01-08-2013 | Column
Leidinggeven, hoe doe je dat?
Auteur:
Arie Dijkstra
Gepubliceerd in:
Bijzijn XL
|
Uitgave 7/2013
Log in om toegang te krijgen
Extract
Hoe zorg je ervoor dat verpleegkundigen of verzorgenden in een team hun fouten melden, de juiste protocollen volgen en gemotiveerd blijven werken? En hoe zorg je ervoor dat ze die nieuwe werkmethode goed gebruiken, goed samenwerken en zich bijvoorbeeld meer richten op zelfzorgondersteuning? Door goed leiding te geven! Maar dat is geen eenvoudige taak; het is een vak apart. Met de juiste papieren kan iedereen een leidinggevende functie krijgen, maar dat wil niet zeggen dat iemand dan goed leiding kan geven. Als eerste moet de leidinggevende denken als leidinggevende. Dat betekent dat ze vooral de doelen van de afdeling of organisatie goed voor ogen heeft. Dus niet alleen denkt over ‘wat wil ik’ en ‘wat wil deze cliënt’, maar over ‘wat willen wij en kunnen wij als afdeling of organisatie’. Het gaat dan om organisatiedoelen en een bredere visie op de zorg, zoals ‘kwalitatief hoogstaande zorg leveren’ of ‘kosten beperken’ of ‘tevreden cliënten’. Soms bijten die organisatiedoelen elkaar, bijvoorbeeld als kwaliteit bieden toch meer tijd en dus geld kost. Dan mag en moet de leidinggevende keuzes kunnen maken tussen die organisatiedoelen. Om die doelen te kennen moet de leidinggevende zelf met haar manager praten en ‘stukken lezen’. …