Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 8/2008

01-08-2008 | Wetenschappelijke artikelen

De CQ-index: het meten van klantervaringen in de zorg

Auteurs: Diana Delnoij, Michelle Hendriks

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen | Uitgave 8/2008

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit artikel wordt de Consumer Quality Index (CQ-index of CQI) beschreven. De CQ-index is een gestandaardiseerde systematiek voor het meten van ervaringen van patiënten/cliënten met de zorg. Een essentieel kenmerk is dat patiënten/cliënten, zorgaanbieders en zorgverzekeraars betrokken worden bij het ontwikkelen van een CQI meetinstrument. Op dit moment zijn er zeven CQI meetinstrumenten beschikbaar voor verschillende vormen van zorg en wordt er gewerkt aan de ontwikkeling van ongeveer twintig CQI meetinstrumenten. Het doel van de CQ-index is het bevorderen van transparantie over prestaties van zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezien vanuit patiëntenperspectief. De informatie moet bruikbaar zijn voor de kiezende zorgconsument en voor de zorginkoop van zorgverzekeraars. Daarnaast is het idee dat zorgverleners de informatie gebruiken voor het opzetten van verbetertrajecten. Om te zorgen voor de ontwikkeling, wetenschappelijke waarborging, implementatie en bewaking van de CQ-index is het Centrum Klantervaring Zorg opgericht. De financiering van de ontwikkeling van CQI meetinstrumenten en wetenschappelijk onderzoek rondom de CQ-index komt uit een combinatie van publieke en private middelen. Voor de komende jaren is het belangrijk om te zorgen dat voor de zorggebieden met het meeste maatschappelijke belang CQI meetinstrumenten ontwikkeld worden en om te onderzoeken of de beoogde effecten op de marktwerking binnen de zorg optreden.
Literatuur
1.
go back to reference Ministerie van VWS. Vraag aan bod. Den Haag: VWS, 2000. Ministerie van VWS. Vraag aan bod. Den Haag: VWS, 2000.
2.
go back to reference Cleary P, Edgman-Levitan S. Health care quality. Incorporating consumer perspectives. JAMA 1997;19:1608-12. Cleary P, Edgman-Levitan S. Health care quality. Incorporating consumer perspectives. JAMA 1997;19:1608-12.
3.
go back to reference Sixma H, Delnoij D. Handboek CQI meetinstrumenten: Een handleiding voor de ontwikkeling en het gebruik van Consumer Quality Index (CQI) vragenlijsten. Utrecht: NIVEL, 2007. Sixma H, Delnoij D. Handboek CQI meetinstrumenten: Een handleiding voor de ontwikkeling en het gebruik van Consumer Quality Index (CQI) vragenlijsten. Utrecht: NIVEL, 2007.
4.
go back to reference Delnoij D, Ten Asbroek G, Arah O et al. Made in the USA: The import of American Consumer Assessment of Health Plan Surveys (CAHPS) into the Dutch social insurance system. Eur J Public Health 2004;14:supplement:43. Delnoij D, Ten Asbroek G, Arah O et al. Made in the USA: The import of American Consumer Assessment of Health Plan Surveys (CAHPS) into the Dutch social insurance system. Eur J Public Health 2004;14:supplement:43.
5.
go back to reference Hargraves J, Hays R, Cleary P. Psychometric properties of the Consumer Assessment of Health Plans Study (CAHPS(R)) 2.0 Adult Core Survey. Health Services Res 2003;38:1509-27. Hargraves J, Hays R, Cleary P. Psychometric properties of the Consumer Assessment of Health Plans Study (CAHPS(R)) 2.0 Adult Core Survey. Health Services Res 2003;38:1509-27.
6.
