Skip to main content
Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

20. Learning histories

Auteurs : H. Schalkwijk, MA, K. D. Martini, MSc, Prof. dr. G. A. C. Smid, P. C. B. Lalleman, PhD RN

Gepubliceerd in: Onderzoek langs de meetlat

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De learning history is een actiegeoriënteerde onderzoeksmethode afkomstig van MIT, Society of Organizational Learning. Deze methode helpt organisaties hun collectieve geheugen te organiseren, en zo beter te leren van in het verleden gemaakte fouten en behaalde successen. Met deze successen en fouten, ook wel remarkable findings genoemd wordt een ‘learning history’ opgesteld. Deze komt tot stand aan de hand van interviews met betrokkenen uit alle lagen van de organisatie. Met de informatie uit de interviews genereren de onderzoekers met alle participanten een eindproduct in de vorm van een ‘verhaal’, de learning history. Met de learning history kunnen organisaties leren van het verleden. Het is de kracht van de learning history dat elke participant zijn of haar kant van het verhaal herkent in de tekst, zich gehoord voelt, en ook begrijpt hoe anderen tot bepaalde inzichten zijn gekomen.
Literatuur
1.
go back to reference Smid G, Busato V, Van der Zouwen T, Halbertsma L, Den Boer G. Learning histories in leer- en veranderingstrajecten: geschiedenis maken vanuit hart voor de zaak. M&O. 2006;60:85–97. Smid G, Busato V, Van der Zouwen T, Halbertsma L, Den Boer G. Learning histories in leer- en veranderingstrajecten: geschiedenis maken vanuit hart voor de zaak. M&O. 2006;60:85–97.
2.
go back to reference Roth GL, Kleiner A. Learning about organizational learning: creating a learning history. MIT Center for Organizational Learning, Sloan School of Management. Working Paper. Cambridge: MA; 1995. Roth GL, Kleiner A. Learning about organizational learning: creating a learning history. MIT Center for Organizational Learning, Sloan School of Management. Working Paper. Cambridge: MA; 1995.
3.
go back to reference Gearty M, Bradbury-Huang H, Reason P. Learning history in an open system: creating histories for sustainable futures. Manag Learn. 2013;46:44–66.CrossRef Gearty M, Bradbury-Huang H, Reason P. Learning history in an open system: creating histories for sustainable futures. Manag Learn. 2013;46:44–66.CrossRef
4.
go back to reference Lyman B, Moore C. The learning history: a research method to advance the science and practice of organizational learning in healthcare. J Adv Nurs. 2019;75(2):472–81.CrossRef Lyman B, Moore C. The learning history: a research method to advance the science and practice of organizational learning in healthcare. J Adv Nurs. 2019;75(2):472–81.CrossRef
5.
go back to reference Kleinsmann M, Sarri T, Melles M. Learning histories as an ethnographic method for designing teamwork in healthcare. Codesign. 2020;16:152–70.CrossRef Kleinsmann M, Sarri T, Melles M. Learning histories as an ethnographic method for designing teamwork in healthcare. Codesign. 2020;16:152–70.CrossRef
Metagegevens
Titel
Learning histories
Auteurs
H. Schalkwijk, MA
K. D. Martini, MSc
Prof. dr. G. A. C. Smid
P. C. B. Lalleman, PhD RN
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2600-6_20