Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 7/2010

01-10-2010 | Wetenschappelijke artikelen

Keuze-informatie op basis van patiëntenervaringen: aanbevelingen en dilemma’s

Auteurs: Olga C. Damman, Michelle Hendriks, Diana M. J. Delnoij

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen | Uitgave 7/2010

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Er is in Nederland steeds meer informatie beschikbaar over de ervaringen van patiënten met de zorg (middels metingen met de CQ-index). We hebben in vijf deelstudies onderzocht hoe deze gegevens het beste bewerkt en gepresenteerd kunnen worden als keuze-informatie. Die studies leverden aanbevelingen op voor verschillende partijen die werken met de CQ-index en keuze-informatie in de zorg. De aanbevelingen zijn grofweg op te delen in twee categorieën: (1) aanbevelingen voor het corrigeren voor antwoordtendenties om eerlijke vergelijkingen tussen zorgaanbieders mogelijk te maken; en (2) aanbevelingen voor presentatiewijzen om de informatie weer te geven op internet. Ook worden in dit artikel enkele dilemma’s geschetst die voor het beleid, de praktijk en het onderzoek van belang zijn. Om keuze-informatie verder te optimaliseren, is het belangrijk dat de verschillende achterliggende doelen benoemd worden.
Literatuur
go back to reference Lugtenberg M, Westert GP. Kwaliteit van de gezondheidszorg en keuze-informatie voor burgers: een internationale verkenning van initiatieven. Tilburg: Universiteitsdrukkerij, 2007. Lugtenberg M, Westert GP. Kwaliteit van de gezondheidszorg en keuze-informatie voor burgers: een internationale verkenning van initiatieven. Tilburg: Universiteitsdrukkerij, 2007.
go back to reference Delnoij D. Zicht op kwaliteit. Transparantie in de zorg vanuit patiëntenperspectief. Rede, uitgesproken op 15 mei 2009. Tilburg: Universiteit van Tilburg, 2009. Delnoij D. Zicht op kwaliteit. Transparantie in de zorg vanuit patiëntenperspectief. Rede, uitgesproken op 15 mei 2009. Tilburg: Universiteit van Tilburg, 2009.
go back to reference Delnoij DMJ, Asbroek AHA ten, Arah OA et al. Bakens zetten. Naar een Nederlands raamwerk van prestatie-indicatoren voor de gezondheidszorg. Den Haag: Ministerie van VWS, 2003. Delnoij DMJ, Asbroek AHA ten, Arah OA et al. Bakens zetten. Naar een Nederlands raamwerk van prestatie-indicatoren voor de gezondheidszorg. Den Haag: Ministerie van VWS, 2003.
go back to reference Delnoij D, Hendriks M. De CQ-index: het meten van klantervaringen in de zorg. Tijdschr Gezondheidswet 2008;86:440-6. Delnoij D, Hendriks M. De CQ-index: het meten van klantervaringen in de zorg. Tijdschr Gezondheidswet 2008;86:440-6.
go back to reference Rademakers J, Sixma H, Triemstra M, et al. De constructie van een CQI meetinstrument: ervaringen uit de praktijk. Tijdschr Gezondheidswet 2008;86:447-54. Rademakers J, Sixma H, Triemstra M, et al. De constructie van een CQI meetinstrument: ervaringen uit de praktijk. Tijdschr Gezondheidswet 2008;86:447-54.
go back to reference Dafny LS, Dranove D. Do report cards tell consumers anything they don’t already know? The case of Medicare HMOs. Rand J Econ 2008;39:790-821. Dafny LS, Dranove D. Do report cards tell consumers anything they don’t already know? The case of Medicare HMOs. Rand J Econ 2008;39:790-821.
go back to reference Hibbard JH, Peters E, Slovic P, et al. Making health care quality reports easier to use. The Joint Commission. J Quality Improvement 2001;27:591-604. Hibbard JH, Peters E, Slovic P, et al. Making health care quality reports easier to use. The Joint Commission. J Quality Improvement 2001;27:591-604.
