Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

Gepubliceerd in: Geron 2/2017

01-06-2017 | Participatie & ontwikkeling

Leren voor en door ouderen: succes verzekerd!

Auteurs: Prof. Dr. Tinie Kardol, Dr. Dorien Brosens, Prof. Dr. Liesbeth De Donder, Dr. Maurice De Greef

Gepubliceerd in: Geron | Uitgave 2/2017

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Wil leren voor ouderen succesvol zijn dan zal de leeromgeving aan een aantal voorwaarden moeten voldoen. De consortia van de Europese projecten SMARTE (Strenghts for Mastering Ageing by Realising Tools in Europe) en GUTS (Generations Using Training for Social inclusion in 2020) hebben een leermodel ontwikkeld dat handvatten biedt om het leren voor en door ouderen in de praktijk te brengen. In het project GUTS zijn 10 leeromgevingen in 5 landen ontwikkeld waar ouderen en jongeren samen aan de slag gaan. Vraag is hoe zo’n leeromgeving eruit zou kunnen zien.
Literatuur
go back to reference Grignoli, D., Di Paolo, M., Kardol, T., De Donder, L., Brosens, D., De Greef, et al. (2016). Generations using training for social inclusion in 2020 (GUTS): The development of new learning areas: a desk research. Vught: Stichting Vughterstede. Grignoli, D., Di Paolo, M., Kardol, T., De Donder, L., Brosens, D., De Greef, et al. (2016). Generations using training for social inclusion in 2020 (GUTS): The development of new learning areas: a desk research. Vught: Stichting Vughterstede.
go back to reference Grignoli, D., Zisenis, D., Brosens, D., Lexl, G., De Donder, L., Di Paolo, et al. (2013). Never too old to learn…: Active Ageing by senior learning organized by the European consortium of SMARTE. ‘s-Hertogenbosch: Artéduc. Grignoli, D., Zisenis, D., Brosens, D., Lexl, G., De Donder, L., Di Paolo, et al. (2013). Never too old to learn…: Active Ageing by senior learning organized by the European consortium of SMARTE. ‘s-Hertogenbosch: Artéduc.
go back to reference Kardol, T., Brosens, D., De Donder, L., De Greef, M., Vlădut, A., Avram, S., et al. (2016). Roadmap for policymakers: Supporting innovative, intergenerational and co-creative learning projects: Insights from the GUTS-project. Vught: Stichting Vughterstede. Kardol, T., Brosens, D., De Donder, L., De Greef, M., Vlădut, A., Avram, S., et al. (2016). Roadmap for policymakers: Supporting innovative, intergenerational and co-creative learning projects: Insights from the GUTS-project. Vught: Stichting Vughterstede.
go back to reference Kardol, T., Vlădut, A., Avram, S., De Donder, L., Constantinescu, R., Vilceanu, T., et al. (2016). Intergenerational Learning and Social Inclusion: Measuring the Impact in Five European countries. Andragogical Studies (Vol. 1), p. 109–128. Kardol, T., Vlădut, A., Avram, S., De Donder, L., Constantinescu, R., Vilceanu, T., et al. (2016). Intergenerational Learning and Social Inclusion: Measuring the Impact in Five European countries. Andragogical Studies (Vol. 1), p. 109–128.
go back to reference Wildemeersch, D. (1997 / 1998). Paradoxes of Social Learning: Towards a Model for Project Oriented Group Work, RUCNYT 3 (3). Wildemeersch, D. (1997 / 1998). Paradoxes of Social Learning: Towards a Model for Project Oriented Group Work, RUCNYT 3 (3).
Metagegevens
Titel
Leren voor en door ouderen: succes verzekerd!
Auteurs
Prof. Dr. Tinie Kardol
Dr. Dorien Brosens
Prof. Dr. Liesbeth De Donder
Dr. Maurice De Greef
Publicatiedatum
01-06-2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Geron / Uitgave 2/2017
Print ISSN: 1389-143X
Elektronisch ISSN: 2352-1880
DOI
https://doi.org/10.1007/s40718-017-0036-3