Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:
Omslag van het boek

2008 | OriginalPaper | Hoofdstuk

10 Assessment van psychopathologie: categorisch of dimensioneel?

Auteur : Hans Grietens

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het ontstaan van psychopathologie bij kinderen en jongeren kan worden verklaard vanuit een samenspel tussen risico- en beschermende factoren in kind, gezin en omgeving dat onlosmakelijk verbonden is met de ontwikkeling van kinderen, ouders en gezinnen. Geïnspireerd vanuit het levensloopperspectief in de ontwikkelingspsychologie, de systeemtheorie en het ecologische denken worden transactionele modellen naar voren geschoven om de complexe etiologie en de verwevenheid tussen factoren duidelijk te maken. Soms wordt meer klemtoon gelegd op biologische variabelen, soms meer op omgevingsvariabelen, maar steeds worden modellen (Cummings, Davies & Campbell, 2000) gekenmerkt door multidimensionaliteit (zowel kind- als omgevingsfactoren worden bestudeerd) en bidirectionaliteit (wederzijdse invloed tussen kind en omgeving). Ook in de diagnostiek dient rekening te worden gehouden met het ontwikkelingsperspectief. Wanneer we het model van de diagnostische cyclus waarin een onderscheid wordt gemaakt tussen onderkennende, verklarende en indicerende diagnostiek als uitgangspunt nemen (De Bruyn, Ruijssenaars, Pameijer & van Aarle, 2003), dan merken we dat dit perspectief reeds vanaf het begin van het diagnostisch proces aanwezig is.
Voetnoten
1
De Nederlandse versie van het ASEBA-systeem wordt uitgegeven aan de afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie van het Erasmus MC – Sophiakinderziekenhuis te Rotterdam ( www.​aseba.​nl ). Het onderzoek naar de validering en normering van de vertaalde lijsten wordt aan deze afdeling gecoördineerd. Momenteel zijn Nederlandse noch Vlaamse normen voor de recentste versie beschikbaar.
 
Literatuur
go back to reference Achenbach, T.M. (1982). Developmental psychopathology, 2nd edition. New York: John Wiley. Achenbach, T.M. (1982). Developmental psychopathology, 2nd edition. New York: John Wiley.
go back to reference Achenbach, T.M. (1993). Empirically based taxonomy: how to use syndromes and profile types derived from the CBCL/4-18, TRF, and YSR. Vermont: University of Vermont, Department of Psychiatry. Achenbach, T.M. (1993). Empirically based taxonomy: how to use syndromes and profile types derived from the CBCL/4-18, TRF, and YSR. Vermont: University of Vermont, Department of Psychiatry.
go back to reference Achenbach, T.M., & McConaughy, S.H. (2003). The Achenbach System of Empirically Based Assessment. In C.R. Reynolds & R.W. Kamphaus (Eds.), Handbook of psychological & educational assessment of children. Personality, behavior, and context, 2nd edition (pp. 406-430). New York: The Guilford Press. Achenbach, T.M., & McConaughy, S.H. (2003). The Achenbach System of Empirically Based Assessment. In C.R. Reynolds & R.W. Kamphaus (Eds.), Handbook of psychological & educational assessment of children. Personality, behavior, and context, 2nd edition (pp. 406-430). New York: The Guilford Press.
go back to reference Achenbach, T.M., & Rescorla, L.A. (2006). Multicultural understanding of child and adolescent psychopathology: implications for mental health assessment. New York: Guilford Press. Achenbach, T.M., & Rescorla, L.A. (2006). Multicultural understanding of child and adolescent psychopathology: implications for mental health assessment. New York: Guilford Press.
go back to reference American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders, 4th edition text revision. Washington, DC: Author. American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders, 4th edition text revision. Washington, DC: Author.
go back to reference Bérubé, R.L., & Achenbach, T.M. (2006). Bibliography of published studies using ASEBA, 2006 edition. Burlington, VT: University of Vermont, Research Center for Children, Youth, & Families. Bérubé, R.L., & Achenbach, T.M. (2006). Bibliography of published studies using ASEBA, 2006 edition. Burlington, VT: University of Vermont, Research Center for Children, Youth, & Families.
go back to reference Borra, R., Dijk, R. van, & Rohlof, H. (2002). Cultuur, classificatie en diagnose. Cultuursensitief werken met de DSM-IV. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum. Borra, R., Dijk, R. van, & Rohlof, H. (2002). Cultuur, classificatie en diagnose. Cultuursensitief werken met de DSM-IV. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.