go back to reference Jae H, Delvecchio DS, Cowles D. Picture-text incongruency in print advertisements among low-and high literacy consumers. J Consumer Affairs 2008;42:439-51. Jae H, Delvecchio DS, Cowles D. Picture-text incongruency in print advertisements among low-and high literacy consumers. J Consumer Affairs 2008;42:439-51.
go back to reference Marshall MN, Shekelle PG, Leatherman S et al. The public release of performance data: what do we expect to gain? A review of the evidence. JAMA 2000;283:1866-74. Marshall MN, Shekelle PG, Leatherman S et al. The public release of performance data: what do we expect to gain? A review of the evidence. JAMA 2000;283:1866-74.
go back to reference Farley DO, Short PF, Elliott MN et al. Effects of CAHPS health plan performance information on plan choices by New Jersey Medicaid beneficiaries. Health Serv Res 2002;37:985-1007. Farley DO, Short PF, Elliott MN et al. Effects of CAHPS health plan performance information on plan choices by New Jersey Medicaid beneficiaries. Health Serv Res 2002;37:985-1007.
go back to reference Farley DO, Elliott MN, Short PF et al. Effect of CAHPS performance information on health plan choices by Iowa Medicaid beneficiaries. Med Care Res Rev 2002;59:319-36. Farley DO, Elliott MN, Short PF et al. Effect of CAHPS performance information on health plan choices by Iowa Medicaid beneficiaries. Med Care Res Rev 2002;59:319-36.
go back to reference Fung CH, Lim YW, Mattke S et al. Systematic review: the evidence that publishing patient care performance data improves quality of care. Ann Int Med 2008;148:111-23. Fung CH, Lim YW, Mattke S et al. Systematic review: the evidence that publishing patient care performance data improves quality of care. Ann Int Med 2008;148:111-23.
go back to reference Hibbard JH, Slovic P, Peters E et al. Is the informed-choice policy approach appropriate for Medicare beneficiaries? Health Aff 2001;20:199-203. Hibbard JH, Slovic P, Peters E et al. Is the informed-choice policy approach appropriate for Medicare beneficiaries? Health Aff 2001;20:199-203.
go back to reference Faber M, Bosch M, Wollersheim H et al. Public reporting in health care: how do consumers use quality-of-care information? A systematic review. Med Care 2009;47:1-8. Faber M, Bosch M, Wollersheim H et al. Public reporting in health care: how do consumers use quality-of-care information? A systematic review. Med Care 2009;47:1-8.
go back to reference Bettman JR, Kakkar P. Effects of information presentation format on consumer information acquisition strategies. J Consum Res 1977;3:233-40. Bettman JR, Kakkar P. Effects of information presentation format on consumer information acquisition strategies. J Consum Res 1977;3:233-40.
go back to reference Payne JW, Bettman JR, Johnson EJ. The Adaptive Decision Maker. New York: Cambridge University Press, 1993. Payne JW, Bettman JR, Johnson EJ. The Adaptive Decision Maker. New York: Cambridge University Press, 1993.
go back to reference Damman OC, Hendriks M, Triemstra AHM et al. Kwaliteitsinformatie over de zorg: hoe te presenteren aan de consument? Tijdschr Gezondheidswet 2007;85:136-8. Damman OC, Hendriks M, Triemstra AHM et al. Kwaliteitsinformatie over de zorg: hoe te presenteren aan de consument? Tijdschr Gezondheidswet 2007;85:136-8.
go back to reference O’Malley AJ, Zaslavsky AM, Elliott MN, et al. Case-mix adjustment of the CAHPS® Hospital survey. Health Serv Res 2005;40:2162-81. O’Malley AJ, Zaslavsky AM, Elliott MN, et al. Case-mix adjustment of the CAHPS® Hospital survey. Health Serv Res 2005;40:2162-81.
