Skip to main content
Log in

Psychodiagnostische besluitvorming in teamverband

  • Published:
Kind en adolescent

Samenvatting

Ingegaan wordt op de resultaten en implicaties van onderzoek naar psychodiagnostiek als besluitvormingsproces. De aandacht wordt gericht op onderzoek naar psychodiagnostische besluitvorming door teams, actief binnen jeugdzorg en speciaal onderwijs. Uitgangspunt voor de bespreking vormt een door de auteurs voorgesteld ordeningsschema. Vergeleken met andere werkvelden blijkt teambesluitvorming in jeugdzorg en speciaal onderwijs nog weinig onderzocht. De beschikbare onderzoeksresultaten bevestigen die van onderzoek naar individuele diagnostische besluitvorming: de besluitvormingskwaliteit laat veel te wensen over. Dat geldt zowel voor het verloop van het besluitvormingsproces als voor de uitkomst hiervan. Er zijn echter ook enige hoopgevende resultaten. Afgerond wordt met een schets van mogelijkheden voor beslissingsondersteuning van de psychodiagnostiek als professionele hulpverleningspraktijk, en voor toekomstig onderzoek dat kan bijdragen aan kwaliteitsverbetering.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatuur

  • Bernardo, J.M. & Smith, A.F.M. (1994). Bayesian theory. Chichester: Wiley.

    Book  Google Scholar 

  • Bruyn, E.E.J. De (1988). Besluitvorming in de klinische psychodiagnostiek. Nederlands Tijdschrift voor de Psychologie, 43 , 263–279.

    Google Scholar 

  • Bruyn, E.E.J. De (1990). Clinical decision making in a multidisciplinary team. In K. Borcherding, O.I. Larichev & D.M. Messick (Eds.), Contemporary issues in decision making (pp. 317–332). Amsterdam: North Holland.

    Google Scholar 

  • Bruyn, E.E.J. De (1992). A normative–prescriptive view on clinical psychodiagnostic decision making. European Journal of Psychological Assessment, 8, 163–171.

    Google Scholar 

  • Bruyn, E.E.J. De, Pijnenburg, H.M. & Kessel, P. van (1986). Diagnostische besluitvorming in een multidisciplinair team. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 25, 574–587.

    Google Scholar 

  • Chase, S., Wright, J.H. & Ragade, R. (1981). Decision making in an interdisciplinary team. Behavioral Science, 26, 206–215.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Christensen, C. & Elstein, A.S. (1990). Informal reasoning in the medical profession. In J. Voss, D.N. Perkins & J. Segal (Eds.), Informal reasoning in education (pp. 17–35). Hillsdale, NJ: Erlbaum.

    Google Scholar 

  • Corby, B. & Mills, Ch. (1986). Child abuse: Risks and resources. British Journal of Social Work, 16, 531–542.

    Google Scholar 

  • Edwards, W. (1954). The theory of decision making. Psychological Bulletin, 51, 380–417.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Gilgun, J.F. (1988). Decision–making in interdisciplinary treatment teams. Child Abuse & Neglect, 12, 231–239.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Gilliam, J.E. & Coleman, M.C. (1981). Who influences IEP committee decisions? Exceptional Children, 48, 642–644.

    Google Scholar 

  • Groot, R.I. de & Snel, G. (1992). Diagnose– en indicatiestelling in de jeugdhulpverlening: Eindrapport van een onderzoek naar de voorwaarden voor de realisatie van een optimale diagnostiek in de jeugdhulpverlening. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam, Vakgroep Pedagogische Wetenschappen.

    Google Scholar 

  • Hayes–Roth, F., Longabaugh, R. & Ryback, R. (1973). Mental health: Systems and non–systems. British Journal of Medical Psychology , 46, 317–336.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Jäger, R.S. (1986). Der diagnostische Prozess: Eine Diskussion psychologischer und methodischer Randbedingungen. Göttingen: Verlag für Psychologie Dr. C.J. Hogrefe.

    Google Scholar 

  • Jäger, R.S. & Petermann, F. (Hrsg.) (1992). Psychologische Diagnostik: Ein Lehrbuch (2e veränderte Auflage). Weinheim: Psychologie Verlags Union.

    Google Scholar 

  • Kleinmuntz, B. (1990). Why we still use our heads instead of formulas: Toward an integrative approach. Psychological Bulletin, 107, 211–228.

    Article  Google Scholar 

  • Knorth, E.J. & Smit, M. (Red.) (1990). Residentiële jeugdhulpverlening: Mogelijkheden voor planmatig werken. Apeldoorn: Garant.

    Google Scholar 

  • Luce, R.D. & Raiffa, H. (1957). Games and decisions: Introduction and critical survey. New York: Wiley.

    Google Scholar 

  • Meehl, P.E. (1954). Clinical versus statistical prediction: A theoretical analysis and review of the evidence. Minneapolis: University of Minnesota Press.

