Samenvatting
Hoe moeten zorgprofessionals reflecteren en overleggen over morele vragen die ze vrijwel dagelijks in de zorgpraktijk tegenkomen? Dit artikel bespreekt een methode voor morele oordeelsvorming over juist handelen in concrete probleemsituaties. Vervolgens beschrijft het artikel enkele andere methodes voor dialogen over morele ervaringen, inzichten en houdingen. Deze methodes kunnen aanvullend worden gebruikt door teams die aan de ontwikkeling van hun normatieve professionaliteit willen werken.
Literatuur
Abma, T.A. en Widdershoven, G.A.M. (2006). Responsieve methodologie. Den Haag: Lemma.
Beauchamp, T.L. en Childress, J.F. (2001). Principles of Biomedical Ethics. Oxford: Oxford University Press.
Bauduin, D. (2003). De socratische methode: van moreel oordeel naar morele vooronderstelling. In: Manschot, H. en Dartel, H. van (2003), p. 97–114.
Bolt, L.L.E. ea (2007). Ethiek in praktijk. Assen: Van Gorcum.
Manschot, H. en Dartel, H. van (red.)(2003). In Gesprek over Goede Zorg. Overlegmethoden over ethiek in de praktijk. Amsterdam: Boom.
Scheer, L. van der (2003). Hermeneutische benadering: op zoek naar verborgen betekenissen. In: Manschot, H. en Dartel, H. van (red.)(2003), p. 153–174.
Witte, J. de (2008). HOE gebruik je de beroepscode. Handreiking voor de Nationale Beroepscode van Verpleegkundigen en Verzorgenden. V&VN.
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
van Haperen, T. Morele oordeelsvorming en dialoog. ONGE 33, 11–15 (2009). https://doi.org/10.1007/BF03088616
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF03088616