go back to reference Damman OC, Stubbe JH, Hendriks M et al. Using multilevel modeling to assess case-mix adjusters in consumer experience surveys in health care. Med Care 2009;47:496-503. Damman OC, Stubbe JH, Hendriks M et al. Using multilevel modeling to assess case-mix adjusters in consumer experience surveys in health care. Med Care 2009;47:496-503.
go back to reference Damman OC, Boer D de, Hendriks M, et al. The influence of patient characteristics on healthcare experiences across family physicians. (Submitted). Damman OC, Boer D de, Hendriks M, et al. The influence of patient characteristics on healthcare experiences across family physicians. (Submitted).
go back to reference Damman OC, Rademakers J. Keuze-informatie in de zorg: een internationale vergelijking van presentatiewijzen op internet. Utrecht: NIVEL, 2008. Damman OC, Rademakers J. Keuze-informatie in de zorg: een internationale vergelijking van presentatiewijzen op internet. Utrecht: NIVEL, 2008.
go back to reference Tversky A, Sattah S, Slovic P. Contingent weighting in judgment and choice. Psychol Rev 1988;95:371-84. Tversky A, Sattah S, Slovic P. Contingent weighting in judgment and choice. Psychol Rev 1988;95:371-84.
go back to reference Hibbard JH, Slovic P, Jewett JJ. Informing consumer decisions in health care: implications from decision-making research. Milbank Q 1997;75:395-414. Hibbard JH, Slovic P, Jewett JJ. Informing consumer decisions in health care: implications from decision-making research. Milbank Q 1997;75:395-414.
go back to reference Damman OC, Hendriks M, Spreeuwenberg P et al. Gebruikswaarde van de CQ-index. Deelrapport 3: presentatiewijze van CQ-index informatie aan consumenten. Utrecht: NIVEL, 2008. Damman OC, Hendriks M, Spreeuwenberg P et al. Gebruikswaarde van de CQ-index. Deelrapport 3: presentatiewijze van CQ-index informatie aan consumenten. Utrecht: NIVEL, 2008.
go back to reference Robinson S, Brodie M. Understanding the quality challenge for health consumers: the Kaiser/AHCPR Survey. Jt Comm J Qual Improv 1997;23:239-44. Robinson S, Brodie M. Understanding the quality challenge for health consumers: the Kaiser/AHCPR Survey. Jt Comm J Qual Improv 1997;23:239-44.
go back to reference Tange H, Moser A, Korstjens I et al. Gebruikersparticipatie bij het ontwerp van een CQI-keuzewebsite. Tijdschr Gezondheidswet 2008; 86:494-500. Tange H, Moser A, Korstjens I et al. Gebruikersparticipatie bij het ontwerp van een CQI-keuzewebsite. Tijdschr Gezondheidswet 2008; 86:494-500.
go back to reference Rosenstein AH. Hospital report cards: intent, impact, and illusion. Am J Med Qual 2004;19:183-92. Rosenstein AH. Hospital report cards: intent, impact, and illusion. Am J Med Qual 2004;19:183-92.
go back to reference Fogg BJ. Persuasive technology. Using computers to change what we think and do. Morgan San Francisco: Kaufmann Publishers, 2003. Fogg BJ. Persuasive technology. Using computers to change what we think and do. Morgan San Francisco: Kaufmann Publishers, 2003.
go back to reference Schwarz B. The paradox of choice: Why more is less. Harper Collins Publishers, 2004. Schwarz B. The paradox of choice: Why more is less. Harper Collins Publishers, 2004.
go back to reference Groenewoud AS. It’s your choice! A study of search and selection processes, and the use of performance indicators in different patient groups (thesis). Rotterdam: Erasmus University, 2008. Groenewoud AS. It’s your choice! A study of search and selection processes, and the use of performance indicators in different patient groups (thesis). Rotterdam: Erasmus University, 2008.
go back to reference Mennemeyer ST, Morrisey MA, Howard LZ. Death and reputation: how consumers acted upon HCFA mortality information. Inquiry 1997;34:117-28. Mennemeyer ST, Morrisey MA, Howard LZ. Death and reputation: how consumers acted upon HCFA mortality information. Inquiry 1997;34:117-28.
