Skip to main content
Top

2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk

15. Leerproblemen en leerstoornissen

Auteurs : Wied Ruijssenaars, Alexander Minnaert, Pol Ghesquière

Gepubliceerd in: Handboek klinische ontwikkelingspsychologie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Oorzakelijke condities, uitingsvormen en effectieve interventies

In onze samenleving is het belangrijk vlot te kunnen lezen en rekenen. Niet ‘automatisch’ kunnen lezen en rekenen levert aanzienlijke beperkingen op in het maatschappelijk functioneren. De belangstelling voor (ernstige) leerproblemen is dan ook terecht groot, ook vanuit het beleid dat gericht is op het verlagen van kansarmoede, het terugdringen van schooluitval en het verhogen van het uiteindelijke uitstroomniveau in het onderwijs.
Dyslexie en dyscalculie zijn de twee meest frequent beschreven en onderkende leerstoornissen. Ze komen elk voor bij 2 tot 5% van de bevolking, in driekwart van de gevallen in combinatie met elkaar. Kenmerkend voor beide problemen is het niet of zeer moeizaam geautomatiseerd raken van woordfeiten (directe woordherkenning) en rekenfeiten (directe beschikking over basale uitkomsten), ook wel benoemd als declaratieve kennis. Problemen met feitenkennis wreken zich in het uitvoeren van meer complexe procedures, zoals het begrijpend lezen of het oplossen van rekenvraagstukken. Cognitief- en neurowetenschappelijk onderzoek geeft meer en meer inzicht in oorzakelijke condities, in uitingsvormen en in effectieve interventies. Dit hoofdstuk vat de huidige stand van zaken in wetenschappelijke kennis samen, geordend aan de hand van een transactioneel ontwikkelingsmodel. Voor de praktijk van diagnostiek en behandeling levert deze ordening bruikbare handvatten.
Literatuur
go back to reference Ahmed, W., Minnaert, A., Kuyper, H., & Werf, G. van der (2012). Reciprocal relationships between math self-concept and math anxiety. Learning and Individual Differences, 22(3), 385–389.CrossRef Ahmed, W., Minnaert, A., Kuyper, H., & Werf, G. van der (2012). Reciprocal relationships between math self-concept and math anxiety. Learning and Individual Differences, 22(3), 385–389.CrossRef
go back to reference APA / American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, DSM-IV-TR, 4th edition. Washington, D.C.: Author. APA / American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, DSM-IV-TR, 4th edition. Washington, D.C.: Author.
go back to reference APA / American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th Edition: DSM-5. Arlington, VA: Author. APA / American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th Edition: DSM-5. Arlington, VA: Author.
go back to reference Baddeley, A.D. (2000). The episodic buffer: a new component of working memory? Trends in Cognitive Sciences, 4(11), 417–423.PubMedCrossRef Baddeley, A.D. (2000). The episodic buffer: a new component of working memory? Trends in Cognitive Sciences, 4(11), 417–423.PubMedCrossRef
go back to reference Blomert, L. (2005). Dyslexie in Nederland. Theorie, praktijk en beleid. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds. Blomert, L. (2005). Dyslexie in Nederland. Theorie, praktijk en beleid. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds.
go back to reference Blomert, L. (2006). Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling. Den Haag: College voor Zorgverzekeringen (CVZ project nr. 608/001/2005). Blomert, L. (2006). Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling. Den Haag: College voor Zorgverzekeringen (CVZ project nr. 608/001/2005).
