Samenvatting
Ingegaan wordt op de resultaten en implicaties van onderzoek naar psychodiagnostiek als besluitvormingsproces. De aandacht wordt gericht op onderzoek naar psychodiagnostische besluitvorming door teams, actief binnen jeugdzorg en speciaal onderwijs. Uitgangspunt voor de bespreking vormt een door de auteurs voorgesteld ordeningsschema. Vergeleken met andere werkvelden blijkt teambesluitvorming in jeugdzorg en speciaal onderwijs nog weinig onderzocht. De beschikbare onderzoeksresultaten bevestigen die van onderzoek naar individuele diagnostische besluitvorming: de besluitvormingskwaliteit laat veel te wensen over. Dat geldt zowel voor het verloop van het besluitvormingsproces als voor de uitkomst hiervan. Er zijn echter ook enige hoopgevende resultaten. Afgerond wordt met een schets van mogelijkheden voor beslissingsondersteuning van de psychodiagnostiek als professionele hulpverleningspraktijk, en voor toekomstig onderzoek dat kan bijdragen aan kwaliteitsverbetering.
Literatuur
Bernardo, J.M. & Smith, A.F.M. (1994). Bayesian theory. Chichester: Wiley.
Bruyn, E.E.J. De (1988). Besluitvorming in de klinische psychodiagnostiek. Nederlands Tijdschrift voor de Psychologie, 43 , 263–279.
Bruyn, E.E.J. De (1990). Clinical decision making in a multidisciplinary team. In K. Borcherding, O.I. Larichev & D.M. Messick (Eds.), Contemporary issues in decision making (pp. 317–332). Amsterdam: North Holland.
Bruyn, E.E.J. De (1992). A normative–prescriptive view on clinical psychodiagnostic decision making. European Journal of Psychological Assessment, 8, 163–171.
Bruyn, E.E.J. De, Pijnenburg, H.M. & Kessel, P. van (1986). Diagnostische besluitvorming in een multidisciplinair team. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 25, 574–587.
Chase, S., Wright, J.H. & Ragade, R. (1981). Decision making in an interdisciplinary team. Behavioral Science, 26, 206–215.
Christensen, C. & Elstein, A.S. (1990). Informal reasoning in the medical profession. In J. Voss, D.N. Perkins & J. Segal (Eds.), Informal reasoning in education (pp. 17–35). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Corby, B. & Mills, Ch. (1986). Child abuse: Risks and resources. British Journal of Social Work, 16, 531–542.
Edwards, W. (1954). The theory of decision making. Psychological Bulletin, 51, 380–417.
Gilgun, J.F. (1988). Decision–making in interdisciplinary treatment teams. Child Abuse & Neglect, 12, 231–239.
Gilliam, J.E. & Coleman, M.C. (1981). Who influences IEP committee decisions? Exceptional Children, 48, 642–644.
Groot, R.I. de & Snel, G. (1992). Diagnose– en indicatiestelling in de jeugdhulpverlening: Eindrapport van een onderzoek naar de voorwaarden voor de realisatie van een optimale diagnostiek in de jeugdhulpverlening. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam, Vakgroep Pedagogische Wetenschappen.
Hayes–Roth, F., Longabaugh, R. & Ryback, R. (1973). Mental health: Systems and non–systems. British Journal of Medical Psychology , 46, 317–336.
Jäger, R.S. (1986). Der diagnostische Prozess: Eine Diskussion psychologischer und methodischer Randbedingungen. Göttingen: Verlag für Psychologie Dr. C.J. Hogrefe.
Jäger, R.S. & Petermann, F. (Hrsg.) (1992). Psychologische Diagnostik: Ein Lehrbuch (2e veränderte Auflage). Weinheim: Psychologie Verlags Union.
Kleinmuntz, B. (1990). Why we still use our heads instead of formulas: Toward an integrative approach. Psychological Bulletin, 107, 211–228.
Knorth, E.J. & Smit, M. (Red.) (1990). Residentiële jeugdhulpverlening: Mogelijkheden voor planmatig werken. Apeldoorn: Garant.
Luce, R.D. & Raiffa, H. (1957). Games and decisions: Introduction and critical survey. New York: Wiley.
Meehl, P.E. (1954). Clinical versus statistical prediction: A theoretical analysis and review of the evidence. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Pfeiffer, S.I. & Naglieri, J.A. (1983). An investigation of multidisciplinary team decision making. Journal of Learning Disabilities, 16, 588–590.
Pijnenburg, H.M. (1989, november). Diagnostic decision making in a multidisciplinary team. Paper gepresenteerd tijdens het First European Congress of Residential Youth Care, De Haan, België.
