Skip to main content
Log in

Forensische geneeskunde in het medisch onderwijs; een eerste opzet

  • Uit de onderwijspraktijk
  • Published:
Tijdschrift voor Medisch Onderwijs

Samenvatting

Inleiding:

Praktiserend artsen hebben onvoldoende kennis van forensisch geneeskundige onderwerpen en in het medisch onderwijs in Nederland krijgen deze onderwerpen onvoldoende aandacht. Toch krijgt iedere arts in de praktijk te maken met forensisch geneeskundige aspecten. Dit artikel bespreekt de opzet van en de ervaringen met een nieuwe cursus forensische geneeskunde in het basiscurriculum van het Vrije Universiteit-Medisch Centrum (VU-MC).

Cursusopzet:

Het forensisch geneeskundig onderwijs bestaat uit een hoorcollege en een hoofdstuk in de syllabus van het blok Gezondheidszorg in jaar 4, en een werkgroep en schouwonderwijs in jaar 5.

Evaluatie:

Wij vergeleken de resultaten op een kennistoets over forensische geneeskunde van twee groepen studenten: studenten die forensisch onderwijs aan het VU-MC gevolgd hadden en studenten die geen forensisch onderwijs genoten hadden. Na afloop van de werkgroep forensische geneeskunde vulden de studenten die deelgenomen hadden een evaluatieformulier in.

Resultaten:

De studenten die forensisch geneeskundig onderwijs gevolgd hadden, scoorden over het algemeen hoger op de toets dan de studenten die dergelijk onderwijs niet gevolgd hadden. De evaluatie leverde gemiddelde scores op die niet meer dan 1.2 punt (op een vijfpuntsschaal) verschilden van de maximale score.

Discussie/conclusies:

Onderwijs over forensische geneeskunde lijkt te resulteren in een verbeterd kennisniveau. De beoordeling door de studenten van het onderwijs is positief. Toch is er nog genoeg ruimte voor verdere verbetering. Verder onderzoek naar de effecten van het onderwijs in de forensische geneeskunde is gewenst. Het is belangrijk dat forensisch geneeskundig onderwijs wordt opgenomen in de geneeskundige basiscurricula, vervolgopleidingen en nascholingsprogramma’s. (Reijnders UJL, Soethout MBM, Wal G. van der. Forensische geneeskunde in het medisch onderwijs; een eerste opzet. Tijdschrift voor Medisch Onderwijs 2002;21(5):222-227.)

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Reijnders, U.J.L., Soethout, M.B.M. & van der Wal, G. Forensische geneeskunde in het medisch onderwijs; een eerste opzet. TMEO 21, 222–227 (2002). https://doi.org/10.1007/BF03056574

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF03056574

Navigation