Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Jeugdbeleid 4/2015

27-10-2015

Leermeester, leer je leerling het ambacht

Auteur: Olga van Keulen, MSc

Gepubliceerd in: Jeugdbeleid | Uitgave 4/2015

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Voor net afgestudeerde sociaal werkers zijn startersbanen dun gezaaid, begeleiding voor hen is geen gemeengoed en het perspectief in functieontwikkeling ontbreekt.
Tegelijkertijd zijn er veranderingen in het veld: het sociale domein is gedecentraliseerd, er is een verschuiving in het beroepsbeeld en de verantwoordelijkheid van de individuele medewerker, en er worden andere competenties en vaardigheden verwacht.
In dit artikel roep ik op tot een praktische oplossing om net afgestudeerden te ondersteunen bij het bekwamen van de sociale ambacht: het leermeesterschap.
Literatuur
go back to reference Berger, M., Kleine, K., < Zwikker, N. (2012). Professionalisering van jeugdprofessionals: leven lang leren. In M. Berk, A. Hoogenboom, M. de Kleermaker < K. Verhaar (red.). De Jeugdprofessional in ontwikkeling. Deventer: Wolters Kluwer. pag. 223–236. Berger, M., Kleine, K., < Zwikker, N. (2012). Professionalisering van jeugdprofessionals: leven lang leren. In M. Berk, A. Hoogenboom, M. de Kleermaker < K. Verhaar (red.). De Jeugdprofessional in ontwikkeling. Deventer: Wolters Kluwer. pag. 223–236.
go back to reference Bowles, C., < Candela, L. (2005). First job experiences of recent rn graduates: Improving the work environment. JONA: Journal of Nursing Administration, 35(3), 130–137.CrossRef Bowles, C., < Candela, L. (2005). First job experiences of recent rn graduates: Improving the work environment. JONA: Journal of Nursing Administration, 35(3), 130–137.CrossRef
go back to reference Cromwell, S. E., < Kolb, J. A. (2004). An examination of work-environment support factors affecting transfer of supervisory skills training to the workplace. Human Resource Development Quarterly, 15(4), 449–471.CrossRef Cromwell, S. E., < Kolb, J. A. (2004). An examination of work-environment support factors affecting transfer of supervisory skills training to the workplace. Human Resource Development Quarterly, 15(4), 449–471.CrossRef
go back to reference Davis, O. C., < Nakamura, J. (2010). A proposed model for an optimal mentoring environment for medical residents: A literature review. Academic Medicine, 85(9), 1060–1066.CrossRef Davis, O. C., < Nakamura, J. (2010). A proposed model for an optimal mentoring environment for medical residents: A literature review. Academic Medicine, 85(9), 1060–1066.CrossRef
go back to reference Hom, E. M. (2003). Coaching and mentoring new graduates entering perinatal nursing practice. Journal of Perinatal and Neonatal Nursing, 17(1), 35–49.CrossRef Hom, E. M. (2003). Coaching and mentoring new graduates entering perinatal nursing practice. Journal of Perinatal and Neonatal Nursing, 17(1), 35–49.CrossRef
go back to reference Liefhebber, S., Radema D., < Arensbergen, C. van (2010). Werkervaring in welzijn en jeugdhulpverlening: Antwoord op het gebrek aan aansluiting tussen onderwijs en praktijk. Utrecht: Movisie. Liefhebber, S., Radema D., < Arensbergen, C. van (2010). Werkervaring in welzijn en jeugdhulpverlening: Antwoord op het gebrek aan aansluiting tussen onderwijs en praktijk. Utrecht: Movisie.
go back to reference Smit, C. (2002). Stages of concern. In M. Rondeel < S. Wagenaar (red.). Kennis maken, leren in gezelschap. Schiedam: Scriptum. pag. 166–192. Smit, C. (2002). Stages of concern. In M. Rondeel < S. Wagenaar (red.). Kennis maken, leren in gezelschap. Schiedam: Scriptum. pag. 166–192.
go back to reference Wright, C. A., < Wright, S. D. (1987). The role of mentors in the career development of young professionals. National Council on Family Relations, 36(2), 204–208.CrossRef Wright, C. A., < Wright, S. D. (1987). The role of mentors in the career development of young professionals. National Council on Family Relations, 36(2), 204–208.CrossRef
Metagegevens
Titel
Leermeester, leer je leerling het ambacht
Auteur
Olga van Keulen, MSc
Publicatiedatum
27-10-2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Jeugdbeleid / Uitgave 4/2015
Print ISSN: 1873-9482
Elektronisch ISSN: 1876-6056
DOI
https://doi.org/10.1007/s12451-015-0099-x

Andere artikelen Uitgave 4/2015

Jeugdbeleid 4/2015 Naar de uitgave