Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg 5-6/2021

05-07-2021 | Onderzoeksartikel

Levensgevaarlijk gedrag bij kinderen door online challenges

Auteurs: Freya M. C. H. Huijsmans, BSc, Maud A. N. Veen, BSc, Dr. Ed F. van Beeck, Dr. William L. M. Kramer

Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg | Uitgave 5-6/2021

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Online challenges zijn een fenomeen met toenemende populariteit en navolging. Ondanks de vaak onschuldige aard kunnen de gevolgen fataal zijn, onjuist geïnterpreteerd worden en op een suïcide lijken. Het is daarom relevant om jongeren en hun omgeving te waarschuwen voor de potentiële gevaren van levensgevaarlijke online challenges. Dat geldt ook voor de (jeugdgezondheidszorg)professionals die geconfronteerd worden met de gevolgen van een challenge. Inzicht in dit fenomeen kan in de peergroup levensreddend zijn. Hoe vaak dit verschijnsel in Nederland voorkomt is onbekend. Om een eerste indicatie te krijgen van het voorkomen van online challenges hebben wij leerlingen en (ervarings)deskundigen geïnterviewd en enquêtes afgenomen bij ouders en docenten. Alle geïnterviewde leerlingen hadden ten minste één challenge uitgevoerd. Het bleek dat sommige kinderen en ouders zich onvoldoende bewust zijn van de mogelijke gevaren van online challenges. Docenten zijn meer bekend met het fenomeen en bespreken het vaker met kinderen dan hun ouders. Herhaalde en goede voorlichting door ervarings- of zorgdeskundigen, verbeterde informatievoorziening aan ouders en leerkrachten, en een open communicatie tussen ouder en kind zouden goede preventiemaatregelen kunnen zijn. Zeker voorlichting via internet kan een belangrijke preventieve rol spelen.
Literatuur
1.
go back to reference Stoffelen A. Nu ook in Nederland dode (16) bij extreme online ‘challenge’, ouders waarschuwen. De Volkskrant. 15 juni. 2017. Stoffelen A. Nu ook in Nederland dode (16) bij extreme online ‘challenge’, ouders waarschuwen. De Volkskrant. 15 juni. 2017.
3.
go back to reference Vlaskamp M. Italië blokkeert TikTok gedeeltelijk na dood 10-jarig meisje. De Volkskrant. 23 januari. 2021. Vlaskamp M. Italië blokkeert TikTok gedeeltelijk na dood 10-jarig meisje. De Volkskrant. 23 januari. 2021.
6.
go back to reference Vigne M. ‘Dangerous games’ of primary school Keystage 2 pupils: an inventory in the service of a policy of awareness and prevention of the risks before secondary school. Semantic Scholar. 2015;16:67–95. Vigne M. ‘Dangerous games’ of primary school Keystage 2 pupils: an inventory in the service of a policy of awareness and prevention of the risks before secondary school. Semantic Scholar. 2015;16:67–95.
7.
go back to reference Ministère de l’Éducation nationale. Jeux dangereux et pratiques violentes. Lille: Conseil Général Département du Nord; 2010. Ministère de l’Éducation nationale. Jeux dangereux et pratiques violentes. Lille: Conseil Général Département du Nord; 2010.
8.
go back to reference McClave JL, Russell PJ, Lyren A, et al. The choking game: physician perspectives. Pediatrics. 2010;125(1):82–7.CrossRef McClave JL, Russell PJ, Lyren A, et al. The choking game: physician perspectives. Pediatrics. 2010;125(1):82–7.CrossRef
9.
go back to reference Mahadevaiah M, Nayak RB. Blue whale challenge: perceptions of first responders in medical profession. Indian J Psychol Med. 2018;40(2):178–82.CrossRef Mahadevaiah M, Nayak RB. Blue whale challenge: perceptions of first responders in medical profession. Indian J Psychol Med. 2018;40(2):178–82.CrossRef
10.
go back to reference Lupariello F, Curti SM, Coppo E, et al. Self-harm risk among adolescents and the phenomenon of the ‘blue whale challenge’: case series and review of the literature. J Forensic Sci. 2019;64(2):638–42.CrossRef Lupariello F, Curti SM, Coppo E, et al. Self-harm risk among adolescents and the phenomenon of the ‘blue whale challenge’: case series and review of the literature. J Forensic Sci. 2019;64(2):638–42.CrossRef
11.
go back to reference Beeck E van, Panneman M, Polinder S, et al. Letsels door ongevallen en geweld in Nederland. Resultaten van een spoedeisende hulp-registratie. Ned Tijdschr Geneeskd. 2017;161:D1534.PubMed Beeck E van, Panneman M, Polinder S, et al. Letsels door ongevallen en geweld in Nederland. Resultaten van een spoedeisende hulp-registratie. Ned Tijdschr Geneeskd. 2017;161:D1534.PubMed
12.
go back to reference Grant-Alfieri A, Schaechter J, Lipshultz SE. Ingesting and aspirating dry cinnamon by children and adolescents: the ‘cinnamon challenge. Pediatrics. 2013;131(5):833–5.CrossRef Grant-Alfieri A, Schaechter J, Lipshultz SE. Ingesting and aspirating dry cinnamon by children and adolescents: the ‘cinnamon challenge. Pediatrics. 2013;131(5):833–5.CrossRef
Metagegevens
Titel
Levensgevaarlijk gedrag bij kinderen door online challenges
Auteurs
Freya M. C. H. Huijsmans, BSc
Maud A. N. Veen, BSc
Dr. Ed F. van Beeck
Dr. William L. M. Kramer
Publicatiedatum
05-07-2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg / Uitgave 5-6/2021
Print ISSN: 1567-8644
Elektronisch ISSN: 1876-598X
DOI
https://doi.org/10.1007/s12452-021-00254-7

Andere artikelen Uitgave 5-6/2021

JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg 5-6/2021 Naar de uitgave