go back to reference Bruyn, E.E.J. de, Ruijssenaars, A.J.J.M., Pameijer, N.K., & Aarle, E.J.M. van (2003). De diagnostische cyclus. Een praktijkleer. Leuven/Leusden: Acco. Bruyn, E.E.J. de, Ruijssenaars, A.J.J.M., Pameijer, N.K., & Aarle, E.J.M. van (2003). De diagnostische cyclus. Een praktijkleer. Leuven/Leusden: Acco.
go back to reference Buitelaar, J.K., & Gaag, R.J. van der (1998). Diagnostic rules for children with PDD-NOS and Multiple Complex Developmental Disorder. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 39, 911-919. Buitelaar, J.K., & Gaag, R.J. van der (1998). Diagnostic rules for children with PDD-NOS and Multiple Complex Developmental Disorder. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 39, 911-919.
go back to reference Cornelissen, K. (2003). Een Nederlandstalige versie van de ADHD Rating Scale-IV: betrouwbaarheids- en validiteitsonderzoek. Ongepubliceerde scriptie. Leuven: Katholieke Universiteit Leuven. Cornelissen, K. (2003). Een Nederlandstalige versie van de ADHD Rating Scale-IV: betrouwbaarheids- en validiteitsonderzoek. Ongepubliceerde scriptie. Leuven: Katholieke Universiteit Leuven.
go back to reference Crijnen, A.A.M., Achenbach, T.M., & Verhulst, F.C. (1997). Comparisons of problems reported by parents of children in 12 cultures: Total Problems, Externalizing and Internalizing. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 36, 1269-1277. Crijnen, A.A.M., Achenbach, T.M., & Verhulst, F.C. (1997). Comparisons of problems reported by parents of children in 12 cultures: Total Problems, Externalizing and Internalizing. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 36, 1269-1277.
go back to reference Crijnen, A.A.M., Achenbach, T.M., & Verhulst, F.C. (1999). Problems reported by children in multiple cultures: the Child Behavior Checklist constructs. American Journal of Psychiatry, 156, 569-574. Crijnen, A.A.M., Achenbach, T.M., & Verhulst, F.C. (1999). Problems reported by children in multiple cultures: the Child Behavior Checklist constructs. American Journal of Psychiatry, 156, 569-574.
go back to reference Cummings, E.M., Davies, P.T., & Campbell, S.B. (2000). Developmental psychopathology and family process. Theory, research and clinical implications. New York: the Guilford Press. Cummings, E.M., Davies, P.T., & Campbell, S.B. (2000). Developmental psychopathology and family process. Theory, research and clinical implications. New York: the Guilford Press.
go back to reference Dreessen, L., Stroux, A., & Weckx, M. (1998). Nederlandse vertaling van het Gestructureerd Klinisch Interview voor DSM-IV – kind versie. Maastricht: Universiteit Maastricht/Auteur. Dreessen, L., Stroux, A., & Weckx, M. (1998). Nederlandse vertaling van het Gestructureerd Klinisch Interview voor DSM-IV – kind versie. Maastricht: Universiteit Maastricht/Auteur.
go back to reference Fabiano, G.A., Pelham, W.E., Waschbusch, D.A., Gnagg, E.M., Lahey, B.B., Chronis, A.M., Onyango, A.N., Kipp, H., Lopez-Williams, A., & Burrows-MacLean, L. (2006). A practical measure of impairment: psychometric properties of the Impairment Rating Scale in samples of children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder and two school-based samples. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 35, 369-385. Fabiano, G.A., Pelham, W.E., Waschbusch, D.A., Gnagg, E.M., Lahey, B.B., Chronis, A.M., Onyango, A.N., Kipp, H., Lopez-Williams, A., & Burrows-MacLean, L. (2006). A practical measure of impairment: psychometric properties of the Impairment Rating Scale in samples of children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder and two school-based samples. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 35, 369-385.
go back to reference Ferdinand, R.F., & Ende, J. van der (2000). NIMH-DISC-IV: Diagnostic Interview Schedule for Children. Geautoriseerde Nederlandse vertaling. Rotterdam: Auteurs. Ferdinand, R.F., & Ende, J. van der (2000). NIMH-DISC-IV: Diagnostic Interview Schedule for Children. Geautoriseerde Nederlandse vertaling. Rotterdam: Auteurs.
go back to reference Gadow, K.D., & Sprafkin, J. (2005). The Symptom Inventories: an annotated bibliography. Stony Brook, NY: Checkmate Plus. Gadow, K.D., & Sprafkin, J. (2005). The Symptom Inventories: an annotated bibliography. Stony Brook, NY: Checkmate Plus.
