Abstract
Triple P wordt in Nederland steeds vaker ingezet om ouders te helpen met allerlei opvoedproblemen. Het opvoedingsondersteuningsprogramma heeft een brede theoretische basis en zorgt voor samenwerking tussen verschillende jeugdzorginstellingen. Uit buitenlands onderzoek blijkt dat Triple P ouders helpt positiever op te voeden, waardoor gedragsproblemen bij kinderen uitblijven of in hevigheid afnemen. Het eerste Nederlandse onderzoek lijkt de internationale resultaten te ondersteunen.
Similar content being viewed by others
Literatuur
Dit artikel is deels gebaseerd op twee eerder verschenen artikelen.
Debbaut, Y., Weekers, H., en Bruel, B. van den (2005). Het Australische Triple P (Positive Parenting Program). Een veelbelovend model voor opvoedingsondersteuning? Tijdschrift voor Welzijnswerk, jaargang 29, nummer 272, pagina 11.
Blokland, G. (2007). Triple P: Positief Pedagogisch Programma. Een veelbelovend model om psychosociale problematiek bij kinderen te voorkomen. Praktijkboek Jeugdgezondheidszorg, deel I–1.32, pagina 1-24. Maarssen, Reed business information.
Voor meer informatie over het lopende Nederlandse onderzoek, het afgeronde onderzoek naar niveau 1 tot en met 4 en de meta-analyse: Ireen de Graaf, Trimbos-instituut, Igraaf@trimbos.nl, (030) 295 92 43.
Voor meer informatie over Triple P: www.triplep-nederland.nl, Geraldien Blokland, Nederlands Jeugdinstituut, G.Blokland@NJi.nl, (030) 230 64 06.
Verder lezen
Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American Psychologist, jaargang 37, nummer 2, pagina 122-147.
Biglan, A. (1995). Translating what we know about the context of antisocial behaviour into a lower prevalence of such behaviour. Journal of Applied Behaviour Analysis, jaargang 28, nummer 4, pagina 479-492.
Graaf, I. de, Speetjens, P.A.M., Wollf, M.S. de, en Smit, H.F.E. (in voorbereiding). Effectiveness of the Positive Parenting Program Triple P on behavioural problems in children: meta-analysis of randomized trials.
Graaf, I. de, en Bohlmeijer, E. (2006). Triple P: positief pedagogisch programma. Opvoedingsondersteuning ter preventie van (ernstige) gedragsproblemen bij kinderen. Proces-evaluatie. Utrecht, Trimbos-instituut.
Patterson, G.R. (1982). Coersive family process. Eugene, OR, Castalia Press.
Prinz, R. (2007). Population-level impact of the Triple P system in the prevention of child maltreatment. Helping Families Change Conference, Charleston SC, VS, 5-6 maart.
Voor verwijzingen naar alle artikelen die gepubliceerd zijn over Triple P: www.pfsc.uq.edu.au/01_about_us/evidence_base.html.
Additional information
Paula Speetjens werkt bij het NJi Kenniscentrum.
Ireen de Graaf is wetenschappelijk medewerker Vroegsignalering bij het Trimbos-instituut en begeleidt het onderzoek naar Triple P.
Geraldien Blokland houdt zich bij het Nederlands Jeugdinstituut / NJi bezig met het thema opvoedingsondersteuning en begeleidt de introductie van Triple P in Nederland.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Speetjens, P., de Graaf, I. & Blokland, G. Het fundament van Triple P. JDCK 1, 43–49 (2007). https://doi.org/10.1007/BF03085444
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF03085444