go back to reference Boets, B., Op de Beeck, H., Vandermosten, M., Scott, S., Gillebert, C., Mantini, D., Bulthé, J., Sunaert, S., Wouters, J., & Ghesquière, P. (2013). Intact but less accessible phonetic representations in adults with dyslexia. Science, 342, 1251–1254.PubMedPubMedCentralCrossRef Boets, B., Op de Beeck, H., Vandermosten, M., Scott, S., Gillebert, C., Mantini, D., Bulthé, J., Sunaert, S., Wouters, J., & Ghesquière, P. (2013). Intact but less accessible phonetic representations in adults with dyslexia. Science, 342, 1251–1254.PubMedPubMedCentralCrossRef
go back to reference Boets, B., Vandermosten, M., Poelmans, H., Luts, H., Wouters, J., & Ghesquière, P. (2011). Preschool impairments in auditory processing and speech perception uniquely predict future reading problems. Research in Developmental Disabilities, 32(2), 560–570.PubMedCrossRef Boets, B., Vandermosten, M., Poelmans, H., Luts, H., Wouters, J., & Ghesquière, P. (2011). Preschool impairments in auditory processing and speech perception uniquely predict future reading problems. Research in Developmental Disabilities, 32(2), 560–570.PubMedCrossRef
go back to reference Boets, B., Wouters, J., & Ghesquière, P. (2007). Dyslexie als algemeen magnocellulair deficit!? Resultaten van een longitudinale studie. Logopedie. Informatiemedium van de Vlaamse Vereniging voor Logopedisten, 20(5), 19–33. Boets, B., Wouters, J., & Ghesquière, P. (2007). Dyslexie als algemeen magnocellulair deficit!? Resultaten van een longitudinale studie. Logopedie. Informatiemedium van de Vlaamse Vereniging voor Logopedisten, 20(5), 19–33.
go back to reference Bulthé, J., De Smedt, B., & Op de Beeck, H. (2013). Format-dependent representations of symbolic and non-symbolic numbers in the human cortex as revealed by multi-voxel pattern analyses. NeuroImage [doi: 10.1016/j.neuroimage.2013.10.049. Epub ahead of print]. Bulthé, J., De Smedt, B., & Op de Beeck, H. (2013). Format-dependent representations of symbolic and non-symbolic numbers in the human cortex as revealed by multi-voxel pattern analyses. NeuroImage [doi: 10.1016/j.neuroimage.2013.10.049. Epub ahead of print].
go back to reference De Boer, A.A., Pijl, S.J., & Minnaert, A.E.M.G. (2011). Regular primary school teachers’ attitudes towards inclusive education: a review of the literature. International Journal of Inclusive Education, 15(3), 331–351.CrossRef De Boer, A.A., Pijl, S.J., & Minnaert, A.E.M.G. (2011). Regular primary school teachers’ attitudes towards inclusive education: a review of the literature. International Journal of Inclusive Education, 15(3), 331–351.CrossRef
go back to reference De Boer, A. A., Pijl, S.J., & Minnaert, A.E.M.G. (2012). Students’ attitudes towards peers with special needs: A review of the literature. International Journal of Disability, Development and Education, 59(4), 379–392.CrossRef De Boer, A. A., Pijl, S.J., & Minnaert, A.E.M.G. (2012). Students’ attitudes towards peers with special needs: A review of the literature. International Journal of Disability, Development and Education, 59(4), 379–392.CrossRef
go back to reference De Bruyn, E.E.J., Ruijssenaars, A.J.J.M., Pameijer, N.K., & Aarle, E.J.M. van (2003). De diagnostische cyclus. Een praktijkleer. Leuven/Voorburg: Acco. De Bruyn, E.E.J., Ruijssenaars, A.J.J.M., Pameijer, N.K., & Aarle, E.J.M. van (2003). De diagnostische cyclus. Een praktijkleer. Leuven/Voorburg: Acco.
go back to reference Dehaene, S., Molko, N., Cohen, L., & Wilson, A.J. (2004). Arithmetic and the brain. Current Opinion in Neurobiology, 14, 218–224.PubMedCrossRef Dehaene, S., Molko, N., Cohen, L., & Wilson, A.J. (2004). Arithmetic and the brain. Current Opinion in Neurobiology, 14, 218–224.PubMedCrossRef
go back to reference Elbaum, B., & Vaughn, S. (2003). Self-concept and students with learning disabilities. In H.L. Swanson, K.R. Harris, & S. Graham (eds.), Handbook of learning disabilities (pp. 229–241). New York: The Guilford Press. Elbaum, B., & Vaughn, S. (2003). Self-concept and students with learning disabilities. In H.L. Swanson, K.R. Harris, & S. Graham (eds.), Handbook of learning disabilities (pp. 229–241). New York: The Guilford Press.
