Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

2. Begripsbepaling, prevalentie en beloop

Auteurs : Prof. Dr. E. M. Scholte, Prof. Dr. J. D. van der Ploeg

Gepubliceerd in: ADHD-vragenlijst AVL

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

ADHD is de meest recente benaming voor kinderen die druk, onrustig en zenuwachtig lijken, die impulsief en onnadenkend reageren, die zich slecht kunnen concentreren en zich door hun weerbarstige gedrag ogenschijnlijk weinig aan hun omgeving gelegen laten liggen. Het is een van de meest voorkomende ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en vormt een belangrijke reden waarom kinderen naar het speciaal onderwijs of de jeugdzorg worden verwezen.
Voetnoten
1
De Sociaal Emotionele Vragenlijst (SEV) is een met de AVL vergelijkbare gedragsvragenlijst om de comorbiditeit van ADHD, autisme, angst en stemmingsproblemen, oppositionele-opstandigheid en antisociaal gedrag te screenen (Scholte en Ploeg 2018).
 
Metagegevens
Titel
Begripsbepaling, prevalentie en beloop
Auteurs
Prof. Dr. E. M. Scholte
Prof. Dr. J. D. van der Ploeg
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2101-8_2