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A survey and validation guide for health-related quality-of-life status in surgical treatment of hyperhidrosis

Anleitung zur Einschätzung und Validierung des gesundheitsbezogenen Lebensqualitätsstatus in der chirurgischen Behandlung der Hyperhidrose

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Summary

BACKGROUND: As interest in quality of life (Qol) burgeons in all medical disciplines, this review wants to analyze the development of Qol in sympathetic surgery for hyperhidrosis (HH). The most important types of Qol instruments, generic, disease-specific, discriminative, and evaluative questionnaires and guidelines for correct development and use of Qol instruments are given in detail. Validity, responsiveness, and reliability of Qol measures are discussed. METHODS: The frequency of Qol measures in studies concerning HH and surgical treatment has been evaluated by Medline research. Results were compared to other diseases, such as breast cancer and GERD, which are treated in general surgery. Out of 40 articles dealing with Qol in HH, 14 articles and 1 abstract published in the period between 1976 and 2004 have been examined on correct use of Qol instruments in sympathetic surgery. RESULTS: 4 disease-specific (26.7%), 5 generic (33.3%) and 3 ad hoc (20%) questionnaires were used in the studies. One study (6.7%) included a generic (SF-36) and a disease-specific instrument. The generic questionnaires, SF-36 and DQLI, have been validated, the rest is lacking in validity, responsiveness and/or reliability. Consequently, just 6 studies (40%) were assessed by validated instruments. Satisfaction rates, ranging from 81.3% up to 98%, have been presented in 10 papers (66.7%). CONCLUSIONS: The growing importance of Qol in clinical daily life leads to the need for validated and standardized Qol instruments. The SF-36 is a qualified gold standard generic instrument, and Keller’s questionnaire is a promising candidate in the disease-specific category but should be validated by an international group of experts in sympathetic surgery.

Zusammenfassung

GRUNDLAGEN: Weil das Interesse an der Lebensqualität (LQ) wächst, beschäftigt sich diese Arbeit mit der Entwicklung der LQ bei Patienten mit Hyperhidrose (HH). Weiters werden die wichtigsten Arten von LQ-Instrumenten, generelle, krankheitsbezogene, diskriminative und evaluative Fragebögen und Richtlinien zur korrekten Entwicklung und Benützung von LQ-Instrumenten detailiert beschrieben. Validität, Ansprechbarkeit und Verlässlichkeit von LQ-Messdaten werden diskutiert. METHODIK: Die Häufigkeit von LQ-Daten in Arbeiten über LQ von HH bei chirurgischer Behandlung wurde im Rahmen einer Medline-Anfrage überprüft. Die Ergebnisse wurden mit denen anderer Erkrankungen, Brustkrebs und GERD, beide allgemeinchirurgisch zu behandeln, verglichen. Von 40 Arbeiten zum Thema LQ bei HH sind im Zeitraum von 1976 bis 2004 14 Arbeiten und 1 Abstract publiziert, und es ist geprüft worden, ob LQ bei Sympathikuschirurgie ordnungsgemäß evaluiert worden ist. ERGEBNISSE: 4 krankheitsspezifische (26,7 %), 5 generelle (33,3 %) und 3 Ad-hoc-Fragebögen (20 %) sind in den Arbeiten verwendet worden. Eine Arbeit (6,7 %) beinhaltet jeweils einen krankheitsspezifischen und einen generellen LQ-Bogen (SF-36). Die generellen Fragebögen, der SF-36 und der DQLI, sind validiert, allen anderen mangelt es an Validität, Ansprechbarkeit und/oder Verlässlichkeit. Folglich sind nur 6 Arbeiten (40 %) von validierten Instrumenten beurteilt worden. Zufriedenheitsraten von 81,3 % bis zu 98 %, sind in 10 Arbeiten (66,7 %) präsentiert worden. SCHLUSSFOLGERUNGEN: Die steigende Bedeutung der LQ im klinischen Alltag führt zu einem Bedarf an validierten und standardisierten LQ-Instrumenten. Der SF-36 ist ein qualifiziertes Goldstandard-Instrument und Kellers Fragebogen ein aussichtsreicher Kandidat für die Kategorie krankheitsspezifisch, sollte aber noch von einer internationalen Expertengruppe für Sympathikuschirurgie validiert werden.

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Panhofer, P., Neumayer, C., Zacherl, J. et al. A survey and validation guide for health-related quality-of-life status in surgical treatment of hyperhidrosis. Eur Surg 37, 143–152 (2005). https://doi.org/10.1007/s10353-005-0148-1

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