Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 3/2007

01-09-2007 | Article

De introductie van de Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) en daarmee gerelateerd instrumentarium in Nederland

Auteur: Flip Treffers

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 3/2007

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Abstract

De Strengths and Difficulties Questionnaire is een screeningsinstrument om probleemgedrag bij kinderen en jeugdigen zo vroeg mogelijk te herkennen. De SDQ kan kosteloos worden gedownload van internet (www.​sdqinfo.​com). Het Trimbos-instituut maakte een uitgebreide versie van de SDQ, de Spsy. Nadeel is dat de Spsy tweemaal zo lang is als de SDQ, en meer het accent legt op probleemgedrag. Een beter alternatief is de DAWBA, een pakket instrumenten waarmee psychopathologie bij kinderen en adolescenten in beeld kan worden gebracht. De Nederlandse vertaling is inmiddels in voorbereiding. De SDQ en de DAWBA kunnen worden afgenomen als eerste fase van het diagnostische onderzoek. Een ervaren clinicus kan op basis van de gegevens van de SDQ en de DAWBA meestal een juiste uitspraak doen over de eventuele aanwezigheid en aard van psychiatrische problemen, in relatief korte tijd.
Literatuur
go back to reference Bourdon, K.H., Goodman, R., Rae, D.S., Simpson, G., & Koretz, D.S. (2005). The Strengths and Difficulties Questionnaire: U.S. normative data and psychometric properties. Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 44, 557-564. Bourdon, K.H., Goodman, R., Rae, D.S., Simpson, G., & Koretz, D.S. (2005). The Strengths and Difficulties Questionnaire: U.S. normative data and psychometric properties. Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 44, 557-564.
go back to reference Goedhart, A.W., Treffers, Ph.D.A., & Widenfelt, B.M. van (2003). Vragen naar psychische problemen bij kinderen en adolescenten: de Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). Maandblad Geestelijke volksgezondheid, 58, 1018-1035. Goedhart, A.W., Treffers, Ph.D.A., & Widenfelt, B.M. van (2003). Vragen naar psychische problemen bij kinderen en adolescenten: de Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). Maandblad Geestelijke volksgezondheid, 58, 1018-1035.
go back to reference Goodman, R. (1997). The Strengths and Difficulties Questionnaire: A research note. The Journal of Child Psychology and Psychiatry, 38, 581-586. Goodman, R. (1997). The Strengths and Difficulties Questionnaire: A research note. The Journal of Child Psychology and Psychiatry, 38, 581-586.
go back to reference Goodman, R. (1999). The extended version of the Strengths and Difficulties Questionnaire as a Guide to child psychiatric caseness and consequent burden. The Journal of Child Psychology and Psychiatry, 40, 791-799. Goodman, R. (1999). The extended version of the Strengths and Difficulties Questionnaire as a Guide to child psychiatric caseness and consequent burden. The Journal of Child Psychology and Psychiatry, 40, 791-799.
go back to reference Goodman, R., Ford, T., Richards, H., Gatward, R. & Meltzer, H. (2000). The Development and Well-Being Assessment: Description and initial validation of an integrated assessment of child and adolescent psychopathology. The Journal of Child Psychology and Psychiatry, 41, 645-655. Goodman, R., Ford, T., Richards, H., Gatward, R. & Meltzer, H. (2000). The Development and Well-Being Assessment: Description and initial validation of an integrated assessment of child and adolescent psychopathology. The Journal of Child Psychology and Psychiatry, 41, 645-655.
go back to reference Landelijke werkgroep Signaleringsinstrumenten Psychosociale Problematiek Jeugd (LSPPJ) van GGD Nederland (2006). Handleiding voor het gebruik van de SDQ binnen de jeugdgezondheidszorg: Vragenlijst voor het signaleren van psychosociale problemen bij kinderen 7-12 jaar. Utrecht, GGD Nederland (ook te downloaden van www.ggdkennisnet.nl). Landelijke werkgroep Signaleringsinstrumenten Psychosociale Problematiek Jeugd (LSPPJ) van GGD Nederland (2006). Handleiding voor het gebruik van de SDQ binnen de jeugdgezondheidszorg: Vragenlijst voor het signaleren van psychosociale problemen bij kinderen 7-12 jaar. Utrecht, GGD Nederland (ook te downloaden van www.​ggdkennisnet.​nl).
