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Segmentaler Hodeninfarkt bei Sichelzellenanämie

Segmental testicular infarction in sickle cell anemia

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Zusammenfassung

Gefäßverschlüsse sind das klinische Leitbild der Sichelzellenanämie und führen in der Urologie zu Papillennekrosen, Niereninfarkten oder einem Priapismus. Ein segmentaler Hodeninfarkt bei Patienten mit Sichelzellenanämie ist ein sehr seltenes Ereignis und führte als Tumor bisher fast immer zur Orchiektomie. Wir präsentieren einen 25-jährigen Mann mit seit 3 Tagen zunehmenden Hodenschmerzen rechts und bekannter Sichelzellenanämie. Sonographisch wies der rechte Hoden eine inhomogene, überwiegend hypoechogene Raumforderung mit hyperechogenem Randsaum und keinerlei Perfusion auf. Es wurde eine partielle Orchiektomie durchgeführt mit kompletter Enukleation der Raumforderung, welche histologisch ein hämorrhagischnekrotisches Hodengewebe ohne Anhalt für Malignität erbrachte.

Abstract

Vascular occlusions are the clinical indicators of sickle cell disease and in urology they can lead to papillary necrosis, renal infarction or priapism. Segmental testicular infarction in patients with sickle cell disease is a rare event and only a few cases have been reported. We present a 25-year-old man with right testicular pain increasing over 3 days and sickle cell disease. Ultrasound of the right scrotum presented an inhomogeneous, mainly hypoechegenic mass with a hyperechogenic margin and no sign of blood flow. A partial orchiectomy was performed with total enucleation of the lesion, which was histologically diagnosed as benign hemorrhagic necrotic testicular tissue.

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Literatur

  1. Bunn HF (1997) Pathogenesis and treatment of sickle cell disease. N Engl J Med 337:762–769. doi:10.1056/NEJM199709113371107

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Powars DR, Chan LS, Hiti A et al (2005) Outcome of sickle cell anemia: a 4-decade observational study of 1056 patients. Medicine (Baltimore) 84:363–376

    Google Scholar 

  3. McPherson Yee M, Jabbar SF, Osunkwo I et al (2011) Chronic kidney disease and albuminuria in children with sickle cell disease. Clin J Am Soc Nephrol 6:2628–2633. doi:10.2215/CJN.01600211

    Article  Google Scholar 

  4. Sundaram N, Bennett M, Wilhelm J et al (2011) Biomarkers for early detection of sickle nephropathy. Am J Hematol 86:559–566. doi:10.1002/ajh.22045

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Adeyoju AB, Olujohungbe ABK, Morris J et al (2002) Priapism in sickle-cell disease; incidence, risk factors and complications – an international multicentre study. BJU Int 90:898–902

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Emond AM, Holman R, Hayes RJ, Serjeant GR (1980) Priapism and impotence in homozygous sickle cell disease. Arch Intern Med 140:1434–1437

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Fowler JE Jr, Koshy M, Strub M, Chinn SK (1991) Priapism associated with the sickle cell hemoglobinopathies: prevalence, natural history and sequelae. J Urol 145:65–68

    PubMed  Google Scholar 

  8. Mantadakis E, Cavender JD, Rogers ZR et al (1999) Prevalence of priapism in children and adolescents with sickle cell anemia. J Pediatr Hematol Oncol 21:518–522

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Rogers ZR (2005) Priapism in sickle cell disease. Hematol Oncol Clin North Am 19:917–928. doi:10.1016/j.hoc.2005.08.003

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Gofrit ON, Rund D, Shapiro A et al (1998) Segmental testicular infarction due to sickle cell disease. J Urol 160:835–836

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Holmes NM, Kane CJ (1998) Testicular infarction associated with sickle cell disease. J Urol 160:130

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Li M, Fogarty J, Whitney KD, Stone P (2003) Repeated testicular infarction in a patient with sickle cell disease: a possible mechanism for testicular failure. Urology 62:551

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. deBeck C, Ghasemian R (2006) Acute segmental testicular infarction. Int J Urol 13:651–652. doi:10.1111/j.1442-2042.2006.01367.x

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Urwin GH, Kehoe N, Dundas S, Fox M (1986) Testicular infarction in a patient with sickle cell trait. Br J Urol 58:340–341

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Kodama K, Yotsuyanagi S, Fuse H et al (2000) Magnetic resonance imaging to diagnose segmental testicular infarction. J Urol 163:910–911

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

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Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. Franziska E. Mueller gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

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Correspondence to F.E. Mueller.

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Mueller, F. Segmentaler Hodeninfarkt bei Sichelzellenanämie. Urologe 53, 725–727 (2014). https://doi.org/10.1007/s00120-013-3410-3

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