Skip to main content
Log in

Opvoedingsondersteuningen intergenerationele overdracht van gehechtheid

Een overzicht van interventiestudies

  • Published:
Kind en adolescent

Samenvatting

In een overzicht van interventiestudies wordt nagegaan of het geven van opvoedingsondersteuning effect heeft op de sensitiviteit van de opvoeder en op de gehechtheidsrelatie tussen ouder en kind. Geconcludeerd wordt dat interventies effectief zijn, waarbij het effect op de sensitiviteit groter is dan het effect op de gehechtheid. Er zijn studies die positieve effecten laten zien, maar er zijn ook onderzoeken waarbij geen of negatiefe effecten werden gevonden. Dit lijkt verklaard te kunnen worden uit een gebrek aan vergelijkbaarheid van de onderzoeken: deze verschillen sterk qua inhoud en intensiteit van de interventie. De uitkomsten laten zien dat er nog tegenstrijdigheden en lacunes zijn op dit terrein. Ook lijkt de speurtocht naar determinanten van gehechtheid nog niet beëindigd.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Notes

  1. Sociaal–economische Situatie.

  2. Vreemde Situatie.

  3. Moeder–kindpsychotherapie.

  4. Indien meer dan één meting is verricht dan is hier de eerste nameting gebruikt.

  5. Vreemde Situatie.

  6. Geschatte gegevens voor sensitiviteit.

  7. Gestapelde interventie versus controlegroep.

  8. Gegevens over gehechtheid ontleend aan Lambermon (1991).

  9. Interventiegroep versus onveilige controlegroep.

Literatuur

  • Ainsworth, M.D.S., Bell, S.M. & Stayton, D.J. (1974). Infant–mother attachment and social development: Socialization as a product of reciprocal responsiveness to signals. In M.P.M. Richards (Ed.), The integration of a child into a social world (pp. 99–135). London: Cambridge University Press.

    Google Scholar 

  • Ainsworth, M.D.S., Blehar, M.C., Waters, E. & Wall, S. (1978). Patterns of attachment. A psychological study of the Strange Situation. Hillsdale NJ: Lawrence Erlbaum.

    Google Scholar 

  • Anisfeld, E., Casper, V., Nozyce, M. & Cunningham, N. (1990). Does infant carrying promote attachment? An experimental study of the effects of increased physical contact on the development of attachment. Child Development, 61, 1617–1627.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Barnard, K.E., Magyary, D., Summer, G., Booth, C.L., Mitchell, S.K. & Spieker, S. (1988). Prevention of parenting alterations for women with low social support. Psychiatry, 51, 248–253.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Barnett, B., Blignault, I., Holmes, S., Payne, A. & Parker, G. (1987). Quality of attachment in a sample of 1–year–old Australian children. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry , 26, 303–307.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Beckwith, L. (1988). Intervention with disadvantaged parents of sick preterm infants. Psychiatry, 51, 242–247.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Boom, D.C. van den (1988). Neonatal irritability and the development of attachment: Observation and intervention. Academisch proefschrift, Rijksuniversiteit Leiden, Leiden.

    Google Scholar 

  • Bowlby, J. (1982, tweede druk). Attachment and loss (Vol. 1). Attachment. New York: Basic Books.

    Google Scholar 

  • Brinich, E., Drotar, D. & Brinich, P. (1989). Security of attachment and outcome of preschoolers with histories of nonorganic failure to thrive. Journal of Clinical Child Psychology, 18, 142–152.

    Article  Google Scholar 

  • Campbell, D.T. & Stanley, J.C. (1963). Experimental and quasi–experimental designs for research. Chicago: Rand McNally College Publishing Company.

    Google Scholar 

  • Carter, S.L., Osofsky, J.D. & Hann, D.M. (1991). Speaking for the baby: A therapeutic intervention with adolescent mothers and their infants. Infant Mental Health Journal, 12, 291–301.

    Article  Google Scholar 

  • Cohen, J. (1988, herziene druk). Statistical power analysis for the behavioral sciences. New York: Academic Press.

