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Low-Dose Radiotherapy for Painful Heel Spur

Retrospective Study of 117 Patients

Strahlentherapie des schmerzhaften Fersensporns. Eine retrospektive Analyse von 117 Patienten

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Purpose:

Retrospective analysis of 117 patients treated between 1996 and 2000 with low-dose radiotherapy (RT) for painful heel spurs.

Patients and Methods:

71 women and 46 men were irradiated on 136 painful heel spurs in one (n = 104) or two radiation series (n = 13). The painful spurs were located either at the plantar (n = 94), dorsal (n = 5) or bilateral heel (n = 18). 82 patients had prior treatments, in 35 patients RT was the primary treatment. Low-dose RT was performed twice a week with one 6-MV photon field. Ten fractions of 0.5 Gy were applied to a total dose of 5 Gy. Evaluation was done on completion and during follow-up using the four-scale von Pannewitz score.

Results:

On completion of RT, 27 patients were free of pain, 40 were much improved, 31 reported slight improvement, and 19 experienced no change. After a mean follow-up of 20 months, 75 out of 100 patients were free of pain, twelve had marked and three some improvement. Ten patients reported no change of symptoms. Mean duration of pain before RT was 6 months. RT applied ≤ 6 months after the onset of clinical symptoms resulted in improvement in 94%. By contrast, an interval of > 6 months until the initiation of RT resulted in only 73% of patients with clinical improvement.

Conclusion:

Low-dose RT reveals a benefit in > 80% of the patients. RT should start during the first 6 months of symptoms. Prospective clinical studies with validated symptom scores should be conducted to assess optimal dose and fractionation scheme of RT.

Ziel:

Analyse der analgetischen Radiotherapie (RT) von 117 Patienten mit schmerzhaftem Fersensporn, die von 1996 bis 2000 behandelt wurden.

Patienten und Methodik:

71 Frauen und 46 Männer mit einem Altersmedian von 58 Jahren (30–84 Jahre) und 136 Fersenspornen (links n = 43, rechts n = 55, beide n = 19) wurden in einer (n = 104) oder zwei Serien (n = 13) bestrahlt. 94-mal lag ein plantarer, fünfmal ein dorsaler und 18-mal ein beidseitiger Fersensporn vor. 82 Patienten berichteten über vorher durchgeführte Therapien, bei 35 Patienten wurde die RT als erste Maßnahme eingesetzt. Die RT erfolgte zweimal pro Woche mit einem 6-MV-Photonen-Stehfeld mit 0,5 Gy Einzeldosis bis zu einer Gesamtdosis von 5,0 Gy. Die Therapieergebnisse wurden am Ende und aktuell nach dem Von-Pannewitz-Score bewertet (Tabelle 1).

Ergebnisse:

Direkt nach RT waren 27 Patienten schmerzfrei, 40 Patienten gaben eine wesentliche Besserung, 31 Patienten eine leichte Besserung sowie 19 Patienten keine Beeinflussung an (Tabelle 1). Mit einem medianen Follow-up von 20 Monaten (1–63 Monate) waren 03/2001 von 100 untersuchten Patienten 75 schmerzfrei, zwölf gaben eine wesentliche Besserung, drei eine Besserung und zehn keine Beeinflussung an (Tabelle 1). Bei einer medianen Schmerzdauer vor RT von 6 Monaten (1–60 Monate) führte der Beginn der RT im Intervall ≤ 6 Monate (n = 70) bei 94,2% zu einer Schmerzkontrolle, im Gegensatz dazu im Intervall > 6 Monate (n = 30) bei 72,8% (Abbildung 1).

Schlussfolgerung:

Die RT mit 6-MV-Photonen ist bei über 80% der behandelten Patienten langfristig erfolgreich. Die RT sollte innerhalb der ersten 6 Monate nach Symptombeginn erfolgen. Weitere prospektive Untersuchungen mit validierten Scores sollten durchgeführt werden.

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Correspondence to Ralph Mücke MD.

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Mücke, R., Schönekaes, K., Micke, O. et al. Low-Dose Radiotherapy for Painful Heel Spur. Strahlenther Onkol 179, 774–778 (2003). https://doi.org/10.1007/s00066-003-1126-9

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-003-1126-9

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