Skip to main content
Log in

Op weg naar professioneel meesterschap

  • Published:
Supervisie en Coaching

Samenvatting

Welke stadia zijn er te onderscheiden in de ontwikkeling naar pro-fessioneel meesterschap? Wat kenmerkt deze stadia en welke sta-diumspecifieke begeleidingsvragen zijn er te onderscheiden?

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Notes

  1. Begrippen ontleend aan respectievelijk de dappere Britse verpleegster (1820-1910) uit de Krimoorlog (1883-1856), bekend als ‘the lady with the lamp’, en de Griekse god die de hele wereld op zijn schouders draagt.

  2. Een voorbeeld daarvan is de begin-nende verpleeghulp die op de longstay-afdeling van een psychiatrisch zieken-huis komt te werken, en merkt dat bewoners die soms al meer dan tien jaar bij elkaar op de afdeling verblijven, el-kaar niet eens van naam kennen - wat het overige personeel normaal vindt. Zij stelt de bewoners daarop aan elkaar voor en brengt ze met elkaar in gesprek.

Bibliografie

  • Arnold, H.J., & Feldman, D.C. (1980). Organizational behavior. New York: McGraw-Hill.

    Google Scholar 

  • Bender, M. (2005). Intuïtie op de kaart. Supervisie en Coaching, 22, 168-182.

    Article  Google Scholar 

  • Bennink, H. (1993a). De ontwikkeling van de supervisor. Supervisie in opleiding en beroep, 10 (1), 3-16.

    Google Scholar 

  • Bennink, H. (1993b). Hoe zien (sommige) supervisoren hun ontwikke-ling? Resultaten en evaluatie van een lezersenquête. Supervisie in opleiding en beroep, 10 (special), 13-29.

    Google Scholar 

  • Bennink, H. (2005). De ethische opdracht van supervisie en coaching. Peter Heintel over de waardenproblematiek in supervisie en coaching. Supervisie en Coaching, 22, 202-221.

    Google Scholar 

  • Bouwkamp, R. (1977). Agologisch werkboek. Baarn: Nelissen.

    Google Scholar 

  • Erikson, E.H. (1972). Het kind en de samenleving. Utrecht: Het Spectrum.

    Google Scholar 

  • Erikson, E.H. (1982). The life cycle completed. A review. New York/Londen: Norton.

    Google Scholar 

  • Fowler, J.W. (1981). Stages of faith. The psychology of human development and the quest for meaning. San Francisco: Harper & Row.

    Google Scholar 

  • Haaften, A.W. van, Korthals, M., Widdershoven, G.A.M., Mul, J. de, & Snik, G. (1986). Ontwikkelingsfilosofie. Een onderzoek naar de grondslagen van ontwikkeling en opvoeding. Muiderberg: Coutinho.

    Google Scholar 

  • Kessel, L. van (1990a). Kolbs typologie van leerstijlen. Een hulpmiddel voor begeleiding van het leren van supervisanten. Supervisie in oplei-ding en beroep, 7 (2), 26-44.

    Google Scholar 

  • King, P.M., & Kitchener, K.S. (1994). Developing reflective judgment: understanding and promoting intellectual growth and critical thinking in adolescents and adults. San Francisco: Jossey-Bass.

    Google Scholar 

  • Kohlberg, L., Levine, Ch., & Hewer, A. (1983). Moral stages: a current formulation and a response to critics. Basel: Karger.

    Google Scholar 

  • Leenstra, M. (1978). Theorie, methode en opleiding. Tijdschrift voor Ago-logie, 7, 90-101.

    Google Scholar 

  • Loevinger, J. (1976). Ego development. Conceptions and theories. San Fran-cisco: Jossey-Bass.

    Google Scholar 

  • Meer, W. de, & Rombout, T. (2005). Intervisie. Een wegwijzer. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.

    Google Scholar 

  • Mok, A.L. (1973). Beroepen in actie. Bijdrage tot een beroepensociologie. Meppel: Boom.

    Google Scholar 

  • Parizeau, M.-H. (1994). Individuele narrativiteit en identiteit: Rorty over een ethiek van het goede leven. In Hottois, G., Bossche, M. van den, & Weyenbergh, M. (Red.), Richard Rorty. Ironie, politiek en postmo-dernisme (pp. 79-93). Antwerpen/Baarn: Hadewijch.

    Google Scholar 

  • Senge, P. (1992). De vijfde discipline. De kunst en praktijk van de lerende organisatie. Schiedam: Scriptum.

    Google Scholar 

  • Siegers, F. (2002). Handboek supervisiekunde. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.

    Google Scholar 

  • Skovholt, T.M., & Rønnestad, M.H. (1992). The evolving professional self. Stages and themes in therapist and counselor development. Chichester: John Wiley & Sons.

    Google Scholar 

  • Smit, C. (2002). ‘Stages of concern’. De vijf fasen in het leren van een vak. In M. Rondeel & S. Wagenaar (Red.), Kennis maken. Leren in gezelschap (pp. 166-189). Schiedam: Scriptum.

    Google Scholar 

  • Snarey, J., Kohlberg, L., & Noam, G. (1983). Ego development in perspective: structural stage, functional phase, and cultural age-period models. Developmental Review, 3, 303-338.

    Article  Google Scholar 

  • Verhofstadt-Denève, L., Geert, P. van, & Vyt, A. ( 2003). Handboek ont-wikkelingspsychologie. Grondslagen en theorieën. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.

    Google Scholar 

  • Watkins, C.E. Jr. (1990). Development of the psychotherapy supervisor. Psychotherapy, 27, 553-560.

    Google Scholar 

  • Watkins, C.E. Jr. (1995). Researching psychotherapy supervisor development: four key considerations. Clinical Supervisor, 13, 111-118.

    Article  Google Scholar 

  • Weggeman, M. (2007). Leidinggeven aan professionals? Niet doen! Over ken-niswerkers, vakmanschap en innovatie. Schiedam: Scriptum.

    Google Scholar 

  • Worthington, E.L. Jr. (1987). Changes in supervision as counselors and supervisors gain experience: a review. Professional Psychology: Research and Practice, 18, 189-208.

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Hans Bennink.

Additional information

Hans Bennink is als docent en supervisor verbonden aan het Instituut Bedrijfskunde van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Adres: Van Beethovenstraat 16, 6521 en Nijmegen.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Bennink, H. Op weg naar professioneel meesterschap. SPEC 25, 151–177 (2008). https://doi.org/10.1007/BF03099292

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF03099292

Navigation