    Google Scholar 

  • Cramer, B., Robert–Tissot, C., Stern, D.N., Serpa–Rusconi, S., De Muralt, M., Besson, G., Palacio–Espasa, F., Bachmann, J.P., Knauer, D., Berney, C. & D’Arcis, U. (1990). Outcome evaluation in brief mother–infant psychotherapy: A preliminary report. Infant Mental Health Journal, 11, 278–300.

    Article  Google Scholar 

  • Egeland, B. & Erickson, M.F. (1993). Attachment theory and findings: Implications for prevention and intervention. In S. Kramer & H. Parens (Eds.), Prevention in mental health: Now, tomorrow, ever? (pp. 21–50). Northvale, NJ; Jason Aronson, Inc.

    Google Scholar 

  • Erickson, M.F., Korfmacher, J. & Egeland, B. (1992). Attachments past and present. Implications for therapeutic intervention with mother–infant dyads. Development and Psychopathology, 4, 495–507.

    Article  Google Scholar 

  • Fraiberg, S., Adelson, E. & Shapiro, V. (1975). Ghosts in the nursery: A psychoanalytic approach to the problems of impaired infant–mother relationships. Journal of the American Academy of Child Psychiatry, 14, 387–422.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  • George, C., Kaplan, N. & Main, M. (1985). Adult Attachment Interview. Ongepubliceerd manuscript, Universiteit van Californië, Berkeley.

    Google Scholar 

  • Goldsmith, H.H. & Alansky, J.A. (1987). Maternal and infant temperamental predictors of attachment: A meta–analytic review. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55, 805–816.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Jacobson, S.W. & Frye, K.F. (1991). Effect of maternal social support on attachment: Experimental evidence. Child Development, 62, 572–582.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Juffer, F. (1993). Verbonden door adoptie. Een experimenteel onderzoek naar hechting en competentie in gezinnen met een adoptiebaby. Amersfoort: Academische uitgeverij.

    Google Scholar 

  • Lambermon, M.W.E. (1991). Video of folder? Korte– en lange–termijn–effecten van voorlichting over vroegkinderlijke opvoeding. Academisch proefschrift, Rijksuniversiteit Leiden, Leiden.

    Google Scholar 

  • Lambermon, M.W.E. & IJzendoorn, M.H. van (1989). De effecten van voorlichting over vroegkinderlijke opvoeding met video of folder. Nederlands Tijdschrift voor Opvoeding, Vorming en Onderwijs, 5, 350–361.

    Google Scholar 

  • Leifer, M., Croner Wax, L., Leventhal–Belfer, L., Fouchia, A. & Morrison, M. (1989). The use of multitreatment modalities in early intervention: A quantitative case study. Infant Mental Health Journal, 10, 100–116.

    Google Scholar 

  • Lieberman, A.F., Weston, D.R. & Pawl, J.H. (1991). Preventive intervention and outcome with anxiously attached dyads. Child Development , 62, 199–209.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Lyons–Ruth, K., Connell, D.B. & Grunebaum, H.U. (1990). Infants at social risks: Maternal depression and family support services as mediators of infant development and security of attachment. Child Development , 61, 85–98.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Main, M., Kaplan, N. & Cassidy, J. (1985). Security in infancy, childhood and adulthood. A move to the level of representation. In J. Bretherton & E. Waters (Eds.), Growing points of attachment theory and research. Monographs of the Society for Research in Child Development, 50, 66–104.

  • Main, M. & Solomon, J. (1990). Procedures for identifying infants as disorganized/disoriented during the Ainsworth Strange Situation. In M.T. Greenberg, D. Cicchetti & E.M. Cummings (Eds.), Attachment in the preschool years. Theory, research, and intervention (pp. 121–161). Chicago: The University of Chicago Press.

    Google Scholar 

  • Meij, J.Th.H. (1992). Sociale ondersteuning, gehechtheidskwaliteit en vroegkinderlijke competentieontwikkeling. Academisch proefschrift, Katholieke Universiteit Nijmegen, Nijmegen.

