Skip to main content
Log in

Klavikulaschaftfrakturen

Ein systematischer Review zu verschiedenen Therapiekonzepten

Midshaft clavicle fractures

A systematic review of different treatment approaches

  • Originalien
  • Published:
Der Unfallchirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Ziel dieses systematischen Reviews war es, die Wirksamkeit und Sicherheit für die verschiedenen Therapiekonzepte bei Klavikulaschaftfrakturen in Abhängigkeit vom Frakturtyp und sonstigen Parametern zu erarbeiten.

Material und Methoden

Es wurde nach systematischen Reviews und kontrollierten Studien, die im Zeitraum 1998–2009 publiziert wurden, gesucht.

Ergebnisse

Es gibt mittlere Evidenz dafür, dass bei Klavikulaschaftfrakturen ein chirurgischer Eingriff die Gefahr einer Pseudarthrose senkt und das patientenrelevante Outcome verbessert. Da die Ereignisrate für eine Pseudarthrose aber gering ist und chirurgische Eingriffe bestimmte therapieinhärente unerwünschte Wirkungen haben können, müssen die Risikofaktoren vor einer Therapieentscheidung bestimmt und abgewogen werden. Zu den wichtigsten Risikofaktoren zählen das Ausmaß der Dislokation und die Anzahl betroffener Knochenfragmente. Von allen operativen Techniken gibt es für die Plattenosteosynthese und die elastische stabile intramedulläre Nagelung (ESIN) derzeit die beste Evidenz der Wirksamkeit.

Schlussfolgerung

Die Arbeit präsentiert einen Algorithmus, der sich aus der vorliegenden Evidenz ableitet und in der klinischen Arbeit Hilfestellung bei der Therapieentscheidung geben kann.

Abstract

Background

The objective of this systematic review was to summarize the current evidence on efficacy and safety of the various treatment options for midshaft clavicle fractures, taking into account fracture type and other variables.

Material and methods

A search for systematic reviews and controlled studies published between 1998 and 2009 was carried out.

Results

There is moderate evidence that operative treatment for midshaft clavicle fractures results in a lower rate of fracture non-union and improved patient-oriented outcome compared to non-operative treatment. However, because union rates are generally high and there are complications which are unique to surgical intervention, risks have to be considered and weighed before a decision on treatment is made. The most important risk factors for non-union are major displacement and fracture comminution. Of all surgical procedures the best evidence of efficacy is presently available for plate fixation and elastic stable intramedullary nailing.

Conclusion

This paper presents an algorithm derived from the current evidence which may be useful for therapy decision-making in the clinical routine.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1

Literatur

  1. Altamimi SA, McKee MD, Canadian Orthopaedic Trauma Society (2008) Nonoperative treatment compared with plate fixation of displaced midshaft clavicular fractures. J Bone Joint Surg [Am] 90:1–8

    Google Scholar 

  2. Andersen K, Oestergaard-Jensen P, Lauritzen J (1987) Treatment of clavicular fractures. Acta Orthop Scand 57:71–74

    Google Scholar 

  3. Anderson K (2003) Evaluation and treatment of distal clavicle fractures. Clin Sports Med 22:319–326

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Anonymous (2008) Acute clavicular midshaft fractures. Plate fixation versus nonoperative treatment. Orthop Trauma Dir 1:11–22

    Google Scholar 

  5. Calder JDF, Solan M, Gidwani S et al (2002) Management of paediatric clavicle fractures – is follow-up necessary? An audit of 346 cases. Ann R Coll Surg Engl 84:331–333

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Canadian Orthopaedic Trauma Society – COTS (2007) Nonoperative treatment compared with plate fixation of displaced midshaft clavicular fractures. A multicenter, randomized clinical trial. J Bone Joint Surg [Am] 89:1–10

    Google Scholar 

  7. Denard PJ, Koval KJ, Cantu RV, Weinstein JN (2005) Management of midshaft clavicle fractures in adults. Am J Orthop 34:527–536

    PubMed  Google Scholar 

  8. Eitel F, Neugebauer EAM, Mutschler WE (2002) Evidenzbasierte Unfallchirurgie. Unfallchirurg 105:666–674

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Fuchs M, Losch A, Stürmer KM (2002) Die operative Behandlung der Klavikulafraktur. Zentralbl Chir 127:479–484

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Gäbler C, Matis N, Neophytou I, Kwasny O (2001) Der Tornisterverband zur Reposition und Retention der Schlüsselbeinfraktur im mittleren Drittel. Osteosyn Int 9:146–150

