Skip to main content
Log in

Zelfwaardering bij kinderen met antisociaal gedrag

Klinische beschouwing van empirische bevindingen

  • Published:
Kind en adolescent

semenvatting

De klinische indruk dat kinderen met antisociaal gedrag een lage zelfwaardering hebben, wordt in toenemende mate door empirisch onderzoek bevestigd. Het ontstaan van deze lage zelfwaardering schrijven we toe aan de geringe waardering van anderen voor het kind als persoon, voor zijn gedrag en zijn prestaties. Omdat niet aangetoond werd dat een lage zelfwaardering een rol speelt in het ontstaan van antisociaal gedrag, vormt het vergroten van de zelfwaardering geen primair doel in de behandeling. Het vergroten van de zelfwaardering wordt indirect wel nagestreefd door het kind adequater sociaal gedrag te leren. Dit leerproces kan bij sommige kinderen verstoord worden door de narcistische afweer van hun lage zelfwaardering.

Summary

There is growing empirical evidence of low self–esteem in children with antisocial behaviour. The development of a low self–esteem in these children is attributed to other's negative opinions toward the antisocial child. Since there is no evidence that low self–esteem causes antisocial behaviour, improving the antisocial child's self–worth is not a primary goal in treatment; this improvement, however, can be obtained indirectly when the antisocial child learns more adequate skills for solving social problems. Some antisocial children defend themselves narcissistically against their low self–esteem; this complicates their treatment.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatuur

  • American Psychiatric Association (1987). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (Third edition, revised). Washington DC: American Psychiatric Association.

  • Blöte, A. & Curfs, L. (1986). Het gebruik van de Conners Teacher Rating Scale in Nederland. Nederlands Tijdschrift voor de Psychologie , 41, 226–236.

    Google Scholar 

  • Burdett, K. & Jensen, L. (1983). The self–concept and aggressive behavior among elementary school children from two socio–economic areas and two grade levels. Psychology in the School, 20, 370–375.

    Article  Google Scholar 

  • Cillessen, A. (1991). The self–perpetuating nature of children's peer relationships. Academisch proefschrift. Kampen: Mondiss.

    Google Scholar 

  • Coie, J., Dodge, K. & Kuppersmidt, J. (1990). Peer group behavior and social status. In S. Asher & J. Coie (Eds.), Peer Rejection in Childhood (pp. 17–59). Cambridge: Cambridge University Press.

    Google Scholar 

  • Cooley, C. (1902). Human nature and the social order. New York: Scribner.

    Google Scholar 

  • Fiske, S. & Taylor, S. (1991). Social cognition. New York: Random House.

    Google Scholar 

  • Harter, S. (1985). Manual for the self–perception profile for children. Denver: University of Denver.

    Google Scholar 

  • Harter, S. (1987). The determinants and mediational role of global self–worth in children. In N. Eisenberg (Ed.), Contemporary topics in developmental psychology (pp. 219–242). New York: Wiley.

    Google Scholar 

  • Hoare, P., Elton, R., Greer, A. & Kerley, S. (1993). The modification and standardisation of the Harter self–esteem questionnaire with Scottish school children. European Child and Adolescent Psychiatry, 2, 19–33.

    Article  Google Scholar 

  • Lochman, J., & Lampron, L. (1986). Situational social problem–solving skills and self–esteem of agressive and nonaggressive boys. Journal of Abnormal Child Psychology, 14, 605–617.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Matthys, W. (1990). De zelf/ander–representaties van gedragsgestoorde kinderen. Een empirisch onderzoek naar interne objectrelaties. Academisch proefschrift. Amsterdam/Lisse: Swets & Zeitlinger.

    Google Scholar 

  • Mattys, W. (1992). Antisociale gedragsstoornissen. In F. Verhulst en F. Verhey (Red.), Kinder– en jeugdpsychiatrie; onderzoek en diagnostiek. Assen/Maastricht: Van Gorcum.

    Google Scholar 

  • Matthys, W. (1993). De klinische behandeling van kinderen met een antisociale of een oppositionele gedragsstoornis. In C. Hoogduin, O. Schnabel, W. Vandereycken & F. Verhulst (Red.), Jaarboek voor psychiatrie en psychotherapie (pp. 163–174). Houten/Zaventem: Bohn Stafleu Van Loghum.

    Google Scholar 

  • Matthys, W., Cuperus, J. & Waaijer, M. (in druk). Sociale probleemoplossing bij kinderen met antisociaal gedrag. In S. van Hekken, J. Stolk, W. Slot & J. Veerman (Red.), Wetenschap en praktijk in discussie. Amersfoort: College uitgevers.

  • Mead, G. (1934). Mind, self and society. Chicago: University of Chicago Press.

    Google Scholar 

  • Patterson, G., Reid, J. & Dishion, T. (1992). Antisocial boys. Eugene, OR: Castalia.

    Google Scholar 

  • Rietvelt, R. (1991). Zelfwaardering van jongens met en zonder agressief gedrag. Doctoraalscriptie Rijksuniversiteit Utrecht.

  • Slaby, R. & Guerra, N. (1988). Cognitive mediators of aggression in adolescent offenders: 1. Assessment. Developmental Psychology , 24, 580–588.

    Google Scholar 

  • Straathof, M., Treffers, Ph., Siebelink, B. & Goedhart, A. (1991). Eigenwaarde en competentiebeleving: Een onderzoek bij 8–12 jaar oude kinderen op een polikliniek kinderspsychiatrie. Tijdschrift voor Psychiatrie, 33, 375–390.

    Google Scholar 

  • Veerman, J.W. (1989). De competentiebelevingsschaal voor kinderen ( CBSK ). Een experimentele handleiding. Duivendrecht: Paedologisch Instituut, Episcript nr. 9.

    Google Scholar 

  • Veerman, J.W. (1991). Zelfbeoordelingen van jongens opgenomen in een psychiatrisch centrum. Kind en Adolescent, 12, 233–235.

    Google Scholar 

  • Zimet, S. & Farley, G. (1987). How do emotionally disturbed children report their competencies and self–worth? Journal of the Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 26, 33–38.

    Article  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Dr. W. Matthys is als universitair hoofddocent verbonden aan de Rijksuniversiteit Utrecht, en als psychiater aan de afdeling voor Kinder– en Jeugdpsychiatrie van het Academisch Ziekenhuis Utrecht.

Contactadres: Academisch Ziekenhuis Utrecht, Afdeling voor Kinder– en Jeugdpsychiatrie, Postbus 85500, 3508 GA Utrecht.

About this article

Cite this article

Matthys, W. Zelfwaardering bij kinderen met antisociaal gedrag. KIAD 14, 144–148 (1993). https://doi.org/10.1007/BF03060518

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF03060518

Navigation