Skip to main content
Top

2023 | OriginalPaper | Hoofdstuk

14. Leren en werken

Auteurs : Nikolaj Basselé, Jolien van den Houten, MHPE, BSc OT

Gepubliceerd in: Grondslagen van ergotherapie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dit hoofdstuk geeft de mogelijkheden van ergotherapie in het handelingsgebied ‘Leren en Werken’ weer. Dit handelingsgebied bestrijkt alle levensfases en het occupation-based en context-based werken zijn daarbij belangrijk. Het begeleiden en ondersteunen gebeurt (steeds meer) in de context zelf, binnen scholen, klassen en op de werkvloer. In organisaties en gemeenschappen binnen kamers van leidinggevenden, management en andere coördinerende organen om zodoende optimale voorwaarden voor het leren en werken te creëren. De ergotherapeut is een belangrijke speler die kan bijdragen aan het (terug) mogelijk maken leren en werken.
Literatuur
1.
go back to reference Wilcock AA, Hocking C. An occupational perspective on health. 3rd ed. Thorofare (NJ): Slack; 2015. Wilcock AA, Hocking C. An occupational perspective on health. 3rd ed. Thorofare (NJ): Slack; 2015.
2.
go back to reference Turner SL. Introduction to a special issue: transitional issues for K-16 students. ASCA: Professional School Counseling. 2007;10(3):198–214. Turner SL. Introduction to a special issue: transitional issues for K-16 students. ASCA: Professional School Counseling. 2007;10(3):198–214.
3.
go back to reference Rodger S, Ziviani J, Mui Lim S, Higher G. Occupations of childhood and adolescence. In: Christiansen CH, Baum CM, Bass JD, editors. Occupational therapy: performance, participation and well-being. Thorofare: SLACK Incorporated; 2015. pp. 129–56. Rodger S, Ziviani J, Mui Lim S, Higher G. Occupations of childhood and adolescence. In: Christiansen CH, Baum CM, Bass JD, editors. Occupational therapy: performance, participation and well-being. Thorofare: SLACK Incorporated; 2015. pp. 129–56.
4.
go back to reference Simons PR-J. Lerend werken: tautologie of uitdaging? Opleiding en ontwikkeling. 2000;11:1–8. Simons PR-J. Lerend werken: tautologie of uitdaging? Opleiding en ontwikkeling. 2000;11:1–8.
5.
7.
go back to reference Dweck CS. Mindset: verander je manier van denken om je doelen te behalen: ouderschap, bedrijfsleven, sport, school, relaties: Uitgeverij SWP; 2018. Dweck CS. Mindset: verander je manier van denken om je doelen te behalen: ouderschap, bedrijfsleven, sport, school, relaties: Uitgeverij SWP; 2018.
8.
go back to reference De Hek P, De Koning J, De Vleeschouwer E, Gabel M. Kwetsbaarheid over de levensloop. Een verkennend onderzoek in opdracht van het kwi. 2018. De Hek P, De Koning J, De Vleeschouwer E, Gabel M. Kwetsbaarheid over de levensloop. Een verkennend onderzoek in opdracht van het kwi. 2018.
10.
go back to reference Van Gent MJ, Van Horssen CP, Mallee L, Slotboom ST. De participatieladder: meetlat voor het participatiebudget. Eindadvies. Amsterdam; 2008. Van Gent MJ, Van Horssen CP, Mallee L, Slotboom ST. De participatieladder: meetlat voor het participatiebudget. Eindadvies. Amsterdam; 2008.
12.
go back to reference Kuiper C, Heerkens Y. 2 Wat is arbeid, wat is gezondheid? Arbeid en gezondheid: Springer; 2011. pag. 33–63. Kuiper C, Heerkens Y. 2 Wat is arbeid, wat is gezondheid? Arbeid en gezondheid: Springer; 2011. pag. 33–63.
15.
go back to reference Van Echtelt P. Werk, zaligmakend of ziekmakend. De relatie tussen arbeid en gezondheid. 2020. Van Echtelt P. Werk, zaligmakend of ziekmakend. De relatie tussen arbeid en gezondheid. 2020.
17.
go back to reference Mortelmans K. Werken is genezen: over de bijwerkingen van het doktersbriefje. TBV–Tijdschrift voor Bedrijfs-en Verzekeringsgeneeskunde. 2017;25(10):501. Mortelmans K. Werken is genezen: over de bijwerkingen van het doktersbriefje. TBV–Tijdschrift voor Bedrijfs-en Verzekeringsgeneeskunde. 2017;25(10):501.
