Zusammenfassung
Hintergrund
Es wird vermutet, dass Sport (insbesondere Fahrradfahren) die Konzentration des prostataspezifischen Antigens (PSA) im Serum beeinflusst. Aufgrund der kontroversen Datenlage wurde der Einfluss einer standardisierten Fahrrad- und Laufbandbelastung auf das PSA bei älteren Männern mit erhöhtem PSA und benigner Prostatahyperplasie untersucht.
Material und Methoden
Eine einstündige Belastung auf dem Fahrradergometer absolvierten 21 männliche Probanden (Alter 61±5 Jahre, tPSA=7,7±3,0 ng/ml, benigne Prostatahyperplasie mit einem Prostatavolumen 54±18 ml). Eine Untergruppe von 15 Teilnehmern unterzog sich zusätzlich einer ebenfalls einstündigen Belastung auf dem Laufband. Die Blutentnahmen zur Bestimmung von totalem PSA (tPSA), komplexiertem PSA (cPSA) und freiem PSA (fPSA) wurden vor Belastung und mehrfach bis zum 7. Tag nach der Belastung (Laufband bis 120 min nach Belastung) durchgeführt.
Ergebnisse
Das tPSA stieg nach der Fahrradbelastung im Mittel um 1,9±1,7 ng/ml (25%), nach der Laufbandbelastung um 1,0±1,0 ng/ml (12%) signifikant an. 48 h nach der Fahrradbelastung waren die Ausgangswerte wieder erreicht, in Einzelfällen aber erst später. Den deutlichsten Anstieg nach der Fahrradbelastung zeigte das fPSA mit durchschnittlich 92%. Zwischen PSA-Anstieg und Prostatavolumen bestand kein Zusammenhang.
Schlussfolgerung
Vor einer Bestimmung der PSA-Konzentration sollte für mehrere Tage, mindestens aber für 24 h, kein Sport betrieben und v. a. auf Fahrradfahren verzichtet werden. Dies gilt für Patienten mit erhöhten PSA-Werten (>4 ng/ml), bei denen eine PSA-Verlaufskontrolle durchgeführt wird.
Abstract
Background
Sports and in particular cycling are assumed to influence PSA in serum. Controversial scientific results were the motivation to examine the influence of a standardized test on a cycling ergometer and a treadmill on PSA concentrations in elderly men with elevated PSA levels and a benign prostate hyperplasia.
Material and methods
A total of 21 male volunteers (aged 61±5 years, tPSA 7.7±3.0 ng/ml and benign prostate hyperplasia with a prostate volume of 54±18 ml) performed a 1 h cycling test on a cycling ergometer. A subgroup of 15 volunteers also performed a 1 h test on a treadmill. Blood samples were drawn before and several times after the cycling stress test up to 7 days afterwards (up to 120 min after the test on the treadmill) to determine total PSA (tPSA), complexed PSA (cPSA) and free PSA (fPSA).
Results
The average increase in tPSA of 1.9±1.7 ng/ml (25%) after the cycling exercise test was significant. After the treadmill exercise the PSA increase was not as high, but with 1.0±1.0 ng/ml (12%) was also significant. On average the levels of PSA returned to the basic level 48 h after the cycling test, but in individual cases it took longer. fPSA showed the most noticeable increase after cycling with 92% on average. There was no correlation between increase in PSA and prostate volume.
Conclusions
Men should abstain from physical exercise, especially from cycling for several days and at least for 24 h before PSA measurements are carried out. This applies to patients with elevated PSA levels (>4 ng/ml) when a PSA follow-up is being carried out.
