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Langzeitprognose von Patienten mit Angina-pectoris-Beschwerden und angiographisch normalen Koronararterien

Long-Term Outcome in Patients with Angina-Like Chest Pain and Normal Coronary Angiograms

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Hintergrund:

Die Kurzzeitprognose von Patienten mit Anginapectoris- Beschwerden und angiographisch unauffälligen Koronararterien wird allgemein als gut beurteilt. Langzeituntersuchungen liegen jedoch kaum vor.

Patienten und Methodik:

185 konsekutive Patienten (Alter 54 ± 7,8 Jahre, 59% Männer) mit typischer oder atypischer Angina pectoris und angiographisch unauffälligen Koronararterien sowie normaler linksventrikulärer Funktion wurden über 12,0 ± 2,9 Jahre nachverfolgt. Ein Ischämienachweis lag bei 51 (Ergometrie) bzw. 21 Patienten vor (Myokardszintigraphie). 173 Patienten waren für das Follow-up verfügbar.

Ergebnisse:

Im Untersuchungszeitraum traten ein tödlicher Myokardinfarkt (0,05% pro Jahr), neun Todesfälle aus ungeklärter Ursache (0,51% pro Jahr) sowie sieben extrakardial bedingte Todesfälle auf. Bei sechs Patienten wurde nach durchschnittlich 12,7 Jahren eine stenosierende koronare Herzkrankheit angiographisch nachgewiesen (0,3% pro Jahr). Diese Patienten hatten initial mehr Risikofaktoren als Patienten ohne koronare Herzkrankheit (2,8 vs. 1,8; p < 0,05), wiesen aber nicht häufiger einen pathologischen Befund in Ruhe-EKG (28% vs. 36%; nicht signifikant [n.s.]) oder Ergometrie (14% vs. 32%; n.s.) auf. Die Angina-pectoris-Beschwerden besserten sich bei 78% der Patienten ohne Ischämiereaktion gegenüber 54% der Patienten mit positiver Ischämiereaktion (p < 0,05). Der Anteil der mit Nitraten behandelten Patienten ging in beiden Gruppen gleichermaßen zurück (–42% vs. –27%; n.s.).

Schlussfolgerung:

Patienten mit Angina-pectoris-Beschwerden und angiographisch unauffälligen Koronarien haben eine gute Langzeitprognose. Kardiale Ereignisse treten nicht häufiger als in der gleichaltrigen Allgemeinbevölkerung auf. Der angiographische Ausschluss einer koronaren Herzerkrankung führt bei etwa zwei Drittel der Patienten zu einer Beschwerdeminderung.

Background:

Short-term prognosis of patients with chest pain and angiographically smooth coronary arteries is good in terms of development of coronary events (fatal or nonfatal myocardial infarction, coronary death, new coronary heart disease), but long-term studies are rare.

Patients and Methods:

185 consecutive patients (mean age 54 ± 7.8 years, 59% male) with typical angina pectoris or atypical chest pain who underwent coronary angiography between 1980 and 1989 and had completely normal coronary arteries and left ventricular function (mean ejection fraction 68%) were followed over a period of 12.0 ± 2.9 years. Exercise tests showed ischemia in 51 patients (ECG) and 21 patients (myocardial scintigraphy), respectively. 173 patients could be recruited for follow-up.

Results:

One patient died from acute myocardial infarction (0.05% per year). Nine patients died potentially from cardiac causes (0.51% per year) and seven from extracardial diseases. No nonfatal myocardial infarctions were documented. Six patients developed an angiographically documented coronary heart disease with significant stenoses after a mean follow-up of 12.7 years (0.3% per year). These patients had significantly more coronary risk factors than patients without coronary heart disease (2.8 vs. 1.8; p < 0.05) but not more often pathologic findings in rest-ECG (28% vs. 36%; not significant [n.s.]) and exercise testing (14% vs. 32%; n.s.). Frequency and intensity of chest pain remained unchanged in 34% of the patients. Symptoms regressed in more patients with an initially negative exercise test com- pared to patients who had a positive exercise test (78% vs. 54%; p < 0.05). The decrease in patients taking nitrates did not differ significantly between both groups (–42% vs. –27%; n.s.).

Conclusion:

Patients suffering from angina-like chest pain with normal coronary angiograms have a good long-term prognosis which does not differ from the general population of the same age. Patients with positive stress tests will have less relief from their symptoms than patients with a negative stress test over many years.

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Correspondence to Manfred Scholz.

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Scholz, M., Wegener, K., Unverdorben, M. et al. Langzeitprognose von Patienten mit Angina-pectoris-Beschwerden und angiographisch normalen Koronararterien. Herz 28, 413– 420 (2003). https://doi.org/10.1007/s00059-003-2295-0

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