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Talusfrakturen

Fractures of the talus

  • Frakturen des Fußes
  • Published:
Trauma und Berufskrankheit

Zusammenfassung

Talusfrakturen sind mit 0,32% aller Frakturen und 3,4% der Frakturen am Fuß selten. Sie gehen auf Dezelerationstraumen nach Stürzen aus großer Höhe, PKW-Unfälle und in zunehmender Zahl auf Sportunfälle zurück. Je nach Stellung des Fußes beim Aufprall entstehen Hals- oder Korpusfrakturen, Luxationen oder periphere Abrissfrakturen. Für die Diagnostik und Operationsplanung ist die Computertomographie in longitudinaler und koronarer Schnittebene sehr hilfreich. Zur Vermeidung von verbleibenden Fehlstellungen und Inkongruenzen ist bei allen Dislokationen eine operative Rekonstruktion wünschenswert. Die frühe funktionelle Nachbehandlung verbessert die Behandlungsergebnisse. Der mediale Zugang mit oder ohne Talusosteotomie erlaubt eine gute Übersicht über Hals- und Korpusfrakturen, der laterale Zugang stellt Processus-lateralis-Frakturen dar und der dorsale Zugang ist für Processus-posterior-Frakturen geeignet. Bei komplexen Frakturen sind bilaterale Zugänge empfehlenswert. Durch möglichst frühzeitige Operationen kann die Rate der Nekrosen drastisch reduziert werden.

Abstract

Fractures of the talus are rare, accounting for 0.32% of all fractures and 3.4% of fractures of the foot in man. The pathomechanism is abrupt deceleration of the body with comminution in the ankle joint, which can be caused by a fall from a great height, trauma sustained in traffic accidents and, increasingly, sports injuries. The position of the foot at the moment of impact determines whether comminuted fractures of the neck or body of the talus, dislocations and/or avulsion fractures occur. CT scans in longitudinal and coronal views are very helpful in diagnosis and therapy. In all cases of dislocation fracture and bony incongruence operative treatment is recommended to avoid persisting malalignment. The medial approach, with or without osteotomy of the medial malleolus, gives a good overall view of fractures of the neck and body of the talus, while the lateral approach allows good visibility in the case of fractures of the lateral process. For fractures of the processus posterior a dorsal approach is recommended. For complex fractures a bilateral approach should be used. Early open reduction and fixation of the fracture parts dramatically lowers the rate of avascular necrosis and consequent arthrosis.

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Bonnaire, F., Cyffka, R., Lein, T. et al. Talusfrakturen. Trauma Berufskrankh 3 (Suppl 2), S192–S200 (2001). https://doi.org/10.1007/PL00014713

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/PL00014713

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