go back to reference Meltzer, H., Gatward, R., Goodman, R., & Ford, T. (2000). Mental health of children and adolescents in Great Britain. London: The Stationery Office. Meltzer, H., Gatward, R., Goodman, R., & Ford, T. (2000). Mental health of children and adolescents in Great Britain. London: The Stationery Office.
go back to reference Oort, M. van, Land, H., van ‘t, & Ruiter, C. de (2005). Screeningsinstrument psychische stoornissen voor Bureau Jeugdzorg. Utrecht, Trimbos instituut. Oort, M. van, Land, H., van ‘t, & Ruiter, C. de (2005). Screeningsinstrument psychische stoornissen voor Bureau Jeugdzorg. Utrecht, Trimbos instituut.
go back to reference Rothenberger, A., & Woerner, W. (2004). Editorial: Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) – Evaluations and applications. European Child and Adolescent Psychiatry [Suppl. 2], 13, II/1 – II/2. Rothenberger, A., & Woerner, W. (2004). Editorial: Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) – Evaluations and applications. European Child and Adolescent Psychiatry [Suppl. 2], 13, II/1 – II/2.
go back to reference Treffers, Ph.D.A., & Widenfelt, B.M. van (2000). Sterke kanten en moeilijkheden. De Nederlandse versie van de Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). Te downloaden van www.sdqinfo.com. Treffers, Ph.D.A., & Widenfelt, B.M. van (2000). Sterke kanten en moeilijkheden. De Nederlandse versie van de Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). Te downloaden van www.​sdqinfo.​com.
go back to reference Treffers, Ph.D.A., Widenfelt, B.M. van, Lang, N.D.J. van, Siebelink, B.M., & Bruijn, B.B. de (2006). De Beoordeling van de Ontwikkeling en het Welzijn van het Kind (BOWK). Nederlandse bewerking van Robert Goodman: The Development and Well-Being Assessment (DAWBA). Experimentele versie. Interne publicatie Curium/LUMC. Treffers, Ph.D.A., Widenfelt, B.M. van, Lang, N.D.J. van, Siebelink, B.M., & Bruijn, B.B. de (2006). De Beoordeling van de Ontwikkeling en het Welzijn van het Kind (BOWK). Nederlandse bewerking van Robert Goodman: The Development and Well-Being Assessment (DAWBA). Experimentele versie. Interne publicatie Curium/LUMC.
go back to reference Vogels, A.G.C., Crone, M.R., Hoekstra, F., & Reijneveld, S.A. (2005). Drie vragenlijsten voor het opsporen van psychosociale problemen bij kinderen van zeven tot twaalf jaar. Leiden, TNO Kwaliteit van Leven (ook te downloaden van www.ggdkennisnet.nl). Vogels, A.G.C., Crone, M.R., Hoekstra, F., & Reijneveld, S.A. (2005). Drie vragenlijsten voor het opsporen van psychosociale problemen bij kinderen van zeven tot twaalf jaar. Leiden, TNO Kwaliteit van Leven (ook te downloaden van www.​ggdkennisnet.​nl).
go back to reference Widenfelt, B.M. van, Goedhart, A.W., Treffers, Ph.D.A. & Goodman R. (2003). Dutch version of the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). European Child and Adolescent Psychiatry. European Child and Adolescent Psychiatry, 12, 281-289. Widenfelt, B.M. van, Goedhart, A.W., Treffers, Ph.D.A. & Goodman R. (2003). Dutch version of the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). European Child and Adolescent Psychiatry. European Child and Adolescent Psychiatry, 12, 281-289.
go back to reference Widenfelt, B.M. van, Treffers, Ph.D.A., Beurs, E. de, Siebelink, B.M., & Koudijs, E. (2005). Translation and cross-cultural adaptation of assessment instruments used in psychological research with children and families. Clinical. Child and Family Psychology Review, 8, 135-147. Widenfelt, B.M. van, Treffers, Ph.D.A., Beurs, E. de, Siebelink, B.M., & Koudijs, E. (2005). Translation and cross-cultural adaptation of assessment instruments used in psychological research with children and families. Clinical. Child and Family Psychology Review, 8, 135-147.
Metagegevens
Titel
De introductie van de Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) en daarmee gerelateerd instrumentarium in Nederland
Auteur
Flip Treffers
Publicatiedatum
01-09-2007
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 3/2007
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059650

Andere artikelen Uitgave 3/2007

Kind & Adolescent Praktijk 3/2007 Naar de uitgave