Skip to main content
Top

2016 | OriginalPaper | Hoofdstuk

8. Lean en tijdsparend werken

Auteur : Gabriëlle Verbeek

Gepubliceerd in: Tijd voor zorg, zorg voor tijd

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk staat een basis voor ‘Lean’ en ‘tijdsparend’ werken. Hoe kun je omgaan met overhead en indirecte tijd? Kunnen we méér tijd vrijmaken voor de zorg bij cliënten? Op welke praktische manieren kun je dit doen? De principes van Lean en tijdsparend werken worden beschreven. Zorgprocessen kunnen volgens ‘push’ en ‘pull’ plaatsvinden. Door veel meer te werken vanuit de vraag en behoefte van de eindklant kan het werkproces worden opgeschoond. Hulpmiddelen zijn Tijdmetingen, 5S-model, visueel management, nieuwe communicatievormen als ‘Keek op de Week’ en het aanpakken van tijdvreters en overbodige zorg.
Metagegevens
Titel
Lean en tijdsparend werken
Auteur
Gabriëlle Verbeek
Copyright
2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1280-1_8