go back to reference Gersten, R., Chard, D. J., Jayanthi, M., Baker, S. K., Morphy, P., & Flojo, J. (2009). Mathematics Instruction for Students with Learning Disabilities: A Meta-Analysis of Instructional Components. Review of Educational Research, 79(3), 1202–1242.CrossRef Gersten, R., Chard, D. J., Jayanthi, M., Baker, S. K., Morphy, P., & Flojo, J. (2009). Mathematics Instruction for Students with Learning Disabilities: A Meta-Analysis of Instructional Components. Review of Educational Research, 79(3), 1202–1242.CrossRef
go back to reference Gezondheidsraad: Commissie Dyslexie (1995). Dyslexie: afbakening en behandeling. Publicatienr. 1995/15. Den Haag: Gezondheidsraad. Gezondheidsraad: Commissie Dyslexie (1995). Dyslexie: afbakening en behandeling. Publicatienr. 1995/15. Den Haag: Gezondheidsraad.
go back to reference Ghesquière, P., & Ruijssenaars, A.J.J.M. (1994). Dyslexie en rekenproblemen. Verschillende benaderingen van de relatie tussen taal- en rekenproblemen. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 33, 411–420. Ghesquière, P., & Ruijssenaars, A.J.J.M. (1994). Dyslexie en rekenproblemen. Verschillende benaderingen van de relatie tussen taal- en rekenproblemen. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 33, 411–420.
go back to reference Ghesquière, P., & Ruijssenaars, A.J.J.M. (2005). Kinderen en jongeren met een leerstoornis. In H. Grietens, J. Vanderfaeillie, W. Hellinckx & W. Ruijssenaars (red.), Handboek Orthopedagogische hulpverlening 1 (pp. 65-90). Leuven: Acco. Ghesquière, P., & Ruijssenaars, A.J.J.M. (2005). Kinderen en jongeren met een leerstoornis. In H. Grietens, J. Vanderfaeillie, W. Hellinckx & W. Ruijssenaars (red.), Handboek Orthopedagogische hulpverlening 1 (pp. 65-90). Leuven: Acco.
go back to reference Harvey, B.M., Klein, B.P., Petridou, N., & Dumoulin, S.O. (2013). Topographic representation of numerosity in the human parietal cortex. Science, 341, 1123–1126.PubMedCrossRef Harvey, B.M., Klein, B.P., Petridou, N.,   & Dumoulin, S.O. (2013). Topographic representation of numerosity in the human parietal cortex. Science, 341, 1123–1126.PubMedCrossRef
go back to reference Hellendoorn, J., & Ruijssenaars, A.J.J.M. (2000). Personal experiences and adjustment of Dutch adults with dyslexia. Remedial and Special Education, 21, 227–240.CrossRef Hellendoorn, J., & Ruijssenaars, A.J.J.M. (2000). Personal experiences and adjustment of Dutch adults with dyslexia. Remedial and Special Education, 21, 227–240.CrossRef
go back to reference Hellinckx, W., & Ghesquière, P. (1999). Als leren pijn doet … Opvoeden van kinderen met een leerstoornis. Leuven/Amersfoort: Acco. Hellinckx, W., & Ghesquière, P. (1999). Als leren pijn doet … Opvoeden van kinderen met een leerstoornis. Leuven/Amersfoort: Acco.
go back to reference Henneman, K., Kleijnen, R., & Smits, A. (2004a). Protocol Dyslexie Voortgezet Onderwijs. Deel 1- Achtergronden, beleid en implementatie. ’s-Hertogenbosch: KPC Groep/Nijmegen: Expertisecentrum Nederlands/Tilburg: Werkverband Opleidingen Speciaal Onderwijs. Henneman, K., Kleijnen, R., & Smits, A. (2004a). Protocol Dyslexie Voortgezet Onderwijs. Deel 1- Achtergronden, beleid en implementatie. ’s-Hertogenbosch: KPC Groep/Nijmegen: Expertisecentrum Nederlands/Tilburg: Werkverband Opleidingen Speciaal Onderwijs.