19.
go back to reference Rosenkoetter MM, Garris JM. Retirement planning, use of time, and psychosocial adjustment. Issues Ment Health Nurs. 2001;22(7):703–22.CrossRefPubMed Rosenkoetter MM, Garris JM. Retirement planning, use of time, and psychosocial adjustment. Issues Ment Health Nurs. 2001;22(7):703–22.CrossRefPubMed
20.
go back to reference Myllyntausta S, Pulakka A, Salo P, Kronholm E, Pentti J, Vahtera J, et al. Changes in accelerometer-measured sleep during the transition to retirement: the Finnish Retirement and Aging (FIREA) study. Sleep. 2020;43(7). Myllyntausta S, Pulakka A, Salo P, Kronholm E, Pentti J, Vahtera J, et al. Changes in accelerometer-measured sleep during the transition to retirement: the Finnish Retirement and Aging (FIREA) study. Sleep. 2020;43(7).
21.
go back to reference Li W, Ye X, Zhu D, He P. The longitudinal association between retirement and depression: a systematic review and meta-analysis. Am J Epidemiol. 2021;190(10):2220–30.CrossRefPubMed Li W, Ye X, Zhu D, He P. The longitudinal association between retirement and depression: a systematic review and meta-analysis. Am J Epidemiol. 2021;190(10):2220–30.CrossRefPubMed
22.
go back to reference Hewitt A, Howie L, Feldman S. Retirement: what will you do? A narrative inquiry of occupation-based planning for retirement: Implications for practice. Aust Occup Ther J. 2010;57(1):8–16.CrossRefPubMed Hewitt A, Howie L, Feldman S. Retirement: what will you do? A narrative inquiry of occupation-based planning for retirement: Implications for practice. Aust Occup Ther J. 2010;57(1):8–16.CrossRefPubMed
23.
go back to reference Heaven B, Brown LJ, White M, Errington L, Mathers JC, Moffatt S. Supporting well-being in retirement through meaningful social roles: systematic review of intervention studies. Milbank Q. 2013;91(2):222–87.CrossRefPubMedPubMedCentral Heaven B, Brown LJ, White M, Errington L, Mathers JC, Moffatt S. Supporting well-being in retirement through meaningful social roles: systematic review of intervention studies. Milbank Q. 2013;91(2):222–87.CrossRefPubMedPubMedCentral
24.
go back to reference Bjälkebring P, Henning G, Västfjäll D, Dickert S, Brehmer Y, Buratti S, et al. Helping out or helping yourself? Volunteering and life satisfaction across the retirement transition. Psychol Aging. 2021;36(1):119–30.CrossRefPubMed Bjälkebring P, Henning G, Västfjäll D, Dickert S, Brehmer Y, Buratti S, et al. Helping out or helping yourself? Volunteering and life satisfaction across the retirement transition. Psychol Aging. 2021;36(1):119–30.CrossRefPubMed
25.
go back to reference Missiuna CA, Pollock NA, Levac DE, Campbell WN, Whalen SDS, Bennett SM, et al. Partnering for change: an innovative school-based occupational therapy service delivery model for children with developmental coordination disorder. Can J Occup Ther. 2012;79(1):41–50.CrossRefPubMed Missiuna CA, Pollock NA, Levac DE, Campbell WN, Whalen SDS, Bennett SM, et al. Partnering for change: an innovative school-based occupational therapy service delivery model for children with developmental coordination disorder. Can J Occup Ther. 2012;79(1):41–50.CrossRefPubMed
26.
go back to reference Missiuna C, Cairney J, Pollock N, Russell D, Macdonald K, Cousins M, et al. A staged approach for identifying children with developmental coordination disorder from the population. Res Dev Disabil. 2011;32(2):549–59.CrossRefPubMed Missiuna C, Cairney J, Pollock N, Russell D, Macdonald K, Cousins M, et al. A staged approach for identifying children with developmental coordination disorder from the population. Res Dev Disabil. 2011;32(2):549–59.CrossRefPubMed
27.
go back to reference Missiuna CA, Pollock NA, Levac DE, Campbell WN, Whalen SD, Bennett SM, et al. Partnering for change: an innovative school-based occupational therapy service delivery model for children with developmental coordination disorder. Can J Occup Ther. 2012;79(1):41–50. Missiuna CA, Pollock NA, Levac DE, Campbell WN, Whalen SD, Bennett SM, et al. Partnering for change: an innovative school-based occupational therapy service delivery model for children with developmental coordination disorder. Can J Occup Ther. 2012;79(1):41–50.
28.
go back to reference Schneck CM, O’Brien SP. Assessment and treatment of educational performance. Case-Smith’s occupational therapy for children and adolescents-e-book. 2019:374. Schneck CM, O’Brien SP. Assessment and treatment of educational performance. Case-Smith’s occupational therapy for children and adolescents-e-book. 2019:374.
