Skip to main content
Log in

Sociale vaardigheid van adolescenten in kaart gebracht

  • Published:
Kind en adolescent

Samenvatting

In dit artikel worden de resultaten besproken van een eerste onderzoek met de SIG–A. De SIG–A is een voor jonge adolescenten bestemde versie van de Schaal voor Interpersoonlijk Gedrag (SIG). Met de SIG kan bij volwassenen op betrouwbare en valide wijze inzicht worden gekregen in de mate van angst die sociale situaties oproepen en de mate waarin men zich in dergelijke situaties begeeft. De SIG–A werd ontwikkeld aangezien de SIG qua taalgebruik minder geschikt bleek voor jonge adolescenten. De resultaten laten zien dat de SIG–A in psychometrisch opzicht vergelijkbaar is met de SIG. De eindbeoordeling luidt dat de SIG–A een goede bijdrage kan leveren aan onderzoek naar sociale vaardigheden bij jonge adolescenten. Behalve als indicatie–instrument wordt de lijst ook geschikt geacht als evaluatie–instrument voor sociale–vaardigheidstrainingen bij jongeren.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Notes

  1. p<0,001

  2. p<0,001

  3. p<0,001

  4. p<0,001

  5. p<0,001

  6. p<0,001

  7. p<0,001

  8. p<0,001

  9. p<0,001

  10. p<0,001

  11. p<0,001

  12. p<0,001

  13. p<0,001

  14. p<0,001

  15. p<0,001

  16. p<0,001

  17. p<0,001

  18. p<0,001

  19. p<0,001

  20. p<0,01

  21. p<0,001

  22. p<0,001

  23. p<0,001

  24. p<0,001

  25. p<0,001

  26. p<0,001

  27. p<0,001

  28. p<0,001

  29. p<0,001

  30. p<0,001

  31. p<0,001

  32. p<0,001

  33. p<0,001

  34. p<0,001

  35. p<0,001

  36. p<0,001

  37. p<0,001

  38. p<0,001

  39. p<0,001

  40. p<0,001

  41. p<0,001

  42. p<0,001

  43. p<0,001

  44. p<0,001

  45. p<0,001

  46. p<0,001

  47. p<0,001

  48. p<0,001

  49. p<0,01

  50. p<0,001

  51. p<0,001

  52. p<0,001

  53. p<0,001

  54. p<0,001

  55. p<0,01

  56. p<0,001

  57. p<0,001

  58. p<0,001

  59. p<0,001

  60. p<0,001

  61. p<0,001

  62. p<0,001

  63. p<0,001

  64. p<0,01

  65. p<0,01

  66. p<0,01

  67. p<0,001

  68. p<0,001

  69. p<0,001

  70. p<0,01

  71. p<0,05

  72. p<0,01

  73. p<0,01

  74. p<0,01

  75. p<0,05

  76. p<0,001

  77. p<0,001

  78. p<0,001

  79. p<0,01

  80. p<0,001

  81. p<0,001

  82. p<0,001

Literatuur

  • Armas, A. de & Kelly, J.A. (1989). Social relationships in adolescence: Skill development and training. In J. Worell & F. Danner (Eds.), The adolescent as decision–maker. Applications to development and education (pp. 83–109). San Diego: Academic Press.

    Google Scholar 

  • Arrindell, W.A., Groot P.M. de & Walburg, J.A. (1984). De Schaal voor Interpersoonlijk Gedrag: SIG. Lisse: Swets & Zeitlinger.

    Google Scholar 

  • Bradburn, N.M. (1969). The structure of psychological well–being. Chicago: Aldline.

    Google Scholar 

  • Bijstra, J.O., Kooi, H.P. van der & Oostra. L. (1995). Interventies in de psychosociale ontwikkeling in de adolescentie. In R. Sanderman, W.J.A. van den Heuvel & B. Krol (Red.), Interveniëren in de determinanten van gezondheid: resultaten van een onderzoeksprogramma (pp. 187–205). Assen: Van Gorcum.

    Google Scholar 

  • Cantril, H. (1965). The pattern of human concerns. New Brunswick: Rutgers University Press.

    Google Scholar 

  • Evers, A., Vliet–Mulder, J.C. van & Laak, J. ter (1992). Documentatie van tests en testresearch in Nederland. Assen: Van Gorcum.

    Google Scholar 

  • Furnham, A. (1986). Social skills training with adolescents and young adults. In C.R. Hollin & P. Trower (Eds.), Handbook of social skills training (pp. 33–57). Oxford: Pergamon Press.

    Google Scholar 

  • Furnham, A. & Henderson, M. (1981). Sex differences in self–reported assertiveness in Britain. British Journal of Clinical Psychology, 20, 227–238.

    Google Scholar 

  • Goldberg, D.P. & Williams, P. (1988). A user's guide to the General Health Questionnaire. Berkshire: NFER–Nelson Publishing Company.

    Google Scholar 

  • Joosten, J. & Drop, M.J. (1987). De betrouwbaarheid en vergelijkbaarheid van drie versies van de VOEG. Gezondheid & Samenleving, 8 , 251–265.

    Google Scholar 

  • Nunnally, J.C. (1978). Psychometric theory. New York: McGraw–Hill.

    Google Scholar 

  • Straathof, M.A.E. & Treffers, Ph.D.A. (1989). De adolescentenversie van de CBSK. Oegstgeest: Centrum voor Kinder– en Jeugdpsychiatrie Curium (interne publikatie).

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Summary

This article discusses the results of a study with the SIG–A, the adolescent version of the Scale for Interpersonal Behavior, SIG. The SIG has proved to be a reliable and valid instrument for measuring individuals’ social skills. Respondents have to indicate to what extent social situations make them anxious and how often they engage in such situations. The SIG–A was drawn up because the SIG is an adult questionnaire and therefore less suitable for adolescent respondents. In general, the results show that the SIG–A has the same psychometric properties as the SIG. It is concluded that the SIG–A is a useful instrument for indicating and evaluating social skills training with young adolescents.

Dr. J.O. Bijstra en drs. L Oostra zijn beiden onderzoeker bij de vakgroep Psychologie, sectie Ontwikkelingspsychologie en Experimentele Klinische Pychologie van de Rijksuniversiteit Groningen.

Contactadres: Dr. J.O. Bijstra, Rijksuniversiteit Groningen, Vakgroep Psychologie, Grote Kruisstraat 2/1, 9712 TS Groningen.

Dit onderzoek werd via het onderzoeksprogramma ‘Determinanten van Gezondheid’ mogelijk gemaakt door een subsidie van het ministerie van VWS.

About this article

Cite this article

Bijstra, J.O., Oostra, L. Sociale vaardigheid van adolescenten in kaart gebracht. KIAD 16, 167–173 (1995). https://doi.org/10.1007/BF03060600

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF03060600

Navigation