go back to reference Henneman, K., Kleijnen, R., & Smits, A. (2004b). Protocol Dyslexie Voortgezet Onderwijs. Deel 2 - Signalering, diagnose en begeleiding. ’s-Hertogenbosch: KPC Groep/Nijmegen: Expertisecentrum Nederlands/Tilburg: Werkverband Opleidingen Speciaal Onderwijs. Henneman, K., Kleijnen, R., & Smits, A. (2004b). Protocol Dyslexie Voortgezet Onderwijs. Deel 2 - Signalering, diagnose en begeleiding. ’s-Hertogenbosch: KPC Groep/Nijmegen: Expertisecentrum Nederlands/Tilburg: Werkverband Opleidingen Speciaal Onderwijs.
go back to reference Kleijnen, R., & Loerts, M. (2006). Protocol Dyslexie Hoger Onderwijs. Antwerpen/Apeldoorn: Garant. Kleijnen, R., & Loerts, M. (2006). Protocol Dyslexie Hoger Onderwijs. Antwerpen/Apeldoorn: Garant.
go back to reference Kroesbergen, E.H., & Luit, J.E.H. van (2003). Mathematics interventions for children with special educational needs: a meta-analysis. Remedial & Special Education, 24, 97–114.CrossRef Kroesbergen, E.H., & Luit, J.E.H. van (2003). Mathematics interventions for children with special educational needs: a meta-analysis. Remedial & Special Education, 24, 97–114.CrossRef
go back to reference Lyytinen, H., Ahonen. T., Eklund, K., Guttorm, T., Kulju, P., Laakso, M-L., Leiwo, M., Leppänen, P., Lyytinen, P., Poikkeus, A.-M., Richardson, U., Torppa, M., & Viholainen, H. (2004). Early Development of Children at Familial Risk for Dyslexia - Follow-up from Birth to School Age. Dyslexia, 10(3), 146–178.PubMedCrossRef Lyytinen, H., Ahonen. T., Eklund, K., Guttorm, T., Kulju, P., Laakso, M-L., Leiwo, M., Leppänen, P., Lyytinen, P., Poikkeus, A.-M., Richardson, U., Torppa, M., & Viholainen, H. (2004). Early Development of Children at Familial Risk for Dyslexia - Follow-up from Birth to School Age. Dyslexia, 10(3), 146–178.PubMedCrossRef
go back to reference Minnaert, A.E.M.G. (2005). Maakt het verschil? Over onderwijskundige en orthopedagogische zorg voor leerlingen in het onderwijs. In E.J. Knorth, A.E.M.G. Minnaert & A.J.J.M. Ruijssenaars (red.), Verschillen onderscheiden. Orthopedagogische hulpverlening en begeleiding bij problematische opvoedings- en onderwijsleersituaties (pp. 43–62). Utrecht: Agiel. Minnaert, A.E.M.G. (2005). Maakt het verschil? Over onderwijskundige en orthopedagogische zorg voor leerlingen in het onderwijs. In E.J. Knorth, A.E.M.G. Minnaert & A.J.J.M. Ruijssenaars (red.), Verschillen onderscheiden. Orthopedagogische hulpverlening en begeleiding bij problematische opvoedings- en onderwijsleersituaties (pp. 43–62). Utrecht: Agiel.
go back to reference Minnaert, A. (2013). Goals are motivational researchers’ best friend, but to what extent are achievement goals and achievement goal orientations also the best friend of educational outcomes? International Journal of Educational Research, 61, 85–89.CrossRef Minnaert, A. (2013). Goals are motivational researchers’ best friend, but to what extent are achievement goals and achievement goal orientations also the best friend of educational outcomes? International Journal of Educational Research, 61, 85–89.CrossRef
go back to reference Minnaert, A., & Vermunt, J.D. (2006). 25 jaar Onderwijspsychologie in Nederland en Vlaanderen in de periode 1980 tot 2005: trends, pendels en grensverleggers. Pedagogische Studiën, 83, 260–277. Minnaert, A., & Vermunt, J.D. (2006). 25 jaar Onderwijspsychologie in Nederland en Vlaanderen in de periode 1980 tot 2005: trends, pendels en grensverleggers. Pedagogische Studiën, 83, 260–277.
