Skip to main content
Top

2003 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Leertaak 12 Onvoorziene situaties

Auteurs : I. van Laanen, G. Burger, P. de Groot, S. Borkus

Gepubliceerd in: Kim Tuinder

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De groepsleiding heeft afgesproken om consequent dezelfde benadering toe te passen in de omgang met Kims woedebuien: haar rustig toespreken, en als dat geen effect heeft, haar vastpakken en naar haar kamer brengen. In de praktijk lukt dat echter niet altijd. Zo heeft Freek vreselijk veel moeite met Kims ‘buien’. Vanuit zijn vorige stage in de psychiatrie heeft hij ‘omgaan met agressie’ als persoonlijk leerdoel meegekregen. Freek weet goed waarom hij hier zoveel moeite mee heeft. Op de basisschool is hij een tijdlang gepest door een groepje jongens. Het waren pesterijen die regelmatig de vorm aannamen van fysieke bedreigingen. Sinds die tijd is hij doodsbang voor elke vorm van agressie. Toen Kim een week in huis woonde, is hij er getuige van geweest dat ze Anita een flinke klap gaf. Hij heeft niets gedaan en durfde het niet aan zijn collega’s te vertellen. Maar dit incident duikt nog regelmatig in zijn dromen op.Wanneer hij nu aan ziet komen dat Kim weer een woedebui krijgt, zorgt hij ervoor dat hij zogenaamd net iets in de keuken moet doen.
Metagegevens
Titel
Leertaak 12 Onvoorziene situaties
Auteurs
I. van Laanen
G. Burger
P. de Groot
S. Borkus
Copyright
2003
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-8951-3_14