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Zahnhartsubstanzschäden bei Essstörungen

Diagnostik, Prävention und Therapie

Dental erosion in eating disorders

Diagnosis, prevention and therapy

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Zusammenfassung

Essstörungen wie Anorexia nervosa und Bulimia nervosa können zu gravierenden körperlichen Folgeschäden führen. Eine mögliche Folge des gestörten Essverhaltens sind säurebedingte Schädigungen der Zahnhartsubstanz. Diese sind schon früh feststellbar und können sowohl durch exogene (Art der Nahrungsauswahl) als auch durch endogene Noxen (Magensäure) bedingt sein. Zahnärzten kommt daher eine wichtige Rolle in der Früherkennung von Essstörungen und in der Prophylaxe sowie Therapie von Zahnschädigungen zu. Sie sollten wichtige Kooperationspartner der behandelnden Psychotherapeuten sein. Es wird ein Überblick über charakteristische Schädigungen der Zahnhartsubstanz sowie den Forschungsstand zu prophylaktischen und therapeutischen Maßnahmen gegeben, über die auch Psychotherapeuten informiert sein sollten, um Patientinnen entsprechend aufklären zu können.

Abstract

Eating disorders such as anorexia nervosa and bulimia nervosa lead to several serious physical problems. One possible consequence is acid-related dental erosion. Dental erosion can be identified early and is caused by exogenic (selection of food) and / or endogenic (gastric acid) factors. That is why dentists play an important role in the early identification of eating disorders as well as in the prevention and therapy of dental erosion. They should be important collaborators of psychotherapists. We review characteristic damages to the teeth that are seen in eating disorders as well as preventive and therapeutic interventions. Psychotherapists should be informed about dental problems and preventive strategies to educate their patients.

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Literatur

  • Attin T, Zirkel C, Hellwig E (1998) Brushing abrasion of eroded dentin after application of sodium fluoride solutions. Caries Res 32: 344–350

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Attin T, Knofel S, Buchalla W, Tütüncü R (2001) In situ evaluation of different remineralization periods to decrease brushing abrasion of demineralized enamel. Caries Res 35: 216–222

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Berger U, Schilke C, Strauss B (2005) Gewichtssorgen und Diätverhalten bei Kindern in der 3. und 4. Klasse. Psychother Psychosom Med Psychol 55: 331–338

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Fairburn CG, Harrison PJ (2003) Eating disorders. Lancet 361: 407–416

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Frydrych AM, Davies GR, McDermott BM (2005) Eating disorders and oral health: a review of the literature. Aust Dent J 50: 6–15

    PubMed  Google Scholar 

  • Ganss C (2005) Studien zur symptomatischen Therapie von säurebedingten Zahnhartsubstanzverlusten (Erosionen). Tectum, Marburg

  • Jaeggi T, Lussi A (1999) Toothbrush abrasion of erosively altered enamel after intraoral exposure to saliva: an in situ study. Caries Res 33: 455–461

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Lussi A, Schaffner M, Hotz P, Suter P (1991) Dental erosion in a population of Swiss adults. Commun Dent Oral Epidemiol 19: 286–290

    Article  Google Scholar 

  • Mehler PS, Andersen AE (1999) Eating disorders: a guide to medical care and complications. Johns Hopkins University Press, Baltimore

    Google Scholar 

  • Milosevic A, Brodie DA, Slade PD (1997) Dental erosion, oral hygiene, and nutrition in eating disorders. Int J Eat Disord 21: 195–199

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • National Collaborative Centre for Mental Health (2004) Eating Disorders. National Clinical Practice Guideline Number CG6. The British Psychological Society & the Royal College of Psychiatrists, London

  • Putz B, Attin T (2002) Die Prävalenz von Erosionen. Dtsch Zahnärztl Z 57: 637–643

    Google Scholar 

  • Scheutzel P, Meermann R (1994) Anorexie und Bulimie aus zahnärztlicher Sicht. Urban & Schwarzenberg, München Wien Baltimore

  • Schiffner U, Micheelis W, Reich E (2002) Erosionen und keilförmige Zahnhalsdefekte bei deutschen Erwachsenen und Senioren. Dtsch Zahnärztl Z 57: 102–106

    Google Scholar 

  • tenCate JM, Imfeld T (1996) Dental erosion, summary. Eur J Oral Sci 104: 241–244

    PubMed  Google Scholar 

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Schlüter, N., Ganß, C., Klimek, J. et al. Zahnhartsubstanzschäden bei Essstörungen. Psychotherapeut 51, 465–474 (2006). https://doi.org/10.1007/s00278-006-0512-z

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