Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

8. Laboratorium – het gezag van het experiment

Auteur : prof. dr. F. H. van Lunteren

Gepubliceerd in: Leerboek medische geschiedenis

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Laboratoria spelen een cruciale rol in de hedendaagse geneeskunde. Lange tijd is die rol echter verwaarloosbaar geweest. De doorbraak van het medisch laboratorium vond grotendeels plaats in de 19e eeuw en was vooral een gevolg van veranderingen in het universitaire onderwijs. Pleidooien van hoogleraren voor ruimtes voor praktische oefening voor studenten werden toen geleidelijk gehonoreerd. Universiteiten werden in de tweede helft van de eeuw voorzien van steeds beter geoutilleerde laboratoria, waardoor zij transformeerden van onderwijsinstellingen in onderzoeksinstellingen. Vooral fysiologische laboratoria maakten een snelle opmars, hoewel hun relevantie voor de medische praktijk lang twijfelachtig bleef. De microbiologie grossierde daarentegen vanaf het begin in medische toepassingen, vooral bij de diagnose en preventie van infectieziekten. De introductie van de experimentele fysiologie en de microbiologie leidden tot een nieuwe visie op levensprocessen en op ziekte. Die visie was lange tijd omstreden, maar de onstuitbare opmars van het laboratorium liet steeds minder ruimte voor rivaliserende opvattingen. De 20e-eeuwse opkomst van de moleculaire biologie heeft de positie van het laboratorium alleen maar verder versterkt.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Cunningham A, Williams P, editors. The laboratory revolution in medicine. Cambridge: Cambridge University Press; 1992. Cunningham A, Williams P, editors. The laboratory revolution in medicine. Cambridge: Cambridge University Press; 1992.
go back to reference Bynum WF. Science and the practice of medicine in the nineteenth century. Cambridge: Cambridge University Press; 1994. Bynum WF. Science and the practice of medicine in the nineteenth century. Cambridge: Cambridge University Press; 1994.
go back to reference Bonner ThN. Becoming a physician: medical education in Britain, France, Germany and the Unites States, 1750–1945. Oxford: Oxford University Press; 1995. Bonner ThN. Becoming a physician: medical education in Britain, France, Germany and the Unites States, 1750–1945. Oxford: Oxford University Press; 1995.
Metagegevens
Titel
Laboratorium – het gezag van het experiment
Auteur
prof. dr. F. H. van Lunteren
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1990-9_8