Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-01-2011 | Original Article | Uitgave 1/2011

Psychological Research 1/2011

Learning at any rate: action–effect learning for stimulus-based actions

Tijdschrift:
Psychological Research > Uitgave 1/2011
Auteurs:
Roland Pfister, Andrea Kiesel, Joachim Hoffmann

Abstract

Recent studies reported converging evidence for action–effect associations if participants adopted an intention-based action control mode in free choice conditions, whereas no evidence for action–effect associations was found when participants adopted a stimulus-based mode in forced choice conditions. However, it is not yet clear whether action control modes moderate acquisition or usage of action–effect associations. In the present experiment, two groups of participants underwent an acquisition phase consisting of either free or forced choice key presses that produced irrelevant, but contingent effect tones. In a subsequent test phase, participants freely chose the key to press after former effect tones were presented. A reliable consistency effect resulted for both the groups, i.e. participants preferred the key that produced the irrelevant tone in the preceding acquisition phase. In combination with prior findings, this consistency effect suggests that usage, but not acquisition of action–effect associations depends on an intention-based action control mode.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2011

Psychological Research 1/2011 Naar de uitgave

Editorial

Editorial