    Book  Google Scholar 

  • Pfeiffer, S.I. & Naglieri, J.A. (1983). An investigation of multidisciplinary team decision making. Journal of Learning Disabilities, 16, 588–590.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Pijnenburg, H.M. (1989, november). Diagnostic decision making in a multidisciplinary team. Paper gepresenteerd tijdens het First European Congress of Residential Youth Care, De Haan, België.

    Google Scholar 

  • Pijnenburg, H.M. & Bruyn, E.E.J. De (1992). The coding system for protocols of clinical conferences (CSPCC): A reliability and validation study. Technical Report 9210. Nijmegen: Katholieke Universiteit, Nijmeegs Instituut voor Cognitie en Informatie.

    Google Scholar 

  • Pijnenburg, H.M. & Bruyn, E.E.J. De (in druk). The quality of clinical team decision making in residential and non–residential youth care. In H.E. Colla, T. Gabriel, S. Millham, S. Müller–Teusler & M. Winkler (Hrsg.), Handbuch Heimerziehung und Pflegekinderwesen in Europa. Neuwied: Luchterhand Verlag.

  • Ridder, D.T.D. de (1992). Beslissingsondersteuning bij klinische beoordelingen. De Psycholoog, 27, 105–110.

    Google Scholar 

  • Rispens, J. (1984). Het gebruik van diagnostische modellen. In J. Rispens, E. Carlier & P. Schoorl (Red.), Diagnostiek in de hulpverlening: Methodische aspecten van de diagnostiek van opvoedings– en leermoeilijkheden (pp. 9–40). Lisse: Swets & Zeitlinger.

    Google Scholar 

  • Rispens, J., Carlier, E. & Schoorl, P. (Red.) (1990). Diagnostiek in de hulpverlening: Methodische aspecten. Amsterdam: Swets & Zeitlinger.

    Google Scholar 

  • Ross, J., Mercer, C., Hendrickson, J.M., Peterson, S.K. & Hughes, Ch. (1985). The multidisciplinary team: Reaching beyond traditional assessment. International Journal of Partial Hospitalization, 3, 117–129.

    Google Scholar 

  • Ruijssenaars, W. & Bruyn, E. De (1987). Expertsystemen in de klinische diagnostiek. De Psycholoog, 22, 6–9.

    Google Scholar 

  • Shaddock, A.J. & Batchler, M.W. (1986). An analysis of the use of teleconferencing to support a rural early intervention program. Exceptional Children, 33, 215–219.

    Google Scholar 

  • Tack, W.H. (1982). Der diagnostische Prozess als Entscheidungsprozess. In K. Pawlik (Hrsg.), Diagnose der Diagnostik: Beiträge zur Diskussion der psychologischen Diagnostik in der Verhaltens–modification (pp. 103–130). Stuttgart: Ernst Klett.

    Google Scholar 

  • Vries, N.K. de (1993). Groepsbeslissingen. In P. Koele & J. van der Pligt (Red.), Beslissen en beoordelen (pp. 251–284). Amsterdam: Boom.

    Google Scholar 

  • Weinstein, M.C. & Fineberg, H.V. (1980). Clinical decision analysis. Philadelphia: Saunders.

    Google Scholar 

  • Westenberg, M.R.M. & Koele, P. (1993). Klinische besliskunde. In P. Koele & J. van der Pligt (Red.), Beslissen en beoordelen (pp. 346–373). Amsterdam: Boom.

    Google Scholar 

  • Ysseldyke, J.E., Algozinne, B. & Mitchell, J. (1982). Special education team decision making: An analysis of current practice. The Personnel and Guidance Journal, 60, 308–313.

    Google Scholar 

  • Ysseldyke, J.E., Thurlow, M., Graden, J., Wesson, C., Algozinne, B. & Deno, S. (1983). Generalizations from five years of research on assessment and decision making: The University of Minnesota Institute. Exceptional Education Quarterly, 4, 75–93.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Summary

This article presents a discussion of the results and implications of research into psychodiagnostics as a decision making process. The focus is on studies of psychodiagnostic team decision making in youth care and special education. This discussion is structured on the basis of a research taxonomy proposed by the authors. In comparison with other professional areas, there are only a few studies on team decision making in youth care and special education. The results underscore those of research on individual decision making: the quality of both the process and the product of decision making is poor. However, there are also some encouraging results. The article concludes with an impression of possibilities for decesion support, and of future research to enhance the quality of psychodiagnostics as a professional activity.

Drs. H.M. Pijnenburg is verbonden aan de Stichting voor Paedologische Instituten te Nijmegen als hoofd van de afdeling Onderzoek en Ontwikkeling.

Prof. dr. E.E.J. De Bruyn is als hoogleraar in de Psychodiagnostiek verbonden aan de vakgroepen Orthopedagogiek en Ontwikkelingspsychologie van de Katholieke Universiteit Nijmegen.

Contactadres: Stichting voor Paedologische Instituten, Postbus 10545, 6500 MB Nijmegen.

About this article

Cite this article

Pijnenburg, H.M., De Bruyn, E.E.J. Psychodiagnostische besluitvorming in teamverband. KIAD 16, 60–74 (1995). https://doi.org/10.1007/BF03060580

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF03060580

Navigation