Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Podosophia 1/2019

11-02-2019 | Gezondheidsvaardigheden

Lage gezondheidsvaardigheden: een uitdaging

Auteur: Amy Dieker, MSc

Gepubliceerd in: Podosophia | Uitgave 1/2019

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In Nederland heeft een op de drie mensen beperkte of lage gezondheidsvaardigheden. Dat betekent dat mensen onvoldoende capaciteiten hebben om adviezen over de gezondheid, gezondheidsrisico’s of folders hierover, te interpreteren. Dit kan nadelige gevolgen hebben voor de gezondheid. Er zijn diverse manieren om hiermee om te gaan. Een effectieve manier is de teach-backmethode, waarbij de cliënt wordt gevraagd om informatie terug te vertellen. Voor de podotherapeut is het belangrijk dat de praktijk toegankelijk is voor mensen met onvoldoende gezondheidsvaardigheden, onder meer door de teach-backmethode in te bedden in het kwaliteitsbeleid.
Literatuur
2.
go back to reference Hersh L, Salzman B, Snyderman D. Health literacy in primary care practice. Am Fam Physician. 2015;92(2):118–24.PubMed Hersh L, Salzman B, Snyderman D. Health literacy in primary care practice. Am Fam Physician. 2015;92(2):118–24.PubMed
7.
go back to reference Dinh HTT, Bonner A, Clark R, Ramsbotham J, Hines S. The effectiveness of the teach-back method on adherence and self-management in health education for people with chronic disease: a systematic review. Jbi Database Syst Rev Implement Rep. 2016;14(1):210–47.CrossRef Dinh HTT, Bonner A, Clark R, Ramsbotham J, Hines S. The effectiveness of the teach-back method on adherence and self-management in health education for people with chronic disease: a systematic review. Jbi Database Syst Rev Implement Rep. 2016;14(1):210–47.CrossRef
Metagegevens
Titel
Lage gezondheidsvaardigheden: een uitdaging
Auteur
Amy Dieker, MSc
Publicatiedatum
11-02-2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Podosophia / Uitgave 1/2019
Print ISSN: 0929-5380
Elektronisch ISSN: 1876-5815
DOI
https://doi.org/10.1007/s12481-019-00221-w

Andere artikelen Uitgave 1/2019

Podosophia 1/2019 Naar de uitgave

Patellofemorale pijnklachten

Het patellofemoraal pijnsyndroom