We’re sorry, something doesn't seem to be working properly.

Please try refreshing the page. If that doesn't work, please contact support so we can address the problem.

Skip to main content
Log in

Methodiek en hulpverlener tellen allebei

  • Artikelen
  • Published:
Jeugd en Co Kennis

Samenvatting

De effectiviteit van de jeugdzorg is voor verbetering vatbaar. Zo wordt er nog weinig gewerkt met bewezen effectieve methodieken. Er is echter discussie over de vraag of de invoering van dergelijke methodieken zal leiden tot verbetering; vaak wordt gesteld dat algemeen werkzame factoren belangrijker zijn. Een studie van het Nederlands Jeugdinstituut laat zien dat de rol van algemeen werkzame factoren en specifieke methodieken nog onvoldoende is ontrafeld. Het beeld dat algemeen werkzame factoren belangrijker zijn, is gebaseerd op schattingen en op in het verleden behaalde resultaten. Er zijn aardig wat aanwijzingen dat specifieke methodieken wel degelijk nut hebben. Zaak dus om er meer mee te werken.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Verder lezen

  • Ackerman, S.J., & Hilsenroth, M.J. (2003). A review of therapist characteristics and techniques positively impacting the therapeutic alliance. Clinical Psychology Review, jaargang 23, nummer 1, pagina 1–33.

    Article  Google Scholar 

  • Ahn, H. & Wampold, B.E. (2001). Where oh where are the specific ingredients? A meta-analysis of component studies in counseling and psychotherapy. Journal of Counseling Psychology, jaargang 48, nummer 3, pagina 251–257.

    Article  Google Scholar 

  • Asay, T. P. & Lambert, M.J. (1999). The empirical case for the common factors in therapy: quantitative findings. In: Hubble, M.A., Duncan, B.L. & Miller, S.D. (red.). The heart and soul of change. What works in therapy. Washington, American Psychological Association.

  • Carr, A. (2009). Common factors in psychotherapy. In: Carr, A. What Works with children, adolescents, and adults? A review of research on the effectiveness of psychotherapy. New York, Routledge.

  • Lambert, M.J., Whipple, J.L., Hawkins, E.J., Vermeersch, D.A., Nielsen, L.S. & Smart, D.W. (2003). Is it time for clinicians to routinely track patient outcome? A meta-analysis. Clinical psychology: Science and Practice, jaargang 10, nummer 3, pagina 288–301.

    Google Scholar 

  • Lambert, M.J. (1992). Psychotherapy outcome research: Implications for integrative and eclectic therapists. In: J.C. Norcross & M.R. Goldfield (red.). Handbook of psychotherapy integration. New York, Basic Books.

  • Matthys, W. & Lochman, J. (2010). Oppositional defiant disorder and conduct disorder in childhood. Chichester, Wiley-Blackwell.

  • Pijnenburg, H. (2010). Zorgen dat het werkt. In: H. Pijnenburg (red.), Zorgen dat het werkt. Werkzame factoren in de zorg voor jeugd. Amsterdam, SWP.

  • Sprenkle, D.H, & Blow, A.J. (2006). Gemeenschappelijke factoren en onze heilige modellen. Gezinstherapie, jaargang 17, nummer 3, pagina 221–252.

  • Stams, G.J.J.M., Buist, K.L., Dekovic, M. & Kroon, I.F.I. (2005). Ouderparticipatie, therapeutische alliantie en gedragsproblemen van het kind in dagbehandeling. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 44, nummer 2, pagina 51–59.

    Google Scholar 

  • Stevens, S.E., Hynan, M.T. & Allen, M. (2000). A meta-analysis of common factor and specific treatment effects across the outcome domains of the phase model of psychotherapy. Clinical Psychology: science and practice, jaargang 7, nummer 3, pagina 273–290.

    Google Scholar 

  • Thomas, M.L. (2006). The contributing factors of change in a therapeutic process. Contemporary Family Therapy: An international journal, jaargang 28, nummer 2, pagina 201–210.

    Article  Google Scholar 

  • Wampold, B.E. (2001). The great psychotherapy debate. Models, methods, and findings. London, Lawrence Erlbaum.

  • Weisz, J.R., Weiss, B., Han, S.S., Granger, D.A. & Morton, T. (1995). Effects of psychotherapy with children and adolescents revisited: A meta-analysis of treatment outcome studies. Psychological Bulletin, jaargang 117, nummer 3, pagina 450–468.

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Yperen, T.A. van (2005). Hoe effectief is de jeugdzorgpraktijk? Kind en Adolescent, jaargang 26, nummer 2, pagina 255–257.

Download references

Authors

Additional information

Tom van Yperen (t.vanyperen@nji.nl) is expert jeugdzaken bij het Nederlands Jeugdinstituut en bijzonder hoogleraar Onderzoek en Ontwikkeling Effectieve Jeugdzorg aan de Universiteit Utrecht.

Mariska van der Steege (m.vandersteege@nji.nl) werkt bij de afdeling Jeugdzorg & Opvoedhulp van het Nederlands Jeugdinstituut.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

van Yperen, T., van der Steege, M. Methodiek en hulpverlener tellen allebei. JDCK 4, 28–37 (2010). https://doi.org/10.1007/BF03089322

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF03089322

Navigation