go back to reference Goodman, R. (1997). The Strengths and Difficulties Questionnaire: a research note. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 38, 581-586. Goodman, R. (1997). The Strengths and Difficulties Questionnaire: a research note. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 38, 581-586.
go back to reference Goodman, R. (2001). Psychometric properties of the Strengths and Difficulties Questionnaire. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 40, 1337-1345. Goodman, R. (2001). Psychometric properties of the Strengths and Difficulties Questionnaire. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 40, 1337-1345.
go back to reference Grietens, H. (2006). Hechtingsstoornissen. Handboek Kinderen & Adolescenten, november 2006. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Grietens, H. (2006). Hechtingsstoornissen. Handboek Kinderen & Adolescenten, november 2006. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Grietens, H., & Hellinckx, W. (1993). Een klinisch interview voor kinderen en jongeren. Nederlandstalige experimentele versie van de Child Assessment Schedule (CAS). Leuven/Apeldoorn: Garant. Grietens, H., & Hellinckx, W. (1993). Een klinisch interview voor kinderen en jongeren. Nederlandstalige experimentele versie van de Child Assessment Schedule (CAS). Leuven/Apeldoorn: Garant.
go back to reference Hofstra, M.B., Ende, J. van der, & Verhulst, F.C. (2000). Continuity and change of psychopathology from childhood into adulthood: a 14-year follow-up study. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 39, 850-858. Hofstra, M.B., Ende, J. van der, & Verhulst, F.C. (2000). Continuity and change of psychopathology from childhood into adulthood: a 14-year follow-up study. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 39, 850-858.
go back to reference Kendell, R.E. (1968). The classification of depressive illnesses. (Maudsley Monograph N° 18). London: Oxford University Press. Kendell, R.E. (1968). The classification of depressive illnesses. (Maudsley Monograph N° 18). London: Oxford University Press.
go back to reference Kendell, R.E. (2002). Five criteria for an improved taxonomy of mental disorders. In J.E. Helzer & J.J. Hudziak (Eds.), Defining psychopathology in the 21st century. DSM-V and beyond (pp. 3-17). Washington: American Psychiatric Publishing, Inc. Kendell, R.E. (2002). Five criteria for an improved taxonomy of mental disorders. In J.E. Helzer & J.J. Hudziak (Eds.), Defining psychopathology in the 21st century. DSM-V and beyond (pp. 3-17). Washington: American Psychiatric Publishing, Inc.
go back to reference Koster van Groos, G.A.S. (2001). Beknopte handleiding bij de diagnostische criteria van de DSM-IVTR. Amsterdam: Harcourt Book Publishers. Koster van Groos, G.A.S. (2001). Beknopte handleiding bij de diagnostische criteria van de DSM-IVTR. Amsterdam: Harcourt Book Publishers.
go back to reference Kupfer, D.J., First, M.B., & Regier, D.A. (2002). A research agenda for DSM-V. Washington, DC: American Psychiatric Association. Kupfer, D.J., First, M.B., & Regier, D.A. (2002). A research agenda for DSM-V. Washington, DC: American Psychiatric Association.
go back to reference Liddle, P.F. (1987). The symptoms of chronic schizophrenia: a re-examination of the positive-negative dichotomy. British Journal of Psychiatry, 151, 145-151. Liddle, P.F. (1987). The symptoms of chronic schizophrenia: a re-examination of the positive-negative dichotomy. British Journal of Psychiatry, 151, 145-151.
go back to reference Merikangas, K.R. (2002). Implications of genetic epidemiology for classification. In J.E. Helzer & J.J. Hudziak (Eds.), Defining psychopathology in the 21st century. DSM-V and beyond (pp. 195-209). Washington: American Psychiatric Publishing, Inc. Merikangas, K.R. (2002). Implications of genetic epidemiology for classification. In J.E. Helzer & J.J. Hudziak (Eds.), Defining psychopathology in the 21st century. DSM-V and beyond (pp. 195-209). Washington: American Psychiatric Publishing, Inc.
go back to reference Muris, P., & Steerneman, P. (2001). The revised version of the Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED-R): first evidence for its reliability in a clinical sample. The British Psychological Society, 40, 35-44. Muris, P., & Steerneman, P. (2001). The revised version of the Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED-R): first evidence for its reliability in a clinical sample. The British Psychological Society, 40, 35-44.
go back to reference Oosterlaan, J., Scheres, A., Antrop, I., Roeyers, H., & Sergeant, J.A. (2000). Vragenlijst voor Gedragsproblemen bij Kinderen. Handleiding. Lisse: Harcourt. Oosterlaan, J., Scheres, A., Antrop, I., Roeyers, H., & Sergeant, J.A. (2000). Vragenlijst voor Gedragsproblemen bij Kinderen. Handleiding. Lisse: Harcourt.