Pijnenburg, H.M. & Bruyn, E.E.J. De (1992). The coding system for protocols of clinical conferences (CSPCC): A reliability and validation study. Technical Report 9210. Nijmegen: Katholieke Universiteit, Nijmeegs Instituut voor Cognitie en Informatie.
Pijnenburg, H.M. & Bruyn, E.E.J. De (in druk). The quality of clinical team decision making in residential and non–residential youth care. In H.E. Colla, T. Gabriel, S. Millham, S. Müller–Teusler & M. Winkler (Hrsg.), Handbuch Heimerziehung und Pflegekinderwesen in Europa. Neuwied: Luchterhand Verlag.
Ridder, D.T.D. de (1992). Beslissingsondersteuning bij klinische beoordelingen. De Psycholoog, 27, 105–110.
Rispens, J. (1984). Het gebruik van diagnostische modellen. In J. Rispens, E. Carlier & P. Schoorl (Red.), Diagnostiek in de hulpverlening: Methodische aspecten van de diagnostiek van opvoedings– en leermoeilijkheden (pp. 9–40). Lisse: Swets & Zeitlinger.
Rispens, J., Carlier, E. & Schoorl, P. (Red.) (1990). Diagnostiek in de hulpverlening: Methodische aspecten. Amsterdam: Swets & Zeitlinger.
Ross, J., Mercer, C., Hendrickson, J.M., Peterson, S.K. & Hughes, Ch. (1985). The multidisciplinary team: Reaching beyond traditional assessment. International Journal of Partial Hospitalization, 3, 117–129.
Ruijssenaars, W. & Bruyn, E. De (1987). Expertsystemen in de klinische diagnostiek. De Psycholoog, 22, 6–9.
Shaddock, A.J. & Batchler, M.W. (1986). An analysis of the use of teleconferencing to support a rural early intervention program. Exceptional Children, 33, 215–219.
Tack, W.H. (1982). Der diagnostische Prozess als Entscheidungsprozess. In K. Pawlik (Hrsg.), Diagnose der Diagnostik: Beiträge zur Diskussion der psychologischen Diagnostik in der Verhaltens–modification (pp. 103–130). Stuttgart: Ernst Klett.
Vries, N.K. de (1993). Groepsbeslissingen. In P. Koele & J. van der Pligt (Red.), Beslissen en beoordelen (pp. 251–284). Amsterdam: Boom.
Weinstein, M.C. & Fineberg, H.V. (1980). Clinical decision analysis. Philadelphia: Saunders.
Westenberg, M.R.M. & Koele, P. (1993). Klinische besliskunde. In P. Koele & J. van der Pligt (Red.), Beslissen en beoordelen (pp. 346–373). Amsterdam: Boom.
Ysseldyke, J.E., Algozinne, B. & Mitchell, J. (1982). Special education team decision making: An analysis of current practice. The Personnel and Guidance Journal, 60, 308–313.
Ysseldyke, J.E., Thurlow, M., Graden, J., Wesson, C., Algozinne, B. & Deno, S. (1983). Generalizations from five years of research on assessment and decision making: The University of Minnesota Institute. Exceptional Education Quarterly, 4, 75–93.
Author information
Authors and Affiliations
Additional information
Summary
This article presents a discussion of the results and implications of research into psychodiagnostics as a decision making process. The focus is on studies of psychodiagnostic team decision making in youth care and special education. This discussion is structured on the basis of a research taxonomy proposed by the authors. In comparison with other professional areas, there are only a few studies on team decision making in youth care and special education. The results underscore those of research on individual decision making: the quality of both the process and the product of decision making is poor. However, there are also some encouraging results. The article concludes with an impression of possibilities for decesion support, and of future research to enhance the quality of psychodiagnostics as a professional activity.
Drs. H.M. Pijnenburg is verbonden aan de Stichting voor Paedologische Instituten te Nijmegen als hoofd van de afdeling Onderzoek en Ontwikkeling.
Prof. dr. E.E.J. De Bruyn is als hoogleraar in de Psychodiagnostiek verbonden aan de vakgroepen Orthopedagogiek en Ontwikkelingspsychologie van de Katholieke Universiteit Nijmegen.
Contactadres: Stichting voor Paedologische Instituten, Postbus 10545, 6500 MB Nijmegen.
About this article
Cite this article
Pijnenburg, H.M., De Bruyn, E.E.J. Psychodiagnostische besluitvorming in teamverband. KIAD 16, 60–74 (1995). https://doi.org/10.1007/BF03060580
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF03060580