Abstract
Inleiding:
Om lacunes aan te vullen in de huisartsopleiding ten aanzien van de rol die sekseverschillen spelen bij de hulpverlening, zijn door de Nijmeegse huisartsopleiding modules seksespecifieke hulpverlening ontwikkeld.
Wat is seksespecifieke hulpverlening:
Deze hulpverlening kenmerkt zich doordat er rekening gehouden wordt met de rol die sekseverschillen spelen bij patiënten en artsen ten aanzien van het ontstaan en voorkomen van klachten, perceptie van symptomen, presentatie van klachten en de behandeling. Het onderwijsprogramma is gebaseerd op de eindtermen voor seksespecifieke hulpverlening uit het conceptrapport ‘Eindtermen Huisartsopleiding 2000’.
Het onderwijsprogramma:
Er zijn modules in elk van de drie jaren van de huisartsopleiding. In jaar 1 wordt aandacht besteed aan de rol van sekseverschillen bij socialisatie, perceptie en presentatie van klachten, communicatie en epidemiologie. In het tweede jaar komen sekseverschillen aan de orde met betrekking tot verschillende aspecten van hart- en vaatziekten, urine-incontinentie, depressie en rouwverwerking. In het laatste jaar wordt aandacht besteed aan de rol van sekseverschillen bij de hulpverlening bij seksueel en fysiek geweld en seksueel overdraagbare aandoeningen en in de consultvoering bij seksespecifieke thema’s als zorg en zelfgevoel, lichaamsbeleving, schuld en schaamte. In de modules wordt gewerkt met opdrachten, videomateriaal en simulatiepatiënten.
Beschouwing:
Het programma zal op korte termijn van start gaan in Nijmegen. Eerst zullen docenten getraind worden. Er wordt naar gestreefd om het programma landelijk in te voeren in de huisartsopleidingen. Het wordt wenselijk geacht dat dergelijke programma’s ook een plaats krijgen in andere specialistenopleidingen. (Steendam JC, Lagro-Janssen ALM. Seksespecifieke aspecten in de huisartsopleiding: een onderwijsprogramma. Tijdschrift voor Medisch Onderwijs 2002;21(6): 274-278.)
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Steendam, J.C., Lagro-Janssen, A.L.M. Seksespecifieke aspecten in de huisartsopleiding: een onderwijsprogramma. TMEO 21, 274–278 (2002). https://doi.org/10.1007/BF03056582
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF03056582