go back to reference Reichart, C.G., Wals, M., & Hillegers, M. (2000). Nederlandstalige versie van de Kiddie-SADS. Utrecht: H.C. Rümke Groep. Reichart, C.G., Wals, M., & Hillegers, M. (2000). Nederlandstalige versie van de Kiddie-SADS. Utrecht: H.C. Rümke Groep.
go back to reference Reynolds, C.R., & Kamphaus, R.W. (1998). Behavior Assessment System for Children, Manual. Circle Pines: American Guidance Service. Reynolds, C.R., & Kamphaus, R.W. (1998). Behavior Assessment System for Children, Manual. Circle Pines: American Guidance Service.
go back to reference Reynolds, C.R., & Kamphaus, R.W. (2002). The clinician’s guide to the Behavior Assessment System for Children. New York: The Guilford Press. Reynolds, C.R., & Kamphaus, R.W. (2002). The clinician’s guide to the Behavior Assessment System for Children. New York: The Guilford Press.
go back to reference Scholte, E.M., & Ploeg, J.D. van der (1998). ADHD-Vragenlijst. Lisse: Swets & Zeitlinger. Scholte, E.M., & Ploeg, J.D. van der (1998). ADHD-Vragenlijst. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Sonuga-Barke, E.J. (1998). Categorical models of childhood disorder: a conceptual and empirical analysis. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 39, 115-133. Sonuga-Barke, E.J. (1998). Categorical models of childhood disorder: a conceptual and empirical analysis. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 39, 115-133.
go back to reference Siebelink, B.M., & Treffers, Ph.D.A. (2001). Nederlandse bewerking van het Anxiety Disorders Interview Schedule for DSM-IV: Child Version Parent Interview Schedule van W.K. Silverman & A.M. Albano. Lisse/Amsterdam: Harcourt. Siebelink, B.M., & Treffers, Ph.D.A. (2001). Nederlandse bewerking van het Anxiety Disorders Interview Schedule for DSM-IV: Child Version Parent Interview Schedule van W.K. Silverman & A.M. Albano. Lisse/Amsterdam: Harcourt.
go back to reference Spence, S.H., Holmes, J.M., March, S., & Lipp, O.V. (2006). The feasibility and outcome of clinic plus internet delivery of cognitive-behavior therapy for childhood anxiety. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 74, 614-621. Spence, S.H., Holmes, J.M., March, S., & Lipp, O.V. (2006). The feasibility and outcome of clinic plus internet delivery of cognitive-behavior therapy for childhood anxiety. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 74, 614-621.
go back to reference Steerneman, P., & Pelzer, H. (2000). Ernsttaxatie in de jeugdzorg. In J.R.M. Gerris (Red.), Preventie van binnenuit. Veilige leefsituaties, scholen, preventieve jeugdzorg, ondersteuning van ouders en hulpverleners (pp. 137-149). Assen: Van Gorcum & Comp. B.V. Steerneman, P., & Pelzer, H. (2000). Ernsttaxatie in de jeugdzorg. In J.R.M. Gerris (Red.), Preventie van binnenuit. Veilige leefsituaties, scholen, preventieve jeugdzorg, ondersteuning van ouders en hulpverleners (pp. 137-149). Assen: Van Gorcum & Comp. B.V.
go back to reference Taylor, E., & Rutter, M. (2002). Classification: conceptual issues and substantive findings. In M. Rutter & E. Taylor (Eds.), Child and adolescent psychiatry, 4th edition (pp. 3-17). Oxford: Blackwell Science Ltd. Taylor, E., & Rutter, M. (2002). Classification: conceptual issues and substantive findings. In M. Rutter & E. Taylor (Eds.), Child and adolescent psychiatry, 4th edition (pp. 3-17). Oxford: Blackwell Science Ltd.
go back to reference Timbremont, B., & Braet, C. (2002). Children’s Depression Inventory: Nederlandstalige versie. Lisse: Swets & Zeitlinger. Timbremont, B., & Braet, C. (2002). Children’s Depression Inventory: Nederlandstalige versie. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Timbremont, B., Braet, C., & Dreessen, L. (2004). Assessing depression in youth: relation between the Children’s Depression Inventory and a structured interview. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 33, 149-157. Timbremont, B., Braet, C., & Dreessen, L. (2004). Assessing depression in youth: relation between the Children’s Depression Inventory and a structured interview. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 33, 149-157.