go back to reference Hibbard JH, Slovic P, Jewett JJ. Informing consumer decisions in health care: Implications from decision-making research. Milbank Q 1997;75:395-414. Hibbard JH, Slovic P, Jewett JJ. Informing consumer decisions in health care: Implications from decision-making research. Milbank Q 1997;75:395-414.
go back to reference Hibbard JH. What can we say about the impact of public reporting? Inconsistent execution yields variable results. Ann Int Med 2008;148:160-1. Hibbard JH. What can we say about the impact of public reporting? Inconsistent execution yields variable results. Ann Int Med 2008;148:160-1.
go back to reference Veroff DR, Gallagher PM, Wilson V, et al. Effective reports for health care quality data: lessons from a CAHPS demonstration in Washington Sate. Int J Qual Health Care 1998;10:555-60. Veroff DR, Gallagher PM, Wilson V, et al. Effective reports for health care quality data: lessons from a CAHPS demonstration in Washington Sate. Int J Qual Health Care 1998;10:555-60.
go back to reference Loon AJM van, Tolboom RAL. Ontwerprapport kiesBeter.nl 2006-2007. Bilthoven: RIVM, 2005. Loon AJM van, Tolboom RAL. Ontwerprapport kiesBeter.nl 2006-2007. Bilthoven: RIVM, 2005.
go back to reference Bokhour BG, Pugh MJ, Rao JK, et al. Improving methods for measuring quality of care: a patient-centered approach in chronic disease. Med Care Res Rev 2009;66:147-66. Bokhour BG, Pugh MJ, Rao JK, et al. Improving methods for measuring quality of care: a patient-centered approach in chronic disease. Med Care Res Rev 2009;66:147-66.
go back to reference Grit K, Bovenkamp H van de, Bal R. De positie van de zorggebruiker in een veranderend stelsel. Een quick scan van aandachtspunten en wetenschappelijke inzichten. Rotterdam: iBMG, 2008. Grit K, Bovenkamp H van de, Bal R. De positie van de zorggebruiker in een veranderend stelsel. Een quick scan van aandachtspunten en wetenschappelijke inzichten. Rotterdam: iBMG, 2008.
go back to reference Berwick DM, James B, Coye MJ. Connections between quality measurement and improvement. Med Care 2003;41(1 Suppl):I30-8. Berwick DM, James B, Coye MJ. Connections between quality measurement and improvement. Med Care 2003;41(1 Suppl):I30-8.
go back to reference Sixma H, Delnoij D. Handboek CQI Ontwikkeling: richtlijnen en voorschriften voor de ontwikkeling van een CQI meetinstrument Versie 2.0 Utrecht: NIVEL, 2008 Sixma H, Delnoij D. Handboek CQI Ontwikkeling: richtlijnen en voorschriften voor de ontwikkeling van een CQI meetinstrument Versie 2.0 Utrecht: NIVEL, 2008
go back to reference King G, Murray CJL, Salomon JA et al. Enhancing the validity and cross-cultural comparability of measurement in survey research. Am Polit Sci Rev 2003; 97:567-84. King G, Murray CJL, Salomon JA et al. Enhancing the validity and cross-cultural comparability of measurement in survey research. Am Polit Sci Rev 2003; 97:567-84.
go back to reference Beatty PC, Willis GB. Research synthesis: The practice of cognitive interviewing. Public Opin Q 2007;71:287-311. Beatty PC, Willis GB. Research synthesis: The practice of cognitive interviewing. Public Opin Q 2007;71:287-311.
Metagegevens
Titel
Keuze-informatie op basis van patiëntenervaringen: aanbevelingen en dilemma’s
Auteurs
Olga C. Damman
Michelle Hendriks
Diana M. J. Delnoij
Publicatiedatum
01-10-2010
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen / Uitgave 7/2010
Print ISSN: 1388-7491
Elektronisch ISSN: 1876-8776
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03089659

Andere artikelen Uitgave 7/2010

TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 7/2010 Naar de uitgave