Skip to main content
main-content

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-11-2014 | Original Paper | Uitgave 11/2014

Journal of Autism and Developmental Disorders 11/2014

Language Impairment and Early Social Competence in Preschoolers with Autism Spectrum Disorders: A Comparison of DSM-5 Profiles

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 11/2014
Auteurs:
T. A. Bennett, P. Szatmari, K. Georgiades, S. Hanna, M. Janus, S. Georgiades, E. Duku, S. Bryson, E. Fombonne, I. M. Smith, P. Mirenda, J. Volden, C. Waddell, W. Roberts, T. Vaillancourt, L. Zwaigenbaum, M. Elsabbagh, A. Thompson, The Pathways in ASD Study Team
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s10803-014-2138-2) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

Children with autism spectrum disorder (ASD) and structural language impairment (LI) may be at risk of more adverse social-developmental outcomes. We examined trajectories of early social competence (using the Vineland-II) in 330 children aged 2–4 years recently diagnosed with ASD, and compared 3 subgroups classified by: language impairment (ASD/LI); intellectual disability (ASD/ID) and ASD without LI or ID (ASD/alone). Children with ASD/LI were significantly more socially impaired at baseline than the ASD/alone subgroup, and less impaired than those with ASD/ID. Growth in social competence was significantly slower for the ASD/ID group. Many preschool-aged children with ASD/LI at time of diagnosis resembled “late talkers” who appeared to catch up linguistically. Children with ASD/ID were more severely impaired and continued to lag further behind.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Extra materiaal
Supplementary material 1 (DOC 55 kb)
10803_2014_2138_MOESM1_ESM.doc
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 11/2014

Journal of Autism and Developmental Disorders 11/2014Naar de uitgave