29.
go back to reference Marzano RJ. The handbook for the new art and science of teaching: Solution Tree Press Bloomington, IN; 2019. Marzano RJ. The handbook for the new art and science of teaching: Solution Tree Press Bloomington, IN; 2019.
35.
go back to reference Van Hartingsveldt MJ, De Vries L. Startklaar voor het schrijven! Writing Readiness Intervention Tool In Context – WRITIC-groepsprogramma. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam, lectoraat Ergotherapie – Participatie & Omgeving; 2020. Van Hartingsveldt MJ, De Vries L. Startklaar voor het schrijven! Writing Readiness Intervention Tool In Context – WRITIC-groepsprogramma. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam, lectoraat Ergotherapie – Participatie & Omgeving; 2020.
37.
go back to reference Ergotherapie Vlaanderen E. Ergotherapie op school. Toepassing van het beroepsprofiel Ergotherapie Vlaanderen. 2019. Ergotherapie Vlaanderen E. Ergotherapie op school. Toepassing van het beroepsprofiel Ergotherapie Vlaanderen. 2019.
40.
go back to reference Fingerhut P, Madill H, Darrah J, Hodge M, Warren S. Classroom-based assessment: validation for the school AMPS. Am J Occup Ther. 2002;56(2):210–3.CrossRefPubMed Fingerhut P, Madill H, Darrah J, Hodge M, Warren S. Classroom-based assessment: validation for the school AMPS. Am J Occup Ther. 2002;56(2):210–3.CrossRefPubMed
41.
go back to reference Van Duijse M, Hoogerwerf E, De Hoop A. Zorgleerling formuleert eigen hulpvraag via foto interview. Tijdschrift voor Remedial Teaching. 2011;1:14–7. Van Duijse M, Hoogerwerf E, De Hoop A. Zorgleerling formuleert eigen hulpvraag via foto interview. Tijdschrift voor Remedial Teaching. 2011;1:14–7.
42.
go back to reference Law M, Baptiste SAC, McColl MA, Polatajko HJ, Pollock N. Canadian Occupational Performance Measure (COPM). 5th ed. Ottawa: CAOT Publications ACE; 2014. Law M, Baptiste SAC, McColl MA, Polatajko HJ, Pollock N. Canadian Occupational Performance Measure (COPM). 5th ed. Ottawa: CAOT Publications ACE; 2014.
43.
go back to reference Pollock N. McMaster schrijfprotocol, NL versie. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam, uitgereikt op studiedag Kansen voor Kinderen; 2012. Pollock N. McMaster schrijfprotocol, NL versie. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam, uitgereikt op studiedag Kansen voor Kinderen; 2012.
44.
go back to reference Van Hartingsveldt MJ, De Vries L. Klaar om te schrijven? Writing Readiness Inventory Tool In Context (WRITIC) theorie – assessment – advies. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam, lectoraat Ergotherapie – Participatie & Omgeving; 2016. Van Hartingsveldt MJ, De Vries L. Klaar om te schrijven? Writing Readiness Inventory Tool In Context (WRITIC) theorie – assessment – advies. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam, lectoraat Ergotherapie – Participatie & Omgeving; 2016.
45.
go back to reference Graham F, Kennedy-Behr A, Ziviani J. Occupational performance coaching: a manual for practitioners and researchers. London: Taylor & Francis Ltd; 2020.CrossRef Graham F, Kennedy-Behr A, Ziviani J. Occupational performance coaching: a manual for practitioners and researchers. London: Taylor & Francis Ltd; 2020.CrossRef
47.
go back to reference James KH, Engelhardt L. The effects of handwriting experience on functional brain development in pre-literate children. Trends in neuroscience and education. 2012;1(1):32–42.CrossRefPubMedPubMedCentral James KH, Engelhardt L. The effects of handwriting experience on functional brain development in pre-literate children. Trends in neuroscience and education. 2012;1(1):32–42.CrossRefPubMedPubMedCentral
48.
go back to reference Hoy MM, Egan MY, Feder KP. A systematic review of interventions to improve handwriting. Can J Occup Ther. 2011;78(1):13–25.CrossRefPubMed Hoy MM, Egan MY, Feder KP. A systematic review of interventions to improve handwriting. Can J Occup Ther. 2011;78(1):13–25.CrossRefPubMed
49.
go back to reference Theunissen G, Vansteenkiste S, Sels L. Leidt de hoge vervangingsvraag van 50-plussers tot een structurele krapte op de arbeidsmarkt? Werk Focus. 2018;(3). Theunissen G, Vansteenkiste S, Sels L. Leidt de hoge vervangingsvraag van 50-plussers tot een structurele krapte op de arbeidsmarkt? Werk Focus. 2018;(3).