go back to reference Pennington, B.F. (2002). The development of psychopathology. Nature and nurture. New York: The Guilford Press. Pennington, B.F. (2002). The development of psychopathology. Nature and nurture. New York: The Guilford Press.
go back to reference Ruijssenaars, A.J.J.M. (2001/2004). Leerproblemen en leerstoornissen. Remedial teaching en behandeling. Hulpschema’s voor opleiding en praktijk. Rotterdam: Lemniscaat. Ruijssenaars, A.J.J.M. (2001/2004). Leerproblemen en leerstoornissen. Remedial teaching en behandeling. Hulpschema’s voor opleiding en praktijk. Rotterdam: Lemniscaat.
go back to reference Ruijssenaars, A.J.J.M., Luit, J.E.H. van, & Lieshout, E.C.D.M. van (2004). Rekenproblemen en dyscalculie. Theorie, onderzoek, diagnostiek en behandeling. Rotterdam: Lemniscaat. Ruijssenaars, A.J.J.M., Luit, J.E.H. van, & Lieshout, E.C.D.M. van (2004). Rekenproblemen en dyscalculie. Theorie, onderzoek, diagnostiek en behandeling. Rotterdam: Lemniscaat.
go back to reference Rutter, M., & Taylor, E. (2002). Child and adolescent psychiatry, 4th edition. Oxford: Blackwell Publishing. Rutter, M., & Taylor, E. (2002). Child and adolescent psychiatry, 4th edition. Oxford: Blackwell Publishing.
go back to reference Struiksma, C., & Bakker, M. (2006). Effectiviteit van dyslexiebehandelingen in de Leeskliniek van het Pedologisch Instituut Rotterdam. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 45, 3–14. Struiksma, C., & Bakker, M. (2006). Effectiviteit van dyslexiebehandelingen in de Leeskliniek van het Pedologisch Instituut Rotterdam. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 45, 3–14.
go back to reference Swanson, H.L., & Zheng, X. (2013). Memory difficulties in children and adults with learning disabilities. In H.L. Swanson, K.R. Harris & S. Graham (eds.), Handbook of learning disabilities (2nd ed.) (pp. 214–238). New York: The Guilford Press. Swanson, H.L., & Zheng, X. (2013). Memory difficulties in children and adults with learning disabilities. In H.L. Swanson, K.R. Harris & S. Graham (eds.), Handbook of learning disabilities (2nd ed.) (pp. 214–238). New York: The Guilford Press.
go back to reference Toll, S. (2013). A journey towards mathematics. Effects of remedial education on early numeracy. Utrecht: Universiteit Utrecht (academisch proefschrift). Toll, S. (2013). A journey towards mathematics. Effects of remedial education on early numeracy. Utrecht: Universiteit Utrecht (academisch proefschrift).
go back to reference Vanbinst, K., Ghesquière, P., & De Smedt, B. (2012). Numerical Magnitude Representations and Individual Differences in Children’s Arithmetic Strategy Use. Mind, Brain, and Education, 6(3), 129–136.CrossRef Vanbinst, K., Ghesquière, P., & De Smedt, B. (2012). Numerical Magnitude Representations and Individual Differences in Children’s Arithmetic Strategy Use. Mind, Brain, and Education, 6(3), 129–136.CrossRef
go back to reference Van Bon, W.H.J. (1993). Spellingproblemen: theorie en praktijk. Rotterdam: Lemniscaat. Van Bon, W.H.J. (1993). Spellingproblemen: theorie en praktijk. Rotterdam: Lemniscaat.
go back to reference Van den Broeck, W. (2002). Dyslexie: naar een wetenschappelijk verantwoorde definitie. In A.J.J.M. Ruijssenaars & P. Ghesquière (red.), Dyslexie en dyscalculie: ernstige problemen in het leren lezen en rekenen. Recente ontwikkelingen in onderkenning en aanpak (pp. 13-22). Leuven/Leusden: Acco. Van den Broeck, W. (2002). Dyslexie: naar een wetenschappelijk verantwoorde definitie. In A.J.J.M. Ruijssenaars & P. Ghesquière (red.), Dyslexie en dyscalculie: ernstige problemen in het leren lezen en rekenen. Recente ontwikkelingen in onderkenning en aanpak (pp. 13-22). Leuven/Leusden: Acco.