go back to reference Hays R, Shaul J, Williams V et al. Psychometric properties of the CAHPS 1.0 survey measures. Consumer Assessment of Health Plans Study. Medical Care 1999;37:MS22-31. Hays R, Shaul J, Williams V et al. Psychometric properties of the CAHPS 1.0 survey measures. Consumer Assessment of Health Plans Study. Medical Care 1999;37:MS22-31.
7.
go back to reference Delnoij DMJ, Ten Asbroek G, Onyebuchi AA et al. Made in the USA: The import of American Consumer Assessment of Health Plan Surveys (CAHPS(R)) into the Dutch social insurance system. Eur J Public Health 2006;16:652-659. Delnoij DMJ, Ten Asbroek G, Onyebuchi AA et al. Made in the USA: The import of American Consumer Assessment of Health Plan Surveys (CAHPS(R)) into the Dutch social insurance system. Eur J Public Health 2006;16:652-659.
8.
go back to reference Arah OA, Ten Asbroek AHA, Delnoij DM et al. The psychometric properties of the Dutch version of the Hospital-level Consumer Assessment of Health Plans Survey instrument. Health Services Res 2006;41:284-301. Arah OA, Ten Asbroek AHA, Delnoij DM et al. The psychometric properties of the Dutch version of the Hospital-level Consumer Assessment of Health Plans Survey instrument. Health Services Res 2006;41:284-301.
9.
go back to reference Nijkamp MD, Sixma H, Afman H, Hiddema F, Koopmans SA. Quality of care from the perspective of the cataract patient. QUOTE cataract questionnaire. J Cataract Refractive Surgery 2002;28:1924-31. Nijkamp MD, Sixma H, Afman H, Hiddema F, Koopmans SA. Quality of care from the perspective of the cataract patient. QUOTE cataract questionnaire. J Cataract Refractive Surgery 2002;28:1924-31.
10.
go back to reference Sixma H, Kerssens J, Van Campen C, Peters L. Quality of care from the patients’ perspective: From theoretical concept to a new measuring instrument. Health Expectations 1998;1:82-95. Sixma H, Kerssens J, Van Campen C, Peters L. Quality of care from the patients’ perspective: From theoretical concept to a new measuring instrument. Health Expectations 1998;1:82-95.
11.
go back to reference Sixma H, Campen C van, Kerssens J, Peters L. Onderzoekprogramma Kwaliteit van Zorg. De QUOTE-vragenlijsten. Kwaliteit van zorg vanuit patiëntenperspectief; vier nieuwe meetinstrumenten. Utrecht: NIVEL, 1998. Sixma H, Campen C van, Kerssens J, Peters L. Onderzoekprogramma Kwaliteit van Zorg. De QUOTE-vragenlijsten. Kwaliteit van zorg vanuit patiëntenperspectief; vier nieuwe meetinstrumenten. Utrecht: NIVEL, 1998.
12.
go back to reference Westert GP, Berg MJ van den, Koolman X, Verkleij H (red). Zorgbalans 2008. De prestaties van de Nederlandse gezondheidszorg. Bilthoven: RIVM, 2008. Westert GP, Berg MJ van den, Koolman X, Verkleij H (red). Zorgbalans 2008. De prestaties van de Nederlandse gezondheidszorg. Bilthoven: RIVM, 2008.
13.
go back to reference Lugtenberg M, Westert GP. Kwaliteit van de gezondheidszorg en keuze-informatie voor burgers. Een internationale verkenning van initiatieven. Tilburg: TRANZO, 2007. Lugtenberg M, Westert GP. Kwaliteit van de gezondheidszorg en keuze-informatie voor burgers. Een internationale verkenning van initiatieven. Tilburg: TRANZO, 2007.
Metagegevens
Titel
De CQ-index: het meten van klantervaringen in de zorg
Auteurs
Diana Delnoij
Michelle Hendriks
Publicatiedatum
01-08-2008
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen / Uitgave 8/2008
Print ISSN: 1388-7491
Elektronisch ISSN: 1876-8776
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03082141

Andere artikelen Uitgave 8/2008

TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 8/2008 Naar de uitgave