TODO: Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-06-2025 | Column Augeo

Leren met Sint Maarten

Auteur: Mariëlle Dekker

Gepubliceerd in: Zorg + Welzijn | Uitgave 3/2025

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

In 2019 ging ik in opdracht van UNICEF naar Sint Maarten. Orkaan Irma had er verwoestend huisgehouden. Scheepswrakken lagen nog op het vliegveld en de wegen. In de nasleep van deze ramp namen de meldingen van kindermishandeling toe. De overheid van Sint Maarten wilde daarom een Wet meldcode invoeren. Omdat ik in Nederland net had bijgedragen aan wat ons ministerie een ‘verbeterde Wet meldcode' noemde, toog ik naar Sint Maarten. Een steile leercurve volgde. Hoe klein Sint Maarten ook is, er zijn - net als in Nederland - te veel overbelaste jeugdbeschermingsorganisaties. Die jeugdbescherming is er niet voor niets: een overdosis aan risicofactoren bedreigt de veiligheid van talloze kinderen. Tegelijk is een beschermingsfactor als sociale steun in families, buurten en kerken volop present. Een column is te kort om alles te delen wat ik de afgelopen jaren heb ervaren en geleerd. Maar één ding durf ik wel te stellen: de meest ‘verbeterde meldcode' is nu te vinden op Sint Maarten. Allereerst omdat dit nog een papieren stuk is. De wet wordt een sluitstuk van een verbeterde praktijk en niet omgekeerd. Maar ook omdat deze wet geen meld-code heet, maar een beschermings-code, bedoeld om kinderen én ouders te beschermen als veiligheid en ontwikkeling in het geding zijn. Deze beschermingscode heeft een stap 0, voorafgaand aan de 5 stappen die we in Nederland al kennen. Namelijk een preventie-stap. Eerst moeten organisaties de ouders en kinderen informeren over veilig opgroeien en opvoeden en hen wijzen op het inmiddels beschikbare preventieve aanbod van opvoedondersteuning. Als het mis dreigt te gaan volgt signaleren. En als er eventueel gemeld moet worden in stap 5, volgt samenwerking tussen melder en meldpunt bij het maken van een veiligheidsplan. Maar voor het zover is, wordt al sociale steun geboden aan de kinderen op hun school. Zo kan een land dat zich ‘achter' voelt lopen, ook een frontrunner zijn. Werken met het informele netwerk en steunfiguren is op Sint Maarten geen aanvullende en optionele methodiek, maar een broodnodige standaardpraktijk. Vrijwilligers bieden opvoedondersteuningscursussen en zijn buddy voor kinderen in de jeugdbescherming. Toen ik vroeg wie die vrijwilligers waren, bleken dit tot mijn stomme verbazing veelal leerkrachten en kinderopvangwerkers te zijn die er ook in hun vrije tijd voor de kinderen van hun land willen zijn. Dit is iets wat we in Nederland kunnen leren: meestal maakt niet de wetgeving het verschil, maar de mensen en hun bereidheid om samen te werken.
© Annemarijne Bax
Metagegevens
Titel
Leren met Sint Maarten
Auteur
Mariëlle Dekker
Publicatiedatum
01-06-2025
Uitgeverij
BSL Media & Learning
Gepubliceerd in
Zorg + Welzijn / Uitgave 3/2025
Print ISSN: 1381-4664
Elektronisch ISSN: 2468-1369
DOI
https://doi.org/10.1007/s41185-025-2539-4