go back to reference Vermeulen, P. (2005). Kinderen en jongeren met een autismespectrumstoornis. In H. Grietens, J. Vanderfaeillie, W. Hellinckx & W. Ruijssenaars (Red.), Handboek orthopedagogische hulpverlening, deel 1. Een orthopedagogisch perspectief op kinderen en jongeren met problemen (pp. 279-328). Leuven/Voorburg: Acco. Vermeulen, P. (2005). Kinderen en jongeren met een autismespectrumstoornis. In H. Grietens, J. Vanderfaeillie, W. Hellinckx & W. Ruijssenaars (Red.), Handboek orthopedagogische hulpverlening, deel 1. Een orthopedagogisch perspectief op kinderen en jongeren met problemen (pp. 279-328). Leuven/Voorburg: Acco.
go back to reference Widiger, T.A., Frances, A.J., Pincus, H.A., First, M.B., Ross, R., & Davis, W. (1994). DSM-IV Sourcebook. Volume 1. Washington, DC: American Psychiatric Association. Widiger, T.A., Frances, A.J., Pincus, H.A., First, M.B., Ross, R., & Davis, W. (1994). DSM-IV Sourcebook. Volume 1. Washington, DC: American Psychiatric Association.
go back to reference Wittenborn, J.R., Holzberg, J.D., & Simon, B. (1953). Symptom correlates for descriptive diagnosis. Genetic Psychology Monographs, 47, 237-301. Wittenborn, J.R., Holzberg, J.D., & Simon, B. (1953). Symptom correlates for descriptive diagnosis. Genetic Psychology Monographs, 47, 237-301.
go back to reference World Health Organization (1992). Mental Disorders: glossary and guide to their classification in accordance with the tenth revision of International Classification of Diseases, 10th edition. Geneva: Author. World Health Organization (1992). Mental Disorders: glossary and guide to their classification in accordance with the tenth revision of International Classification of Diseases, 10th edition. Geneva: Author.
go back to reference Achenbach, T.M., & McConaughy, S.H. (2003). The Achenbach System of Empirically Based Assessment. In C.R. Reynolds & R.W. Kamphaus (Eds.), Handbook of psychological & educational assessment of children. Personality, behavior, and context, 2nd edition (pp. 406-430). New York: The Guilford Press. (Zeer volledig en bevattelijk hoofdstuk over ASEBA-systeem, zijn achtergronden, inhoud, psychometrische kwaliteiten en gebruiksmogelijkheden.) Achenbach, T.M., & McConaughy, S.H. (2003). The Achenbach System of Empirically Based Assessment. In C.R. Reynolds & R.W. Kamphaus (Eds.), Handbook of psychological & educational assessment of children. Personality, behavior, and context, 2nd edition (pp. 406-430). New York: The Guilford Press. (Zeer volledig en bevattelijk hoofdstuk over ASEBA-systeem, zijn achtergronden, inhoud, psychometrische kwaliteiten en gebruiksmogelijkheden.)
go back to reference Helzer, J.E., & Hudziak, J.J. (2002). Defining psychopathology in the 21st century. DSM-V and beyond. Washington: American Psychiatric Publishing, Inc. (Voor wie meer wil weten over de toekomst van de psychopathologie, in het bijzonder de classicatieproblematiek en de evolutie naar DSM-V.) Helzer, J.E., & Hudziak, J.J. (2002). Defining psychopathology in the 21st century. DSM-V and beyond. Washington: American Psychiatric Publishing, Inc. (Voor wie meer wil weten over de toekomst van de psychopathologie, in het bijzonder de classicatieproblematiek en de evolutie naar DSM-V.)
go back to reference Taylor, E., & Rutter, M. (2002). Classification: conceptual issues and substantive findings. In M. Rutter & E. Taylor (Eds.), Child and adolescent psychiatry, 4th edition (pp. 3-17). Oxford: Blackwell Science Ltd. (Goed leesbaar hoofdstuk waarin de problematiek van deze bijdrage – dimensioneel versus categorisch denken in de diagnostiek van psychopathologie – wordt geschetst en gesynthetiseerd vanuit klinisch perspectief.) Taylor, E., & Rutter, M. (2002). Classification: conceptual issues and substantive findings. In M. Rutter & E. Taylor (Eds.), Child and adolescent psychiatry, 4th edition (pp. 3-17). Oxford: Blackwell Science Ltd. (Goed leesbaar hoofdstuk waarin de problematiek van deze bijdrage – dimensioneel versus categorisch denken in de diagnostiek van psychopathologie – wordt geschetst en gesynthetiseerd vanuit klinisch perspectief.)
Metagegevens
Titel
10 Assessment van psychopathologie: categorisch of dimensioneel?
Auteur
Hans Grietens
Copyright
2008
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-6589-0_10