Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Psychotherapie 1/2002

01-02-2002

Patiëntgerichte kwaliteit van zorg

Een methode om te evalueren of patiënten bereiken wat ze wensen

Auteurs: Dr. A. T. Veeninga, Dr. A. J. P. M. Hafkenscheid

Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Psychotherapie | Uitgave 1/2002

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Abstract

Door ontwikkelingen in de gezondheidszorg naar patiëntgerichter denken en de wettelijke verplichting om patiënten te betrekken bij de toetsing van de zorgkwaliteit wordt tegenwoordig meer aandacht besteed aan de mate waarin patiënten tevreden zijn over behandelingen en aan hun specifieke wensen en behoeften ten aanzien van de behandeling. In dit artikel wordt verslag gedaan van een onderzoek waarin aan patiënten die een ambulante groepsbehandeling volgen, is gevraagd met behulp van een zelfbeoordelingsvragenlijst aan te geven welk belang zij toekennen aan wensen en behoeften ten aanzien van de behandeling. Tevens is hun gevraagd een oordeel te geven over de mate waarin deze wensen zijn vervuld. Patiënten bleken het relatief hoogste belang toe te kennen aan wensen en behoeften die aansluiten bij de doelen van groepsbehandeling. De subgroep patiënten die minder dan één jaar in behandeling was, bleek dezelfde waardering toe te kennen aan de wensen als de subgroep patiënten die langer dan een jaar in behandeling was, wat een indicatie is voor de stabiliteit van wensen en behoeften. Patiënten die langer dan een jaar in behandeling waren, achtten een belangrijk aantal wensen en behoeften in sterkere mate vervuld dan patiënten die minder dan een jaar in behandeling waren. Op grond van deze eerste bevindingen lijkt de lijst in aanmerking te komen voor de inventarisatie en evaluatie van wensen en behoeften ten aanzien van psychotherapeutische behandeling. Tevens lijkt hij bruikbaar voor de evaluatie van de mate waarin deze wensen vervuld worden naarmate de behandeling vordert.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Burgoyne, R.W., F. R. Staples, F.R., Yamamoto, J., Wolkon, G.H., & Kline, F. (1979). Patients’ requests of an outpatient clinic. Archives of General Psychiatry, 36, 400-403.PubMed Burgoyne, R.W., F. R. Staples, F.R., Yamamoto, J., Wolkon, G.H., & Kline, F. (1979). Patients’ requests of an outpatient clinic. Archives of General Psychiatry, 36, 400-403.PubMed
go back to reference Beijne, S., & Hoencamp, E. (1991). Wensen van patiënten van een psychiatrische polikliniek. Enige ervaringen met een korte behoeftevragenlijst. Maandblad Geestelijke volksgezondheid, 46, 34-42. Beijne, S., & Hoencamp, E. (1991). Wensen van patiënten van een psychiatrische polikliniek. Enige ervaringen met een korte behoeftevragenlijst. Maandblad Geestelijke volksgezondheid, 46, 34-42.
go back to reference Donabedian, A. (1988). The quality of care: How can it be assessed? Journal of the American Medical Association, 260, 1743-1748.CrossRefPubMed Donabedian, A. (1988). The quality of care: How can it be assessed? Journal of the American Medical Association, 260, 1743-1748.CrossRefPubMed
go back to reference Lazare, A., & Eisenthal, S. (1977). Patient requests in a walk-in clinic. Replication of factor analysis in an independent sample. Journal of Nervous and Mental Disease, 165, 331-340. Lazare, A., & Eisenthal, S. (1977). Patient requests in a walk-in clinic. Replication of factor analysis in an independent sample. Journal of Nervous and Mental Disease, 165, 331-340.
go back to reference Lebov, J. (1982). Consumer satisfaction with mental health treatment. Psychological Bulletin, 91, 244-259.CrossRef Lebov, J. (1982). Consumer satisfaction with mental health treatment. Psychological Bulletin, 91, 244-259.CrossRef
go back to reference Methorst, G.J., & Spinhoven, P. (1992). Wensen van patiënten ten aanzien van hun behandeling. Interne structuur en validiteit van de Patiënten Behoeften Vragenlijst. Gedragstherapie, 25, 239-252. Methorst, G.J., & Spinhoven, P. (1992). Wensen van patiënten ten aanzien van hun behandeling. Interne structuur en validiteit van de Patiënten Behoeften Vragenlijst. Gedragstherapie, 25, 239-252.
go back to reference Nugter, M.A., Bracht, P.J. van, & Kumeling, I. (1998). Uitkomsten van (deeltijd)klinische psychotherapie. Ervaringen met standaard evaluatieprocedure. Maandblad Geestelijke volksgezondheid, 53, 861-874. Nugter, M.A., Bracht, P.J. van, & Kumeling, I. (1998). Uitkomsten van (deeltijd)klinische psychotherapie. Ervaringen met standaard evaluatieprocedure. Maandblad Geestelijke volksgezondheid, 53, 861-874.
go back to reference Nugter, M.A. (2000). Praktijkgericht onderzoek in de GGZ. Een literatuurverkenning. Maandblad Geestelijke volksgezondheid, 55, 231-243. Nugter, M.A. (2000). Praktijkgericht onderzoek in de GGZ. Een literatuurverkenning. Maandblad Geestelijke volksgezondheid, 55, 231-243.
go back to reference Nijssen, Y.A.M., Schene, A.H., & Haan, R.J. de (1999). Kwaliteitsbeoordelinginstrumenten voor patiënten in de geestelijke gezondheidszorg. Tijdschrift voor Psychiatrie, 41, 651-663. Nijssen, Y.A.M., Schene, A.H., & Haan, R.J. de (1999). Kwaliteitsbeoordelinginstrumenten voor patiënten in de geestelijke gezondheidszorg. Tijdschrift voor Psychiatrie, 41, 651-663.
go back to reference Swinkels, J. (1994). Wat mag ik voor u doen. Een exploratief onderzoek naar de hulpvraag van patiënten op een polikliniek psychiatrie. Academisch proefschrift. Amsterdam: Benecke Consultants. Swinkels, J. (1994). Wat mag ik voor u doen. Een exploratief onderzoek naar de hulpvraag van patiënten op een polikliniek psychiatrie. Academisch proefschrift. Amsterdam: Benecke Consultants.
go back to reference Veeninga, A., & Sponselee, A. (2001). Een tevredenheidspeiling bij de ambulant behandelde patiënten van het Sinai-centrum in Amersfoort: conclusies en aanbevelingen. Intern rapport Sinai-centrum. Veeninga, A., & Sponselee, A. (2001). Een tevredenheidspeiling bij de ambulant behandelde patiënten van het Sinai-centrum in Amersfoort: conclusies en aanbevelingen. Intern rapport Sinai-centrum.
go back to reference Vertommen, H., Audenhove, Ch. van, & Vandenbroeke, H. (1989). Hulpvragenlijst. Handleiding. Lisse: Swets Test Services. Vertommen, H., Audenhove, Ch. van, & Vandenbroeke, H. (1989). Hulpvragenlijst. Handleiding. Lisse: Swets Test Services.
Metagegevens
Titel
Patiëntgerichte kwaliteit van zorg
Een methode om te evalueren of patiënten bereiken wat ze wensen
Auteurs
Dr. A. T. Veeninga
Dr. A. J. P. M. Hafkenscheid
Publicatiedatum
01-02-2002
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Tijdschrift voor Psychotherapie / Uitgave 1/2002
Print ISSN: 0165-1188
Elektronisch ISSN: 1876-5637
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03061960