    Google Scholar 

  • Mullen, B. (1989). Advanced BASIC meta–analysis. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.

    Google Scholar 

  • Murray, L. & Cooper, P. (in druk). Clinical application of attachment theory and research: Change in infant attachment with brief psychotherapy. Journal of Child Psychology and Psychiatry.

  • Rosenthal, R. (1991, herziene druk). Meta–analytic procedures for social research. Beverly Hills, CA: Sage.

    Google Scholar 

  • Spangler, G. & Grossmann, K.E. (1993). Biobehavioral organization in securely and insecurely attached infants. Child Development , 64, 1439–1450.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Suess, G.J., Grossmann, K.E. & Sroufe, L.A. (1992). Effects of infant attachment to mother and father on quality of adaptation in preschool: From dyadic to individual organisation of self. International Journal of Behavioral Development, 15, 43–65.

    Article  Google Scholar 

  • Waters, E. & Deane, K.E. (1985). Defining and assessing individual differences in attachment relationships: Q–Methodology and the organization of behavior in infancy and early childhood. In J. Bretherton & E. Waters (Red.), Growing points of attachment theory and research. Monographs of the Society for Research in Child Development, 50, 66–104.

  • Wright, B.M. (1986). An approach to infant–parent psychotherapy. Infant Mental Health Journal, 7, 247–263.

    Google Scholar 

  • IJzendoorn, M.H. van & Bakermans–Kranenburg, M.J. (1994). Intergenerationele overdracht van gehechtheid. De stand van zaken in het psychometrisch, klinisch en pedagogisch onderzoek. Kind en Adolescent, 15, 1–24.

    Article  Google Scholar 

  • IJzendoorn, M.H. van, Goldberg, S., Kroonenberg, P.M. & Frenkel, O.J. (1992). The relative effects of maternal and child problems on the quality of attachment: A meta–analysis of attachment in clinical samples. Child Development, 63, 840–858.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • IJzendoorn, M.H. van & Kroonenberg, P.M. (1988). Cross–cultural patterns of attachment: A meta–analysis of the Strange Situation. Child Development, 59, 147–156.

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Summary

In a review of intervention studies the issue is addressed whether supporting a parent's sensitivity and the parent–infant attachment relationship is effective. It is concluded that interventions are effective, the effect on sensitivity being more substantial than the effect on attachment. There are studies that show positive effects, though other studies show negative effects, or no effect at all. These outcomes may be explained by a lack of comparability: the studies differ with respect to content and intensity of the intervention. The review reveals the contradictions and gaps in our knowledge in this area that still exist. Moreover, the search for determinants of attachment seems still to be incomplete.

Mevr.dr. F. Juffer, klinisch pedagoge, is werkzaam als onderzoekmedewerker bij de vakgroep Algemene Pedagogiek van de Rijksuniversiteit Leiden en bij het Adoptie Centrum van de Universiteit Utrecht.

Prof.dr. M.H. van IJzendoorn is als hoogleraar theoretische pedagogiek verbonden aan de vakgroep Algemene Pedagogiek van de Rijksuniversiteit Leiden.

Mevr.drs. M.G.C. Duyvesteyn, ontwikkelingspsychologe, is werkzaam als onderzoekmedewerker bij de vakgroep Algemene Pedagogiek van de Rijksuniversiteit Leiden.

Contactadres: Centrum voor Gezinsstudies, Postbus 9555, 2300 RB Leiden.

De auteurs danken M.J. Bakermans–Kranenburg voor het kritisch doorlezen van het manuscript. Dit artikel kwam tot stand met Pionier–steun van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk onderzoek (NWO, subsidie nr. PGS 59–256).

About this article

Cite this article

Juffer, F., van Ijzendoorn, M.H. & Duyvesteyn, M.G.C. Opvoedingsondersteuningen intergenerationele overdracht van gehechtheid. KIAD 15, 145–156 (1994). https://doi.org/10.1007/BF03060566

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF03060566

Navigation