go back to reference Van der Leij, A. (2003). Leesproblemen en dyslexie. Rotterdam: Lemniscaat. Van der Leij, A. (2003). Leesproblemen en dyslexie. Rotterdam: Lemniscaat.
go back to reference Van der Leij, A. (2006). Dyslexie: vergelijking van behandelingsstudies. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 45, 313–338. Van der Leij, A. (2006). Dyslexie: vergelijking van behandelingsstudies. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 45, 313–338.
go back to reference Van der Leij, A., Van Zuijen, T., De Jong, P., Maurits, N., & Maassen, B. (2013). Precursors of developmental dyslexia: an overview of the longitudinal dutch dyslexia programme study. Dyslexia, 19, 191–213.PubMedCrossRef Van der Leij, A., Van Zuijen, T., De Jong, P., Maurits, N., &  Maassen, B. (2013). Precursors of developmental dyslexia: an overview of the longitudinal dutch dyslexia programme study. Dyslexia, 19, 191–213.PubMedCrossRef
go back to reference Vandermosten, M., Boets, B., Poelmans, H., Sunaert, S., Wouters, J., & Ghesquière, P. (2012). A tractography study in dyslexia: neuroanatomic correlates of orthographic, phonological and speech processing. Brain, 135(3), 935–948.PubMedCrossRef Vandermosten, M., Boets, B., Poelmans, H., Sunaert, S., Wouters, J., & Ghesquière, P. (2012). A tractography study in dyslexia: neuroanatomic correlates of orthographic, phonological and speech processing. Brain, 135(3), 935–948.PubMedCrossRef
go back to reference Vandermosten, M., Poelmans, H., Sunaert, S., Ghesquière, P., & Wouters, J. (2013). White matter lateralization and interhemispheric coherence to auditory modulations in normal reading and dyslexic adults. Neuropsychologia, 51(11), 2087–2099.PubMedCrossRef Vandermosten, M., Poelmans, H., Sunaert, S., Ghesquière, P., & Wouters, J. (2013). White matter lateralization and interhemispheric coherence to auditory modulations in normal reading and dyslexic adults. Neuropsychologia, 51(11), 2087–2099.PubMedCrossRef
go back to reference Vandewalle, E., Boets, B., Ghesquière, P., & Zink, I. (2009). Welke kinderen met SLI ontwikkelen lees- en spellingproblemen? Logopedie. Informatiemedium van de Vlaamse Vereniging voor Logopedisten, 22(2), 23–32. Vandewalle, E., Boets, B., Ghesquière, P., & Zink, I. (2009). Welke kinderen met SLI ontwikkelen lees- en spellingproblemen? Logopedie. Informatiemedium van de Vlaamse Vereniging voor Logopedisten, 22(2), 23–32.
go back to reference Van Groenestijn, M., Borghouts, C., & Janssen, C. (2011). Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie (ERWD; BaO/SBO/SO). Assen: Van Gorcum. Van Groenestijn, M., Borghouts, C., & Janssen, C. (2011). Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie (ERWD; BaO/SBO/SO). Assen: Van Gorcum.
go back to reference Van Groenestijn, M., Van Dijken, G., & Janson, D. (2012). Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie (ERWD; VO/VSO). Assen: Van Gorcum. Van Groenestijn, M., Van Dijken, G., & Janson, D. (2012). Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie (ERWD; VO/VSO). Assen: Van Gorcum.
go back to reference Van Lieshout, E.C.D.M. (2001). Ontwikkelingen in de behandeling van leerproblemen: aandacht voor aanpakken en vasthouden. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 40, 5–19. Van Lieshout, E.C.D.M. (2001). Ontwikkelingen in de behandeling van leerproblemen: aandacht voor aanpakken en vasthouden. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 40, 5–19.