Literatur
Andriole GL, Crawford ED, Grubb RL 3rd et al (2009) Mortality results from a randomized prostate-cancer screening trial. N Engl J Med 360:1310–1319
Banfi G, Pontillo M, Dolci A, Roi GS (1997) Prostate-specific antigen is not increased in young men by ultraendurance sport performances. Clin Chem 43:1465–1466
Collins GN, Martin PJ, Wynn-Davies A et al (1997)The effect of digital rectal examination, flexible cystoscopy and prostatic biopsy on free and total prostate specific antigen, and the free-to-total prostate specific antigen ratio in clinical practice. J Urol 157:1744–1747
Deutsche Gesellschaft für Urologie (2009) Interdisziplinäre Leitlinie der Qualität S3 zur Früherkennung, Diagnose und Therapie der verschiedenen Stadien des Prostatakarzinoms. Deutsche Gesellschaft für Urologie, Düsseldorf. http://www.urologenportal.de
Dill DB, Costill DL (1974) Calculation of percentage changes in volumes of blood, plasma, and red cells in dehydration. J Appl Physiol 37:247–248
Frymann RJ, Nuttall MC, Carter PG (2006) Case report: endurance cycle ride associated with a significant rise in PSA. Int Urol Nephrol 38:161–162
Herrmann M, Scharhag J, Sand-Hill M et al (2004) Long-distance mountain biking does not disturb the measurement of total, free or complexed prostate-specific antigen in healthy men. Clin Chem Lab Med 42:347–349
Hugosson J, Carlsson S, Aus G et al (2010) Mortality results from the Göteborg randomised population-based screening trial. Lancet Oncol 11:725–732
Husserl FE (1993) Marked elevation of prostate-specific antigen after prolonged prostatic trauma. Ann Intern Med 119:956
Kindermann W (2004) Anaerobe Schwelle. Dtsch Z Sportmed 55:161–162
Kratz A, Lewandrowski KB, Siegel AJ et al (2003) Effect of marathon running on total and free serum prostate-specific antigen concentrations. Arch Pathol Lab Med 127:345–348
Lechevallier E, Eghazarian C, Ortega JC et al (1999) Effect of digital rectal examination on serum complexed and free prostate-specific antigen and percentage of free prostate-specific antigen. Urology 54:857–861
Leventhal EK, Rozanski TA, Morey AF, Rholl V (1993) The effects of exercise and activity on serum prostate specific antigen levels. J Urol 150:893–894
Lippi G, Corgnati A, Salvagno G et al (2005) Total and free PSA serum concentrations are not influenced by extensive physical exercise and bicycle riding. Int J Sports Med 26:79–81
Loch T (2004) Computergestützter transrektaler Ultraschall (C-TRUS) in der Diagnostik des Prostatakarzinoms. Urologe A 43:1377–1384
Loch T, Eppelmann U, Lehmann J et al (2004) Transrectal ultrasound guided biopsy of the prostate: random sextant versus biopsies of sono-morphologically suspicious lesions. World J Urol 22:357–360
Luboldt HJ, Peck KD, Oberpenning F et al (2003) Bicycle riding has no important impact on total and free prostate-specific antigen serum levels in older men. Urology 61:1177–1780
McCormack RT, Rittenhouse HG, Finlay JA et al (1995) Molecular forms of prostate-specific antigen and the human kallikrein gene family: a new era. Urology 45:729–744
Oesterling JE (1995) Prostate Specific Antigen: its role in the diagnosis and staging of prostate cancer. Cancer 75:1795–1804
Oremek GM, Seiffert UB (1996) Physical activity releases prostate-specific antigen (PSA) from the prostate gland into blood and increases serum PSA concentrations. Clin Chem 42:691–695
Ornstein DK, Rao GS, Smith DS et al (1997) Effect of digital rectal examination and needle biopsy on serum total and percentage of free prostate specific antigen levels. J Urol 157:195–198
Ornstein DK, Smith DS, Humphrey PA, Catalona WJ (1998) The effect of prostate volume, age, total prostate specific antigen level and acute inflammation on the percentage of free serum prostate specific antigen levels in men without clinically detectable prostate cancer. J Urol 159:1234–1237
Partin AW, Piantadosi S, Subong EN et al (1996) Clearance rate of serum-free and total PSA following radical retropubic prostatectomy. Prostate 29(Suppl 7):35–39
Rana A, Chrisholm GD (1994) He sold his bike for a low prostate specific antigen. J Urol 151:700
Safford HR, Crawford ED, Mackenzie SH, Capriola M (1996) The effect of bicycle riding on serum prostate specific antigen levels. J Urol 156:103–105
Saka T, Sofikerim M, Demirtas A et al (2009) Rigorous bicycling does not increase serum levels of total and free prostate-specific antigen (PSA), the free/total ratio, gonadotropin levels, or uroflowmetric parameters. Urology 74:1325–1330
Schröder FH, Hugosson J, Robool MJ et al ERSPC Investigators (2009) Screening and prostate-cancer mortality in a randomized European study. N Engl J Med 360:1320–1328
Sölétormos G, Semjonow A, Sibley PE et al (2005) Biological variation of total prostate-specific antigen: a survey of published estimates and consequences for clinical practice. Clin Chem 51:1342–1351
Swain RA, Montalto N, Ross D (1997) The effect of long-distance cycling on the prostate-specific antigen level. Arch Fam Med 6:500–502
Ulman C, Buyukyazi G, Taneli F, Uyanik BS (2004) Recreational and master athletic activity does not affect free and total prostate-specific antigen levels but lowers the free-to-total prostate-specific antigen ratio. J Int Med Res 32:583–589
Danksagung
Wir bedanken uns bei Prof. Dr. Michael Stöckle, Direktor der Klinik für Urologie und Kinderurologie, Universitätsklinikum des Saarlandes, für die Zusammenarbeit. Ein Teil der urologischen Untersuchungen einschließlich Biopsien wurden in seiner Klinik durchgeführt. Außerdem danken wir Prof. Dr. Axel Semjonow, Klinik und Poliklinik für Urologie, Universitätsklinikum Münster, für die Beratung bei der Diskussion der Befunde.
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Kindermann, W., Lehmann, V., Herrmann, M. et al. Beeinflussung der PSA-Konzentration im Serum durch körperliche Belastung (insbesondere Fahrradfahren). Urologe 50, 188–196 (2011). https://doi.org/10.1007/s00120-010-2489-z
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-010-2489-z