Skip to main content
Log in

Anatomische Rekonstruktion frischer und fehlverheilter Sesambeinfrakturen

Anatomical reconstruction of fresh, malunion and nonunion of fractures of the sesamoid bones of the hallux

  • Leitthema
  • Published:
Der Unfallchirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Plurifragmentäre Sesambeine der Großzehe haben das Konzept von „sesamoidea multipartita“ geprägt. Diese Form des Knochens sollte eine kongenitale Anlage dieser Knochen sein. In der Tat sind mehrteilige Sesambeine oft asymptomatisch, so wie selten auftretende Patellae multipartiae. Es hat sich aber gezeigt, dass fragmentierte Sesambeine in einer Bevölkerung von jungen Sportlern (Fußball) signifikant häufiger auftreten. Die Diagnose einer traumatischen Fraktur als Ursache von invalidisierenden Schmerzen ist eine Herausforderung. Zudem sucht der Patient den Arzt relativ spät auf und wird somit nicht in der Akutphase behandelt.

Methode

Inquisitive Befragung und präzise klinische Untersuchung zusammen mit einer präzisen radiologischen Untersuchung (Computertomogramm) sind essenziell, um eine kausale Relation zur Fragmentierung des Sesambeins zu erheben. Die Behandlung geht über eine anatomische Rekonstruktion der vitalen Knochenfragmente, eventuellem Débridement und autologer Spongiosaplastik. Die Zugänge zum medialen Sesambein sind längs medial des Metatarsophalangealgelenks und plantar zum lateralen Sesambein. Die optimale Stabilisierung wird am häufigsten durch zwei 1,5-mm-Schrauben erreicht.

Abstract

Background

Multifragmentary sesamoid bones of the hallux have established the concept of sesamoidea multipartita which is explained as a congenital characteristic of these bones. Sesamoid bones although fragmented are often asymptomatic as are, for example fragmented patellae. Evidence shows, however, that fragmentation of sesamoid bones is significantly more frequent in young people active in sports (soccer). The diagnosis of traumatic fractures and subsequent pain and disability is a challenge. Patients often present to physicians relatively late and are, therefore, treated in the acute phase long after onset of pain.

Method

Inquisitive interview of the patient and precise examination together with a detailed radiological investigation (computed tomography) are essential to be able to determine a causal relation to the fragmentation of sesamoid bones. Treatment consists of an anatomical reconstruction of vital bone fragments possibly augmented with an autologous cancellous bone graft after debridement. Surgical approaches are longitudinal medial for the medial sesamoid bone and longitudinal plantar for the lateral sesamoid bone. The means of fixation mostly involves two 1.5 mm screws for optimal mechanical stability.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6

Literatur

  1. Anderson RB, McBryde AM (1997) Autogenous bone grafting of hallux sesamoid nonunions. Foot Ankle Int 18(5):293–296

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Aper RL, Saltzman CL, Brown TD (1996) The effect of hallux sesamoid excision on the flexor hallucis longus moment arm. Clin Orthop Relat Res 325:209–217

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Bichara DA, Henn RF III, Theodore GH (2012) Sesamoidectomy for hallux sesamoid fractures. Foot Ankle Int 33(9):704–706

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Blundell CM, Nicholson P, Blackney MW (2002) Percutanous screw fixation for fractures of the sesamoid bones of the hallux. J Bone Joint Surg Br 84:1138–1141

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Caillot R (1968) Painful abnormalities of the toes. Foot and ankle pain. FA Davis, Philadelphia

  6. Cornu JY, Mirbey J, Diebold JF, Daum B (1990) Suivi podologique sur 10 ans des jeunes sportifs pratiquant le football. In: Actualités en médecine et chirurgie du pied. Masson Paris Milan Barcelone Mexico 5e série, pp 12–19

  7. Coughlin MJ (1990) Sesamoid pain: causes and surgical treatment. Instr Course Lect 39:23–35

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Kliman ME, Gross AE, Pritzker KP, Greyson ND (1983) Osteochondritis of the hallux sesamoid bones. Foot Ankle 3:220–223

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Lillich J, Baxter D (1986) Common forefoot problems in runners. Foot Ankle 7:145–151

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. McBryde AM, Anderson RB (1988) Sesamoid foot problems in the athlete. Clin Sports Med 7:51–60

    PubMed  Google Scholar 

  11. Mittlmeier T, Haar P (2004) Sesamoid and toe fractures. Injury 35:87–97

    Article  Google Scholar 

  12. Pagenstern G, Hintermann B, Valderrabano V (2008) Percutaneous fixation of hallux sesamoid fractures. Tech Foot Ankle Surg 7:107–114

    Article  Google Scholar 

  13. Turner R (1986) Dynamic post-surgical hallux varus after lateral sesamoidectomy: treatment and prevention. Orthopaedics 9:963–969

    CAS  Google Scholar 

  14. Voutey H, Mirbey J (1986) Traitement actuel des fractures et nécroses sésamoidiennes de l’hallux. In: Actualités en Médecine et chirurgie du Pied. Masson Paris Milan Barcelone Mexico 1e série, pp 46–54

Download references

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. K.Klaue gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Alle im vorliegenden Manuskript beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethik-Kommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to K. Klaue.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Klaue, K. Anatomische Rekonstruktion frischer und fehlverheilter Sesambeinfrakturen. Unfallchirurg 117, 808–812 (2014). https://doi.org/10.1007/s00113-014-2604-5

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-014-2604-5

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation