Skip to main content
main-content

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-04-2013 | Original Article | Uitgave 2/2013

Child Psychiatry & Human Development 2/2013

Latent Personality Profiles and the Relations with Psychopathology and Psychopathic Traits in Detained Adolescents

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 2/2013
Auteurs:
Mieke Decuyper, Olivier F. Colins, Barbara De Clercq, Robert Vermeiren, Eric Broekaert, Patricia Bijttebier, Annelore Roose, Filip De Fruyt

Abstract

The present study constructed empirically derived subtypes of adolescent offenders based on general traits and examined their associations with psychopathology and psychopathic traits. The sample included 342 detained minors (172 boys and 170 girls; mean age 15.85 years, SD = 1.07) recruited in various Youth Detention Centers across the Flemish part of Belgium. All adolescents provided self-reports on the quick big five, the youth self report, and the youth psychopathic traits inventory to assess general traits, psychopathology, and psychopathic traits respectively. Latent class analyses based on general personality traits were performed and suggested three personality types, consisting of an emotionally labile, close-minded and goal-oriented class, an undercontrolled class, and an emotionally labilecareless class. These three personality types within detained minors showed particular constellations of general traits and differed meaningfully in terms of their mean-scores on externalizing psychopathology and psychopathy measures.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL houdt u eenvoudig en efficiënt uw vak bij. Met een online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, tijdschriften en online nascholing. Denk hierbij aan e-learnings en web-tv's. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2013

Child Psychiatry & Human Development 2/2013Naar de uitgave