go back to reference Van Lieshout, E.C.D.M. (2006). Rekenstoornissen en dyscalculie: enkele non-specifieke cognitieve verklaringen. In M. Dolk & M. van Groenestijn (red.), Dyscalculie in discussie (pp. 6-15). Assen: Van Gorcum. Van Lieshout, E.C.D.M. (2006). Rekenstoornissen en dyscalculie: enkele non-specifieke cognitieve verklaringen. In M. Dolk & M. van Groenestijn (red.), Dyscalculie in discussie (pp. 6-15). Assen: Van Gorcum.
go back to reference Van Lieshout, E.C.D.M., & Speyer, G. (2003). Samenhang tussen reken- en leesproblemen. In M. Meerum Terwogt & H.J. Schulze (red.), Kijk op emoties. Theorie en praktijk in ontwikkeling en opvoeding (pp.153-163). Amsterdam: SWP. Van Lieshout, E.C.D.M., & Speyer, G. (2003). Samenhang tussen reken- en leesproblemen. In M. Meerum Terwogt & H.J. Schulze (red.), Kijk op emoties. Theorie en praktijk in ontwikkeling en opvoeding (pp.153-163). Amsterdam: SWP.
go back to reference Van Luit, J.E.H., Bloemert, J., Ganzinga, E.G., & Mönch, M.E. (2012). Protocol voor Gedragskundigen. Doetinchem: Graviant. Van Luit, J.E.H., Bloemert, J., Ganzinga, E.G., & Mönch, M.E. (2012). Protocol voor Gedragskundigen. Doetinchem: Graviant.
go back to reference Wentink, H., & Verhoeven, L. (2001). Protocol Leesproblemen en Dyslexie. Nijmegen: Expertisecentrum Nederlands. Wentink, H., & Verhoeven, L. (2001). Protocol Leesproblemen en Dyslexie. Nijmegen: Expertisecentrum Nederlands.
go back to reference Wentink, H., & Verhoeven, L. (2004). Protocol Leesproblemen en Dyslexie voor groep 5-8. Nijmegen: Expertisecentrum Nederlands. Wentink, H., & Verhoeven, L. (2004). Protocol Leesproblemen en Dyslexie voor groep 5-8. Nijmegen: Expertisecentrum Nederlands.
go back to reference World Health Organization (WHO) (1999). ICIDH-2: Internationale Classificatie van Stoornissen, Activiteiten en Participatie. Een handleiding voor de Dimensies Gehandicapt-zijn en Gezondheid. Bilthoven: WHO-Colloborating Centre voor de ICIDH. World Health Organization (WHO) (1999). ICIDH-2: Internationale Classificatie van Stoornissen, Activiteiten en Participatie. Een handleiding voor de Dimensies Gehandicapt-zijn en Gezondheid. Bilthoven: WHO-Colloborating Centre voor de ICIDH.
go back to reference Braams, T. (2002). Dyslexie: een complex taalprobleem. Vierde, herziene druk. Amsterdam: Boom. Braams, T. (2002). Dyslexie: een complex taalprobleem. Vierde, herziene druk. Amsterdam: Boom.
go back to reference Geary, D.C., & Hoard, M.K. (2004). Numerical and arithmetical deficits in learning-disabled children: Relation to dyscalculia and dyslexia. Aphasiology, 15, 636–647. Geary, D.C., & Hoard, M.K. (2004). Numerical and arithmetical deficits in learning-disabled children: Relation to dyscalculia and dyslexia. Aphasiology, 15, 636–647.
go back to reference Ruijssenaars, A.J.J.M., Luit, J.E.H. van, & Lieshout, E.C.D.M. van (2004). Rekenproblemen en dyscalculie. Theorie, onderzoek, diagnostiek en behandeling. Rotterdam: Lemniscaat. Ruijssenaars, A.J.J.M., Luit, J.E.H. van, & Lieshout, E.C.D.M. van (2004). Rekenproblemen en dyscalculie. Theorie, onderzoek, diagnostiek en behandeling. Rotterdam: Lemniscaat.
go back to reference Shaywitz, S.E. (2005). Hulpgids Dyslexie. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds. Shaywitz, S.E. (2005). Hulpgids Dyslexie. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds.
Metagegevens
Titel
Leerproblemen en leerstoornissen
Auteurs
Wied Ruijssenaars
Alexander Minnaert
Pol Ghesquière
Copyright
2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0495-0_15