    Article  Google Scholar 

  11. Gartlehner G (2007) Methodenmanual des Ludwig Boltzmann Instituts für Health Technology Assessment. http://www.hta.lbg.ac.at

  12. Grassi FA, Tajana MS, D’Angelo F (2001) Management of midclavicular fractures: comparison between nonoperative treatment and open intramedullary fixation in 80 patients. J Trauma 50:1096–1100

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Gold MA (2007) Die posttraumatische Claviculapseudoarthrose – Epidemiologie, Ätiologie und Therapie. Dissertation an der Medizinischen Fakultät der Ludwig-Maximilians-Universität München

  14. GRADE Working Group (2004) Grading quality of evidence and strength of recommendations. BMJ 328:1490

    Article  Google Scholar 

  15. Hill JM, McGuire MH, Crosby LA (1997) Closed treatment of displaced middle-third fractures of the clavicle gives poor results. J Bone Joint Surg [Br] 79:537–539

    Google Scholar 

  16. Jäger M, Breitner S (1984) Therapiebezogene Klavikula-Klassifikation der lateralen Klavikulafraktur. Unfallheilkunde 87:467–473

    PubMed  Google Scholar 

  17. Jeray KJ (2007) Acute midshaft clavicular fracture. J Am Acad Orthop Surg 15:239–248

    PubMed  Google Scholar 

  18. Jubel A, Andermahr J, Prokop A et al (2005) Die Behandlung der diaphysären Klavikulafraktur. Unfallchirurg 108:707–714

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Jubel A, Andermahr J, Rehm KE (2008) Intramedulläre Schienung von Klavikulafrakturen. Trauma Berufskrankh 10:47–52

    Article  Google Scholar 

  20. Klonz A, Hockertz T, Reilmann H (2001) Klavikulafrakturen. Unfallchirurg 104:70–81

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  21. Lee YS, Lin CC, Huang CR et al (2007) Operative treatment of midclavicular fractures in 62 elderly patients: knowles pin versus plate. Orthopedics 30:959–964

    PubMed  Google Scholar 

  22. Nowak J, Mallmin H, Larsson S (2000) The aetiology and epidemiology of clavicular fractures. A prospective study during a two-year period in Uppsala, Sweden. Injury 31:353–358

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  23. Nowak J, Holgersson M, Larsson S (2004) Can we predict long-term sequelae after fractures of the clavicle based on initial findings? A prospective study with nine to ten years of follow-up. J Shoulder Elbow Surg 13:479–486

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. NowakJ, Holgersson M, Larsson S (2005) Sequelae from clavicular fractures are common. Acta Orthop 76:496–502

    Article  Google Scholar 

  25. Pecci M, Kreher JB (2008) Clavicle fractures. Am Fam Physician 77:65–70

    PubMed  Google Scholar 

  26. Pieske O, Dang M, Zaspel J et al (2008) Die Klavikulaschaftfraktur – Klassifikation und Therapie. Unfallchirurg 111:387–394

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  27. Robinson CM (1998) Fractures of the clavicle in the adult. J Bone Joint Surg [Br] 80-B:476–484

    Google Scholar 

  28. Robinson CM, Court-Brown CM, MCQueen MM, Wakefield AE (2004) Estimating the risk of nonunion following nonoperative treatment of a clavicular fracture. J Bone Joint Surg [Am] 86:1359–1365

    Google Scholar 

  29. Smekal V, Irenberger A, Struve P et al (2009) Elastic stable intramedullary nailing versus nonoperative treatment of displaced midshaft clavicular fractures – a randomized, controlled, clinical trial. J Orthop Trauma 23:106–112

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. Trompetter R, Seekamp A (2008) Klavikulafrakturen. Unfallchirurg 111:27–39

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  31. Witzel K (2007) Intramedulläre Osteosynthese bei Schaftfrakturen der Klavikula in der Sporttraumatologie. Z Orthop Unfall 145:639–642

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  32. Zlowodzki M, Zelle BA, Cole PA et al (2005) Treatment of acute midshaft clavicle fractures: systematic review of 2144 fractures. J Orthop Trauma 19:504–507

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Die korrespondierende Autorin gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to R. Felder-Puig MSc.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Felder-Puig, R., Mathis, S., Pelinka, H. et al. Klavikulaschaftfrakturen. Unfallchirurg 114, 987–997 (2011). https://doi.org/10.1007/s00113-010-1823-7

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-010-1823-7

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation