Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 4/2008

01-12-2008 | Artikelen

Neurofeedback – gedragstherapie via drie elektrodes

Auteurs: Drs. Diederik van Heemstra, Prof. dr. Frits Boer

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 4/2008

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Neurofeedback is een vorm van biofeedback. Hersenactiviteit die door middel van een eeg is geregistreerd, wordt omgezet in signalen, die direct worden teruggegeven aan degene bij wie het eeg wordt afgenomen. Het blijkt zo mogelijk zelf invloed uit te oefenen op het functioneren van de hersenen. Bij kinderen wordt deze methode vooral toegepast bij de behandeling van ADHD. In dit artikel worden de geschiedenis en de huidige toepassing van deze methode beschreven en wordt stilgestaan bij controversen aangaande werkzaamheid. Ter illustratie wordt een gevalsbeschrijving gegeven.
Literatuur
go back to reference American Academy of Child & Adolescent Psychiatry (AACAP, 2007). Practice Parameter for the Assessment and Treatment of Children and Adolescents With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 46, 894-921. American Academy of Child & Adolescent Psychiatry (AACAP, 2007). Practice Parameter for the Assessment and Treatment of Children and Adolescents With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 46, 894-921.
go back to reference Dehue,T. (2008). De depressie-epidemie. Amsterdam: Augustus. Dehue,T. (2008). De depressie-epidemie. Amsterdam: Augustus.
go back to reference Hirshberg, L.M., Chiu, S., & Frazier, J.A. (2005). Emerging brain-based interventions for children and adolescents: overview and clinical perspective. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 14, 1-19. Hirshberg, L.M., Chiu, S., & Frazier, J.A. (2005). Emerging brain-based interventions for children and adolescents: overview and clinical perspective. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 14, 1-19.
go back to reference Hen, M.H., de, & Geurts, H.M. (2008). Is neurofeedback effectief bij kinderen met ADHD? Tijdschrift voor Neuropsychologie, 2, 14-27. Hen, M.H., de, & Geurts, H.M. (2008). Is neurofeedback effectief bij kinderen met ADHD? Tijdschrift voor Neuropsychologie, 2, 14-27.
go back to reference Huitema, R., & Eling.P. (2008). Neurofeedback-wat is het waard? Tijdschrift voor Neuropsychologie, 2, 3-13. Huitema, R., & Eling.P. (2008). Neurofeedback-wat is het waard? Tijdschrift voor Neuropsychologie, 2, 3-13.
go back to reference Loo, S.K., & Barkley, R.A. (2005). Clinical Utility of EEG in Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Applied Neuropsychology, 12, 64-76. Loo, S.K., & Barkley, R.A. (2005). Clinical Utility of EEG in Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Applied Neuropsychology, 12, 64-76.
Metagegevens
Titel
Neurofeedback – gedragstherapie via drie elektrodes
Auteurs
Drs. Diederik van Heemstra
Prof. dr. Frits Boer
Publicatiedatum
01-12-2008
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 4/2008
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03076721

Andere artikelen Uitgave 4/2008

Kind & Adolescent Praktijk 4/2008 Naar de uitgave

Gezien en gelezen

Het Boek van Bang

Ten geleide

Perspectief

Tussendoor

Oma's