Samenvatting
In dit artikel worden de resultaten besproken van een eerste onderzoek met de SIG–A. De SIG–A is een voor jonge adolescenten bestemde versie van de Schaal voor Interpersoonlijk Gedrag (SIG). Met de SIG kan bij volwassenen op betrouwbare en valide wijze inzicht worden gekregen in de mate van angst die sociale situaties oproepen en de mate waarin men zich in dergelijke situaties begeeft. De SIG–A werd ontwikkeld aangezien de SIG qua taalgebruik minder geschikt bleek voor jonge adolescenten. De resultaten laten zien dat de SIG–A in psychometrisch opzicht vergelijkbaar is met de SIG. De eindbeoordeling luidt dat de SIG–A een goede bijdrage kan leveren aan onderzoek naar sociale vaardigheden bij jonge adolescenten. Behalve als indicatie–instrument wordt de lijst ook geschikt geacht als evaluatie–instrument voor sociale–vaardigheidstrainingen bij jongeren.
Notes
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,01
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,01
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,01
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,01
p<0,01
p<0,01
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,01
p<0,05
p<0,01
p<0,01
p<0,01
p<0,05
p<0,001
p<0,001
p<0,001
p<0,01
p<0,001
p<0,001
p<0,001
Literatuur
Armas, A. de & Kelly, J.A. (1989). Social relationships in adolescence: Skill development and training. In J. Worell & F. Danner (Eds.), The adolescent as decision–maker. Applications to development and education (pp. 83–109). San Diego: Academic Press.
Arrindell, W.A., Groot P.M. de & Walburg, J.A. (1984). De Schaal voor Interpersoonlijk Gedrag: SIG. Lisse: Swets & Zeitlinger.
Bradburn, N.M. (1969). The structure of psychological well–being. Chicago: Aldline.
Bijstra, J.O., Kooi, H.P. van der & Oostra. L. (1995). Interventies in de psychosociale ontwikkeling in de adolescentie. In R. Sanderman, W.J.A. van den Heuvel & B. Krol (Red.), Interveniëren in de determinanten van gezondheid: resultaten van een onderzoeksprogramma (pp. 187–205). Assen: Van Gorcum.
Cantril, H. (1965). The pattern of human concerns. New Brunswick: Rutgers University Press.
Evers, A., Vliet–Mulder, J.C. van & Laak, J. ter (1992). Documentatie van tests en testresearch in Nederland. Assen: Van Gorcum.
Furnham, A. (1986). Social skills training with adolescents and young adults. In C.R. Hollin & P. Trower (Eds.), Handbook of social skills training (pp. 33–57). Oxford: Pergamon Press.
Furnham, A. & Henderson, M. (1981). Sex differences in self–reported assertiveness in Britain. British Journal of Clinical Psychology, 20, 227–238.
Goldberg, D.P. & Williams, P. (1988). A user's guide to the General Health Questionnaire. Berkshire: NFER–Nelson Publishing Company.
Joosten, J. & Drop, M.J. (1987). De betrouwbaarheid en vergelijkbaarheid van drie versies van de VOEG. Gezondheid & Samenleving, 8 , 251–265.
Nunnally, J.C. (1978). Psychometric theory. New York: McGraw–Hill.
Straathof, M.A.E. & Treffers, Ph.D.A. (1989). De adolescentenversie van de CBSK. Oegstgeest: Centrum voor Kinder– en Jeugdpsychiatrie Curium (interne publikatie).
Author information
Authors and Affiliations
Additional information
Summary
This article discusses the results of a study with the SIG–A, the adolescent version of the Scale for Interpersonal Behavior, SIG. The SIG has proved to be a reliable and valid instrument for measuring individuals’ social skills. Respondents have to indicate to what extent social situations make them anxious and how often they engage in such situations. The SIG–A was drawn up because the SIG is an adult questionnaire and therefore less suitable for adolescent respondents. In general, the results show that the SIG–A has the same psychometric properties as the SIG. It is concluded that the SIG–A is a useful instrument for indicating and evaluating social skills training with young adolescents.
Dr. J.O. Bijstra en drs. L Oostra zijn beiden onderzoeker bij de vakgroep Psychologie, sectie Ontwikkelingspsychologie en Experimentele Klinische Pychologie van de Rijksuniversiteit Groningen.
Contactadres: Dr. J.O. Bijstra, Rijksuniversiteit Groningen, Vakgroep Psychologie, Grote Kruisstraat 2/1, 9712 TS Groningen.
Dit onderzoek werd via het onderzoeksprogramma ‘Determinanten van Gezondheid’ mogelijk gemaakt door een subsidie van het ministerie van VWS.
About this article
Cite this article
Bijstra, J.O., Oostra, L. Sociale vaardigheid van adolescenten in kaart gebracht. KIAD 16, 167–173 (1995). https://doi.org/10.1007/BF03060600
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF03060600