Skip to main content
Log in

Morele oordeelsvorming en dialoog

  • Artikelen
  • Published:
Onderwijs en gezondheidszorg

Samenvatting

Hoe moeten zorgprofessionals reflecteren en overleggen over morele vragen die ze vrijwel dagelijks in de zorgpraktijk tegenkomen? Dit artikel bespreekt een methode voor morele oordeelsvorming over juist handelen in concrete probleemsituaties. Vervolgens beschrijft het artikel enkele andere methodes voor dialogen over morele ervaringen, inzichten en houdingen. Deze methodes kunnen aanvullend worden gebruikt door teams die aan de ontwikkeling van hun normatieve professionaliteit willen werken.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatuur

  • Abma, T.A. en Widdershoven, G.A.M. (2006). Responsieve methodologie. Den Haag: Lemma.

  • Beauchamp, T.L. en Childress, J.F. (2001). Principles of Biomedical Ethics. Oxford: Oxford University Press.

  • Bauduin, D. (2003). De socratische methode: van moreel oordeel naar morele vooronderstelling. In: Manschot, H. en Dartel, H. van (2003), p. 97–114.

  • Bolt, L.L.E. ea (2007). Ethiek in praktijk. Assen: Van Gorcum.

  • Manschot, H. en Dartel, H. van (red.)(2003). In Gesprek over Goede Zorg. Overlegmethoden over ethiek in de praktijk. Amsterdam: Boom.

  • Scheer, L. van der (2003). Hermeneutische benadering: op zoek naar verborgen betekenissen. In: Manschot, H. en Dartel, H. van (red.)(2003), p. 153–174.

  • Witte, J. de (2008). HOE gebruik je de beroepscode. Handreiking voor de Nationale Beroepscode van Verpleegkundigen en Verzorgenden. V&VN.

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

van Haperen, T. Morele oordeelsvorming en dialoog. ONGE 33, 11–15 (2009). https://doi.org/10.1007/BF03088616

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF03088616

Navigation