Skip to main content
Top

2008 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking

Auteurs : Robert Didden, Joki Didden-Alburg

Gepubliceerd in: Begeleiding van kinderen en jongeren met autisme

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Autismespectrumstoornissen (ASS) komen vaak voor bij kinderen en jeugdigen met een verstandelijke beperking. De laatste jaren is uit diverse studies gebleken dat ASS ook dikwijls voorkomen bij kinderen met een ernstige verstandelijke beperking. Deze kinderen hebben een IQ dat lager is dan ongeveer 35. Voorts zijn hun vaardigheden niet ver ontwikkeld en door de combinatie van ASS en een ernstige verstandelijke beperking hebben zij extra veel moeite om gedrag te leren waarmee ze zich in allerlei situaties kunnen redden. Dit noemen we zelfredzaamheid; het wordt ook wel aangeduid als ‘adaptief gedrag’. Kinderen met deze combinatie van beperkingen laten een relatief laag niveau van zelfredzaamheid zien (De Bildt, Sytema, Kraijer & Minderaa, 2005).

Metagegevens
Titel
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking
Auteurs
Robert Didden
Joki Didden-Alburg
Copyright
2008
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-6421-3_9