50.
go back to reference Stigter A, Wilthagen T. Arbeidsdeelname kan en moet fors omhoog. ESB. 2022. Stigter A, Wilthagen T. Arbeidsdeelname kan en moet fors omhoog. ESB. 2022.
51.
go back to reference Raad SE. Effecten van technologisering op de arbeidsmarkt. Kennisdocument Den Haag: SER; 2019. Raad SE. Effecten van technologisering op de arbeidsmarkt. Kennisdocument Den Haag: SER; 2019.
52.
go back to reference De Smet R, Neefs B, Vansteenkiste S, Penders I. Kwartaalbericht Vlaamse arbeidsmarkt. Augustus 2021. 2021. De Smet R, Neefs B, Vansteenkiste S, Penders I. Kwartaalbericht Vlaamse arbeidsmarkt. Augustus 2021. 2021.
53.
go back to reference Cörvers F, Goedhart R. Uitstroom van personeel uit de publieke sector: baanmobiliteit met verlies aan kwaliteit? Over Werk. 2020(1/2020):128–37. Cörvers F, Goedhart R. Uitstroom van personeel uit de publieke sector: baanmobiliteit met verlies aan kwaliteit? Over Werk. 2020(1/2020):128–37.
54.
go back to reference Beukema L. Inclusiviteit als antwoord op krapte. PW De Gids. 2019;2019(2):42–4. Beukema L. Inclusiviteit als antwoord op krapte. PW De Gids. 2019;2019(2):42–4.
58.
go back to reference VDAB Studiedienst V. Kansengroepen in Kaart. Arbeidsgehandicapten op de Vlaamse arbeidsmarkt. 2010. VDAB Studiedienst V. Kansengroepen in Kaart. Arbeidsgehandicapten op de Vlaamse arbeidsmarkt. 2010.
60.
go back to reference Van den Berg M, Post N, Hamberg-van Reenen H, Baan C, Schoemaker C. Preventie in de zorg: themarapport Volksgezondheid Toekomst Verkenning 2014. 2013. Van den Berg M, Post N, Hamberg-van Reenen H, Baan C, Schoemaker C. Preventie in de zorg: themarapport Volksgezondheid Toekomst Verkenning 2014. 2013.
67.
go back to reference Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling V. 33ste Schoolverlatersrapport – editie 2020. 2020. Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling V. 33ste Schoolverlatersrapport – editie 2020. 2020.
70.
go back to reference Fioritti A, Burns T, Hilarion P, Van Weeghel J, Cappa C, Suñol R, et al. Individual placement and support in Europe. Psychiatr Rehabil J. 2014;37(2):123–8.CrossRefPubMed Fioritti A, Burns T, Hilarion P, Van Weeghel J, Cappa C, Suñol R, et al. Individual placement and support in Europe. Psychiatr Rehabil J. 2014;37(2):123–8.CrossRefPubMed
74.
go back to reference Statbel. Maandelijkse cijfers over de arbeidsmarkt. 2022. Statbel. Maandelijkse cijfers over de arbeidsmarkt. 2022.
77.
go back to reference Nijhof WJ, Nieuwenhuis AFM. The learning potential of the workplace. Rotterdam/Taipei: Sense Publishers; 2008.CrossRef Nijhof WJ, Nieuwenhuis AFM. The learning potential of the workplace. Rotterdam/Taipei: Sense Publishers; 2008.CrossRef
81.
go back to reference Bonaccio S, Connelly CE, Gellatly IR, Jetha A, Martin Ginis KA. The participation of people with disabilities in the workplace across the employment cycle: employer concerns and research evidence. J Bus Psychol. 2020;35(2):135–58.CrossRefPubMed Bonaccio S, Connelly CE, Gellatly IR, Jetha A, Martin Ginis KA. The participation of people with disabilities in the workplace across the employment cycle: employer concerns and research evidence. J Bus Psychol. 2020;35(2):135–58.CrossRefPubMed
82.
go back to reference Mortelmans K. Minister Vandenbroucke over het Belgische Terug Naar Werk-plan: ‘Het is een win voor iedereen’. Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde. 2022;14 Februari. Mortelmans K. Minister Vandenbroucke over het Belgische Terug Naar Werk-plan: ‘Het is een win voor iedereen’. Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde. 2022;14 Februari.
Metagegevens
Titel
Leren en werken
Auteurs
Nikolaj Basselé
Jolien van den Houten, MHPE, BSc OT
Copyright
2023
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2829-1_14