. 1973;4:165–78.
Steingruber IE, Wolf C, Gruber H, et al. [Stress fractures in athletes]. Radiologe. 2002;42:771–7.
Rehart S, Henniger M. Pathophysiologie rheumatischer Fußdeformitäten und operatives Patientenhandling. Fuß Sprunggelenk. 2006;4(2):106–11.
Fuhrmann RA. [The treatment of rheumatoid foot deformities]. Orthopade. 2002;31:1187–97.
Lassmann G. Morton’s toe: clinical, light and electron microscopic investigations in 133 cases. Clin Orthop Relat Res. 1979:73–84.
Morscher E, Ulrich J, Dick W. Morton’s intermetatarsal neuroma: morphology and histological substrate. Foot Ankle Int. 2000;21:558–62.
Kasparek M, Schneider W. Surgical treatment of Morton’s neuroma: clinical results after open excision. Int Orthop. 2013;37:1857–61.
Levitsky KA, Alman BA, Jevsevar DS, et al. Digital nerves of the foot: anatomic variations and implications regarding the pathogenesis of interdigital neuroma. Foot Ankle. 1993;14:208–14.
Waizy H, Plaass C, Stukenborg-Colsman C. Die Mortonsche Neuralgie. Fuß Sprunggelenk. 2010;8:231–9.
Fuhrmann R. [Rheumatic forefoot deformities]. Z Rheumatol. 2014;73:814–21.
Fuhrmann R, Roth A, Venbrocks R. Metatarsalgie. Orthopäde. 2005;34:767–75.
Kunze B, Wulker N. [Problem cases of metatarsalgia]. Orthopade. 2011;40:399–402, 404.
Barouk LS. Forefoot reconstruction. Heidelberg: Springer-Verlag; 2003.
Ray A. [Metatarsalgia: diagnosis and treatment]. Rev Med Suisse. 2013;9:2366–70.
DiGiovanni CW, Kuo R, Tejwani N, et al. Isolated gastrocnemius tightness. J Bone Joint Surg Am. 2002;84-A:962–70.
Richardson DR, Dean EM. The recurrent morton neuroma: what now? Foot Ankle Clin. 2014;19:437–49.
Villas C, Florez B, Alfonso M. Neurectomy versus neurolysis for Morton’s neuroma. Foot Ankle Int. 2008;29:578–80.
Trnka HJ, Nyska M, Parks BG, et al. Dorsiflexion contracture after the Weil osteotomy: results of cadaver study and three-dimensional analysis. Foot Ankle Int. 2001;22:47–50.
Trnka HJ, Gebhard C, Muhlbauer M, et al. The Weil osteotomy for treatment of dislocated lesser metatarsophalangeal joints: good outcome in 21 patients with 42 osteotomies. Acta Orthop Scand. 2002;73:190–4.
Cychosz CC, Phisitkul P, Belatti DA, et al. Gastrocnemius recession for foot and ankle conditions in adults: evidence-based recommendations. Foot Ankle Surg. 2015;21:77–85.
Heitkemper S, Pingsman A, Quitmann A, et al. [Correction of rheumatic forefoot. The value of a combined arthrodesis of the first toe and resection of metatarsal heads 2–5]. Orthopade. 2007;36:478–83.
Weil L Jr, Sung W, Weil LS Sr, et al. Anatomic plantar plate repair using the Weil metatarsal osteotomy approach. Foot Ankle Spec. 2011;4:145–50.
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A. Toepfer, R. von Eisenhart-Rothe und N. Harrasser geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
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Toepfer, A., von Eisenhart-Rothe, R. & Harrasser, N. Metatarsalgie: Differentialdiagnose und Therapie. Wien Med Wochenschr 167, 285–292 (2017). https://doi.org/10.1007/s10354-016-0445-2
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DOI: https://doi.org/10.1007/s10354-016-0445-2